26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

not enough memory to open illustration in Illustrator CS4

Hallo!

Sinds ik CS4 draai krijg ik bij illustrator nogal vaak de volgende error:

not enough memory to open illustration

als ik dan op oke klik opent ie t bestand niet. Als ik het nog n keer opent ie m wel.
    Ik heb ge-googled maar daar gaat t alleen over problemen met illustrator 9, 10 en CS (2).
    ( “not enough memory to open illustration” CS4 levert zelfs geen één hit op).
    Ze praten daar over memory instellingen maar die zie ik helemaal niet bij CS4

Overigens heb ik niets in de instellingen van illustrator veranderd.

Iemand dezelfde problemen??

Bijdrager
    Rub3n

Ik had dit ook de 1e keer,

maar na me computer te hebben herstart (lees: alle active programma’s dus niet draaiend) werkte het gewoon.

Misschien wil CS4 gewoon minimal 1,5 GB hebben ofzo…

Bijdrager
    Vin

ik heb m’n mac ook al herstart maar helaas. Ik heb 2 GB ram erin dus dat zou genoeg moeten zijn toch?!

Bijdrager
    essiw

2 dingen:
    1) ga eens naar activiteitenweergave en dan naar systeemgeheugen, voordat je het plaatje opent. kijk dan naar hoeveel er bij inactief en beschikbaar staat (en tel die bij elkaar op) dat is je RAM wat je op dat moment vrij hebt.
    2) wat ik bij grote bestanden bij photoshop merkte is dat hij je hardeschijfruimte gaat gebruiken, hoe vol zit je opstart schijf? als ie vol zit kan dat het probleem zijn.

Bijdrager
    Vin

Ik heb wel redelijk genoeg ram vrij. Probleem is dat het maar soms gebeurt dus het is lastig checken…
    2) ik heb nog 58 GB vrij dus dat lijkt me meer dan voldoende!

Misschien dat ik op dat moment dan toch te weinig ram beschikbaar heb ofzo.

Bijdrager
    MouseMighty

Er is een groot verschil tussen RAM en de vrije ruimte op je schijf. 2 GB RAM in je Mac is genoeg. De verwijzing naar Photoshop is het principe van de scratch disk. Als je in je voorkeuren je HD (opstartschijf) hebt staan als primary scratchdisk dan gaat Photoshop inderdaad die ruimte daar “virtueel” vullen terwijl je met grote bestanden werkt. Illustrator werkt ook met scratch disk. Ik weet niet hoe groot je bestanden zijn maar als je nog 58Gb vrij hebt lijkt mij dat wel genoeg in eerste instantie. Het kan natuurlijk ook “gewoon” een Illustrator CS4 bug zijn. Geen enkele hit op internet vind ik in principe ook nog niet zo gek aangezien de CS4 versie nou nog niet bepaald gelijk de meest gebruikte Illustrator versie van dit moment is. Welke versie CS4 draai je? Demo van de Premium Design Suite?

Bijdrager
    Vin

ja maar ik heb nu Indesign, Illustrator en photoshop open staan en mijn Virtueel geheugen is 42GB.
    Dus met 58 GB vrije ruimte zou dat genoeg moeten zijn.

Het ram geheugen is als volgt:

beschikbaar: 13 MB
    wired: 207 MB
    Actief: 1,19 GB
    inactief: 605 MB.

Ik draai illustrator CS4 master collection. Geen demo. misschien dat het een bug is maar dat lijkt me sterk.

Bijdrager
    MouseMighty
    ”Graphsic”

Ik draai illustrator CS4 master collection. Geen demo. misschien dat het een bug is maar dat lijkt me sterk.

Geen bug want? En als je nou alleen Illustrator opent? Hoe groot is het bestand? Is dat alleen Illustrator of zit daar bv een PSD in? Crash report al naar Adobe verstuurd? (Prijzig pakketje overigens voor iemand van 22! Daar moet ik heel wat factuurtjes voor maken. Of zit je nog op je werk? )

Bijdrager
    sven-

Ik zou gaan voor meer RAM in je Mac. Hoeveel Page-ins en Page-outs heb je? (o.a te zien in Activity Monitor).

Bijdrager
    MouseMighty

En als de TS een MacBook heeft bv? 2Gb RAM moet genoeg zijn (punt). Het zal wel een combinatie van div factoren waaronder waarschijnlijk het bestand. Kan je het bestand niet in CS3 openen?

Bijdrager
    Vin

page ins: 1,18GB
    page outs: 450 mb.

ik heb een mbp waar maar 2 GB in past helaas….

Er zitten kleine JPG’s in het illustrator bestand en soms een psd.
    Illustrator bestanden zijn rond de 0 tot max 20 mb.

Bijdrager
    MouseMighty

2GB Ram is genoeg maar dat zei ik al eerder. Die bestandsgrootte mag geen prbleem opleveren zeker niet die van 0Mb :P Heb je al geprobeerd te openen met alleen Illustrator actief? Heb je Adobe al gevraagd/gemeld? Voor die hoeveelheid centjes die een Master Collection kost heb je recht op technische ondersteuning hoor. Tel nummers staan op de site.

Bijdrager
    Vin

alleen illustrator geopend geeft hetzelfde….
    Maar het lijkt wel puur random te zijn. Alleen illustrator open of niet. Met psd of jpg erin of ge-placed, hij doet t dan weer wel dan weer niet. Nu vanavond gaat t overigens prima! zal goed in de gaten houden bij welke bestanden het fout gaat en bij welke niet! heb er nu een open met psd én jpg’s erin en die doet t tot dusver goed….
    heb het niet aan adobe gemeld en ga dat ook niet doen….

Bijdrager
    MouseMighty

Waarom meld je het niet? Misschien help je er ook andere gebuikers ook wel mee! Daar zijn die crash en bug reports nou voor. Als jij nu 2 maanden je mond houdt en dan pas komen er meldingen van dit probleem en zegt Adobe, ooh maar da’s makkelijk te fixen. Zit jij voor jan doedel 4 maanden te klootviolen. Da’s handig, je betaalt voor de support hoor, tenzij je een USA versie via de USA heb gekocht maar da’s niet echt handig.

Bijdrager
    Vin

ja ik heb idd een USA versie. Maar ik krijg geen crash report want illustrator crasht niet.
    Hij opent alleen t bestand dan niet. Als ik het dan gelijk nog eens probeer dan wel….

Bijdrager
    MouseMighty

Dus jij koopt voor minimaal $899 software waar je geen ondersteuning voor kan krijgen? Goh….raar. Overigens hoef je helemaal niet te wachten op een crash maar mag je een bug gewoon invullen bij Adobe.

Bijdrager
    Vin

wat maakt t nou uit hoe ik aan die software kom en wat ik met de ondersteuning doe. Daar heb ik NU toch niets aan?
    overigens vul ik graag een bug report in op hun website!

Bijdrager
    MouseMighty

Dan niet… Link en nog een link. Voor de rest zoek je het maar uit. Ik moet namelijk wel betalen voor software waar ik mijn boterham mee verdien.

Bijdrager
    Vin

sorry maar ik verdien geen boterham dus ik vind dat ik best software mag lenen tijdens mij studie. Maar dat is een hele andere discussie en ik vind het jammer dat die nu weer naar boven komt.
    Dat staat toch helemaal los van dit probleem?

beetje flauw dat je me die links geeft overigens.

Bijdrager
    MouseMighty

Dan koop je toch de studentenversie? :evil: Die is maar €499 Engelse versie met ondersteuning! Wat wil je nog meer. Flauw ben ik hé? En die software lenen kan, je kan namelijk ook gewoon de DEMO’s downloaden en draaien, daar zijn ze voor…..
    Overigens heb ik totaal geen problemen met het openen van grote bestanden in Illustrator CS4 op een 2,0 Ghz MacBook met 2Gb RAM (dus de 1ste gen MacBook’s). Ook niet als ik er jpg’s in heb gegooid, psd’s, etc. Of met InDesign en/of Photoshop ook open.

Bijdrager
    Vin

Raar dat jij geen problemen hebt op je macbook. Bij mij is het nog steeds niet gelukt om vanavond die error weer te krijgen!:)

Bijdrager
    MouseMighty

Weet ik niet, ik weet niet welke build je hebt t.o.v. mijn CS4 versie en aangezien de MacBook uit logeren is kan ik het nu niet checken. Succes!
    [size=8:d417e396de][mierrenneukmodus]Ik wil overigens niet betweterig overkomen maar als je zegt geen geld te willen verdienen met die software tijdens je studie, hoe rijm je dan de zinnen “I’d like to work for you!” en “I also work as a freelance designer” op je site daarmee?? Of maak je die dingen met complete freeware apps?[/mierenneukmodus][/size:d417e396de]

Bijdrager
    Vin

ik heb net ff in je profiel gekeken en naar je geposte berichten gekeken maar wat loop jij hier te zeiken over illegale software zeg….. pfff. elke keer weer breng je dat naar voor, beetje vervelend en doelloos als je t mij vraagt. je kan dat telkens wel zeggen maar daarmee verziek je alleen de sfeer. Ik download wat ik wil en daar heb jij 0,0 invloed op.

Bijdrager
    MouseMighty

Kom dan ook hier niet naar antwoorden vragen….. :evil: Ik heb namelijk wel meer invloed op de antwoorden op vragen over deze software dan jij kan verzinnen.
    Je lult jezelf in dit topic helemaal vast met eerst niets te zeggen over je CS4 versie totdat ik iets roep over een USA versie, die jij dan prompt in de USA (store) blijkt te hebben gekocht (wat zo goed als godsonmogelijk is). Dan heb je het over “lenen” tijdens je studie, dus zeg ik studentenversie of demo’s. Dan boeit dat ineens niet meer maar je hebt wel een site waarop je pretendeert of daadwerkelijk centjes verdient met gebruik van deze of ander soortige software. Dan zal je dus voor die software moet dokken. Dat moeten reclamebureau’s ook, drukkerijen ook, freelancers ook. Waarom denk je dat het mogelijk is dat ik dat probleem niet heb? En de meeste mensen (geen enkele hit) dat niet??

Waarom denk je dat dat een voorwaarde is van de goedkopere studentenlicentie? Dat je er geen geld mee mag verdienen?? Ik pretendeer echt niet roomser dan de paus te zijn, ook ik heb voor aanschaf de demo’s eerst gedraaid maar ga niet mij lopen verwijten omdat ik iets naar voren breng dat niet helemaal in de haak is. Ik heb je proberen te helpen, had ook helemaal niets kunnen zeggen was je nu nog geen steek verder geweest.

Bijdrager
    Vin

Ik lul me niet vast. Ik zei er niets over omdat dat niet relevant is.

enfin, bedankt voor je hulp.

Bijdrager
    MouseMighty

Zeker weten dat de info over een bepaalde versie relevant kan zijn. Maar als je dat niet zo ziet moet je dat zelf weten!
    Graag gedaan!

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.