7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Frans

Norton Internet Security op de Mac

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van de IMAC, retina 21,5.

Nu heb ik van mijn vorige windows PC mijn Norton account overgezet en geinstalleerd op de mac.

Nu hoor ik verschillende meningen over het wel of niet gebruiken van deze software op de mac

Graag jullie advies.

Bijdrager
    McPim

Zoek even op dit forum op ‘virusscanner’. Daar is al zóveel over geschreven :roll:

Bijdrager
    GoeieDag

Norton… Ik kan me herinneren, wel weer vele jaren terug, dat Norton systeembestanden als foute software zag, en deze verwijderde. Ik heb sindsdien niet meer van Norton op de Mac gehoord, en nam aan dat ze de Mac markt hadden verlaten.

PS: iMac, niet IMAC -net als Frans, en niet FRANS.

Bijdrager
    tarun

Niet persé nodig. Goed opletten en niet overal op klikken is belangrijker.

Bijdrager
    Niels

Norton zuigt en vreet geheugen. Bovendien heb je op een Mac nu niet bepaald een antivirus nodig. Je bent hooguit ‘drager’ van Windows virussen.

Ik wil niet zeggen dat een Mac immuun is, maar als je geen vreemde dingen installeert en ook niet uit onbekende bronnen download, dan is er niets aan de hand. Gatekeeper controleert altijd of een programma uit betrouwbare bron komt.

Dus als je geen gekke dingen doet, kun je hooguit browser malware oplopen. Die is over het algemeen niet gevaarlijk en makkelijk te verwijderen met de gratis tool van Malwarebytes (https://nl.malwarebytes.com/antimalware/mac/)

Bijdrager
    essiw
    NielsDam op 13 september 2016

Norton zuigt en vreet geheugen. Bovendien heb je op een Mac nu niet bepaald een antivirus nodig. Je bent hooguit ‘drager’ van Windows virussen.

Ik wil niet zeggen dat een Mac immuun is, maar als je geen vreemde dingen installeert en ook niet uit onbekende bronnen download, dan is er niets aan de hand. Gatekeeper controleert altijd of een programma uit betrouwbare bron komt.

Dus als je geen gekke dingen doet, kun je hooguit browser malware oplopen. Die is over het algemeen niet gevaarlijk en makkelijk te verwijderen met de gratis tool van Malwarebytes (https://nl.malwarebytes.com/antimalware/mac/)

Niet meer helemaal waar, er is sinds korte tijd ook ransomware in omloop. Deze download je mee met een bestaand programma, of update via download (en je geeft dus de toestemming met je wachtwoord om het te instaleren). De software makers zelf hebben geen kwaad in de zin, het wordt zonder dat de software makers het door hebben in de software gestopt. Na een aantal dagen/weken wordt je hele systeem versleuteld en kan je niet meer bij je bestanden zonder hun bitcoins te betalen. Echter je advies blijft gelden, omdat een antivirus hier niet bij helpt. Zodra de maker van de software er achter komt zal deze waarschijnlijk een update geven, en zodra apple er achter komt zal deze ook een (niet zichtbare) update geven, zodat het wordt verwijderd van je systeem. Waarschijnlijk zou anti-malwarebytes het als het bekend is ook verwijderen. Echter wat als het niet ontdekt wordt? Het enige wat je kan doen hiertegen is vaak backups maken, en updates van programmas checken. Een voorbeeld van een software waarbij dit gebeurt is is Transmission, maar er zijn nog een paar gevallen bekend.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  essiw.

Bijdrager
    Frans

Allen,

Dank voor de reacties, op mijn oude windows pc had ik eigenlijk ook dankzij Norton nooit last van virussen phishing e.d., hangt natuurlijk ook af wat voor websites je bezoekt, en natuurlijk niet zomaar overall op klikken.

Inderdaad waar dat bij eventuele hack bij internetbankieren je bank geen schade mogelijk geen schade uitbetaald vanwege ontbreken internet security programma.

heb besloten om het maar toch op de Imac te laten staan.

grt Frans

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.