20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Dragonsky

Norton Virusscan duurt lang

Hallo allemaal,

Nadat mijn internet was geblokkeerd doordat ik een zogenaamd virus heb in mijn netwerk, had ik op alle computers een virusscan laten uitvoeren. Alleen is het dat het op een windows computer, de scan veel sneller is. Of de mac is gewoon traag. Hoort dat normaal ook zo? Ik heb de mac mini 2011 al 12 uurtjes laten scannen. Hij heeft al 277.625 objecten gescand. Hij moet totaal 2.393.270 objecten scannen. Duurt het normaal zo lang?

Groetjes,
    William

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    Beech

De structuur van een Mac is totaal anders. Daar zal die Norton software wel lang mee bezig zijn, zoals blijkt. Wat denk je te vinden, de naald in de hooiberg ? Duurt altijd lang:lol:

Bijdrager
    Dragonsky

Oké dat is waar maar dan draait de mac wel 5-8 dagen voordat het is gescand.

Bijdrager
    Frank Visser

Precies wat Beech zegt, het is niet dat je mac traag is, maar ga maar is bestanden van een harddisk overzetten die volledig geformatteerd is op windows naar de mac, dat duurt ook veel en veel langer, puur door de andere structuur. Terwijl het andersom niet eens kan. Wat dat betreft is het niet zo nodig om je mac te scannen. Als het probleem zich voordeed op de windows machines. Echter, als je nog niet weet waar het vandaan komt is het wel verstandig, omdat het ook kan zijn dat het virus via de mac gedownload is, waar hij dan geen last van heeft maar de rest wel.

Bijdrager
    Dragonsky

Oke bedankt voor de reactie. Ik ben al op de kwart. Ik vindt het wel vreemd dat het ineens van 297.300 objecten gescand ofzo, ineens op 502.600 staat. Een boost of iets dergelijks?

Bijdrager
    Joffry

Dat schiet toch weer lekker op !

Bijdrager
    Dragonsky

Maar soms blijft hij een kwartier hangen voor een bestand.

Bijdrager
    Niels

Dat probleem heb je niet met de Mac geoptimaliseerd antivirus van Intego, zowel in de app store als via hun website te downloaden.

Bijdrager
    fred44nl

en opnieuw vraag ik me af wat iemand met een anti-virus programma op een Mac met OS X doet.
    ik weet wel dat hier al meerdere keren uitgebreid over gediscussieerd is,
    maar er zijn(nog) geen virussen voor OS X.
    dus waarom die virus-scanner ??

Bijdrager
    Ir.Bob

@fred44nl Het is slechts een semantische kwestie dat er geen virussen zijn voor de Mac. Er is malware voor de Mac, en het gros van de virusscanners scant niet alleen op virussen, maar op malware in het algemeen. De keus voor een virusscanner is hier duidelijk omdat er een blokkade is opgelegd omdat er zogenaamd een virus is. M.a.w. de scanner is hier opgelegd door iemand anders.

Bijdrager
    Rickje

Kans op malware is ook minimaal sinds 10.9 en gatekeeper. Daarnaast is het zo dat je altijd achter de feiten aan loopt met virusscanners.

En trouwens, een zogenaamd virus op je netwerk… leg me dat eens uit?

Bijdrager
    iep

Het ligt eraan hoeveel dingen er gescand moeten worden en hoe groot die zijn. Als je veel kleine bestanden in een map hebt zitten dan duurt dat wat langer dan wanneer er maar een paar hele grote bestanden in staan (raar maar waar: kleine bestanden vormen een veel grotere belasting voor een schijf dan grotere files). Dat het op de ene machine sneller is dan de andere zegt dus heel erg weinig.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die malware die gevonden is, is (zeer waarschijnlijk) alleen gevaarlijk voor de Windows computers. In dit geval zou je het hooguit moeten doen om verspreiding via die Mac tegen te gaan. Maar de kans dat er iets wordt gevonden is zeer klein. Een Mac is in het onderhoud veel goedkoper dan een Windows computer en dat komt voor een groot deel door de onderliggende OS fundamenten en de zo goed als afwezigheid van echt gevaarlijke malware. Als men dan toch ‘voor alle zekerheid’ een Mac gaat scannen op malware is dat het zelfde als verkeerslichten plaatsen op een verlaten landweg.
    Bovendien: als de target een netwerk is met meer PC’s dan Mac’s dan is de kans dat er ook een OS-X variant van de malware aanwezig is gewoon nul. De Mac is in zo’n geval dan gewoon iets dat ‘in de weg zit’ omdat de PC’s het doel zijn.

Bijdrager
    sciletto

Op een Mac hoef je helemaal geen virusscanner te installeren en al helemaal geen Norton. Norton maakt je machine traag en alles wat geen digitale handtekening heeft ziet hij al vaak als een virus.

Als jij de firewall aanzet en je gebruikt FileVault dan kan je niks gebeuren. Verder moet je ook gewoon kijken wat je download. Als je een programma nodig heb, kijk dan gewoon eerst in de App Store en mocht je teveel geld kosten, kijk dan rustig naar betrouwbare spotters.

Waar gebruik je je Mac Mini voor? Je manier van gebruiken is zeer belangrijk voor de instellingen.

Bijdrager
    Dragonsky

Het was omdat zeelandnet het internet had geblokkeerd. Voor alle zekerheid heb ik ook maar de macs laten scannen. Je weet maar nooit.
    Zelf dacht ik ook dat de macs geen (of niet veel) virussen hebben. Daarom

Bijdrager
    Dragonsky

Geen idee of het een virus of malware of botnet. Spam zat er ook tussen die waarschuwing.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb nu toch een vraag:
    Heb je nu ook daadwerkelijk malware gevonden in je netwerk? Of was de blokkade een gevalletje van paranoïde mensen?

Bijdrager
    Dragonsky

Ja. Totaal 50 malwares over alle pc’s en macs in het netwerk.
    Nu is de melding er nog niet(hoop dat het nooit meer komt).
    Ze zaten allemaal op windows pc’s.

Bijdrager
    pruus

Je zou ook het pakket Sophos, free, kunnen inzetten op de Mac.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.