13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Noteren met mac in de les: teksverwerker?

Heeft iemand ervaring met colleges noteren via mac?:barbu:

Het feit dat je sneller kan typen dan schrijven is een enorm voordeel, maar dan moet de software wat meewillen. Vooral automatische opsommingen (zgn. juridische opsomming: 1 – 1.1 – 1.1.1 – enz), tekenset, en stabiliteit zijn heel belangrijk.

Word 2004 werkt helemaal niet prettig: wanneer het document wat langer wordt, wordt het slomer en bovendien denken de talloze opmaakfuncties in Word vaak dat ze weten wat je wil doen – which they don’t.

Mellel werk prachtig stabiel, maar is vrij beperkt: je kan er niet mee tekenen, en ook de symbolenlijst is beperkt. Exporteren naar .doc resulteert bovendien wel eens in het verspringen van opsommingen. Bovendien is het niet gratis.:P

Openoffice is té windows:x

Pages is niet gemaakt voor zulke grote documenten.

Omnioutliner leek een prachtige nieuwe manier om te noteren, maar is te beperkt: geen symbolen, je kan niet tekenen, en de opsommingsnummering en lijsten werken niet afzonderlijk van elkaar.
    Het concept van Outliner is echter wél de moeite waard en erg ‘mac’.

Verder heb ik nog iets opgevangen over LateX, Papyrus, Srivener, etc…
    Kan iemand me iets aanraden, of schakel ik toch maar weer over naar de balpen (in plaats van elke avond 2 uur documentjes uitlijnen … :roll: )

Bijdrager
    Skeb

ik gebruik voor m’n marketing studie gewoon Word en dat bevalt goed.

Opsommen is wel eens onhandig maar je kan in de instellingn alles naar hartelust wijzigen.
    Tussen door saven helpt ook wel tegen het trager worden van word. Ik red me prima met Word op de mac in de colege zaal.

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”Skeb”

ik gebruik voor m’n marketing studie gewoon Word en dat bevalt goed.

Opsommen is wel eens onhandig maar je kan in de instellingn alles naar hartelust wijzigen.
    Tussen door saven helpt ook wel tegen het trager worden van word. Ik red me prima met Word op de mac in de colege zaal.

Wat ook helpt bij traagheid is uitzoomen. 100% sneller.

Bijdrager
    Peach

Tekstpad of Teksteditor? Werkt wel wat minder met opsommingen maar is toch ‘snel’. Je kan nadien je tekst toch nog wat opfleuren in Word of Pages.

Bijdrager
    Rik Alleman

Mariner Write is wat ik gebruik
    Doet het ook goed en lekker vlot
    Rik

Bijdrager
    Dallaz

ik gebruik de notebook functie in Word.
    gaat echt superhandig vind ik

[URL=http://img483.imageshack.us/my.php?image=afbeelding1pl5.png][/URL]

Bijdrager
    Nikita

Ik heb in Word 2004 alles auto-opmaak dingen uitgezet, nu denkt dat stuk software dus niet meer voor zichzelf en kan ik ongestoord m’n eigen opmaak bepalen. Erg prettig, vooral bij opsommingstekens. Alleen misschien wat minder als je snel moet typen om de les bij te kunnen houden…

Bijdrager
    Franco Bollo

Ik zou zeggen: probeer eens met mindmapping. Radicaal anders, maar de moeite om aan te leren!

Je kunt mindmapping-programma’s als Novamind en Mindmanager uitproberen. Ik zou persoonlijk Novamind aanraden. Te downloaden op versiontracker uiteraard. Meer info over Mindmappen vind je op wikipedia. Doen!!

Bijdrager
    earnst jelke

Mee eens, mindmap is wat je zoekt! om het makkelijk te maken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindmap

Bijdrager
    bhaenraets

Helemaal mee eens. Eet ’t en je weet ‘t! Praktisch boekje: “Mindmapping in de praktijk” van Nelleke Dorrestijn en Ingemar Svantesson. (ISBN 90-368-0142-7)

Geblokkeerd
    Anoniem

hé, dankje allemaal!

Mindmapping leek me vrij onpraktisch (heb vandaag geprobeerd), je kan bij 1 tak helemaal niet zoveel noteren. Wel héél boeiende literatuur over gevonden (“beter gebruik beide hersenhelften –> intensere betrokkenheid bij de les”) en lijkt me zeer goed in meetings bijvoorbeeld, waar over elk puntje slechts kort wordt gepraat en vaak wordt gebrainstormd.

Word Notebookfunctie werkt vrij goed (wel typische Word-sloomheid soms, zelfs op Macbook 2.0GhZ met 1GB RAM) maar heb je daar ook
    – voetnoten?
    – tekenset?

Vind ’t nergens terug in de ondoorgrondelijke Office-menu’s.

Hoopt er hier dan niemand op een geniaal mac-alternatief voor Office? :innocent:

Bijdrager
    Franco Bollo

Het probleem is dat Apple wel aan zo’n geniaal alternatief zou kunnen werken, maar het probleem is dan net dat het té alternatief zou zijn om te verkopen. Zeker in deze tijden van think-differant-af. Apple’s alternatief is uiteraard Pages-Keynote en de nu verwachtte spreadsheat, wat gewoon een verbeterde functionaliteit van respectievelijk Word-Powerpoint-Exel zou betekenen.

Je kan (spijtiggenoeg) zelfs niet meer van Apple verwachten dat ze de wereld nog ‘ns op z’n kop zetten door bijvoorbeeld de hele tekstverwerkingsgedachte te veranden. Ik troost me dan met de gedachte dat ze bij Apple in de Advanced Research-sectie aan nog andere dingen werken dan aan de iPod van morgen…:) iets dat zo revolutionair is de uitvinding van de computer zelf.

Bijdrager
    Dallaz
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.