17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Nickalicious

Normale temperaturen / situatie?

Hoi allemaal, ik heb een iMac 27 inch vorige generatie (2,93 i7 / 12GB / 5750 1GB). En er een tweede scherm aan gehangen, een Dell U2311 en dan gekanteld.

Werkt allemaal prima maar heb al een aantal keer gehad tijdens het kijken van een youtube filmpje dat heel de computer vast slaat en dat alleen via de powerknop uitzetten nog maar gaat. Gisteren ging die dan ook 10 minuten niet aan, ik wachte dus even en ineens ging die aan enzo.

Ik heb zelf het vermoeden dat het door de warmtevorming van de iMac komt, temperaturen zijn meestal rond het volgende;

Is dit normaal? (plaatje is klikbaar)

Reden dat ik het hier vraag, is puur om het feit dat ik straks voor jan met de korte achternaam straks mijn iMac kwijt ben (geen zin in).

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    Welloe

Volgens mij zijn dat vrij normale temperaturen hoor.
    Ik twijfel alleen nog over de temperaturen van de GPU. Die springen er wel een beetje uit. Op zich geen wonder als je er twee monitoren aan hangt, lijkt mij.

Verder ziet het er voor mij vrij normaal uit!

Bijdrager
    monnieman

Is normaal.

Wordt je iMac echt te warm schakelt hij zichzelf uit.

Bijdrager
    Nickalicious

@Welloe met twee monitoren bedoel je toch iMac scherm + de Dell? Want dat is ook de situatie, het is niet iMac + Dell + nog 1.

@Monnieman, weet ik maargoed liever normaal dan tegen het randje.

Bijdrager
    Welloe

@welloe

iMac + Dell; dan heb je toch twee monitoren, of ligt dat aan mij? :l

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die GPU temperatuur is inderdaad aan de hoge kant. D.w.z: als je op dat moment niets bijzonders deed. Tijdens het fullsrcreen afspelen kan die temperatuur aardig oplopen en dan is het normaal. Ik heb zelf ook een 2010 iMac (i7) en is de Mac niet in gebruik dan is de GPU ±57°C. Maar zit ik een poosje naar een lange film te kijken (zoals gisteren op de NOS site: de “Wilders” uitspraak) dan begint uiteindelijk de fan te loeien en zit ik boven de 70 °C.
    Het maakt overigens niet uit dat er een tweede scherm aan zit. Die temperatuur stijgt pas als je de GPU aan het werk zet.

Maar dat je Mac vastloopt is niet normaal. Bij dergelijke ‘vage’ problemen beveel ik altijd eerst een safe-boot aan. Dus opstarten met de shift ingedrukt zodra de boing klinkt, en deze ingedrukt houden totdat de voortgangsbalk verschijnt. Het opstarten kan nu vrij lang duren, dus niet onderbreken! Start daarna normaal op.

Ik heb hier situaties gehad waarbij je de bovenkant (daar zit de heat-sink) echt niet aan kon raken. Je verbrandde daadwerkelijk je vingers. Het enigste wat er dan gebeurt verder is dat de fan van ±900 naar 2300 schoot om de temperatuur binnen de perken te houden.

Bijdrager
    SunKeeper

HD is ook aan de warme kant…logisch gevolg dat het vaak de iMacs zijn met een defecte HD. Maar daar mag die niet van vastlopen natuurlijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

logisch gevolg dat het vaak de iMacs zijn met een defecte HD

Hoezo? De laptops hebben er net zo goed last van hoor. Mogelijk nog meer omdat de lucht in een laptop in veel krappere ruimtes moet circuleren dan bij een desktop.

Bijdrager
    SunKeeper

Maar een MacBook heeft 1: meer koeloppervlak en 2: de HD zit ver van de componenten die het vaakst erg warm worden.

In mijn witte MacBook is de HD wel eens 39°C geworden, maar dat het hoogst wat ik heb gezien. En dan hebben de Unibody MacBooks nog een betere passieve koeling dan de polycarbonaat versie.

Verder wordt er over het algemeen een maximale temperatuur van 50°C aangehouden voor HD’s.

Bijdrager
    Chorro
    Welloe op 24 juni 2011

@welloe

Zit je nou jezelf te quoten?

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens mij werd de TS bedoel(d?)t, maar er ging even wat mis, lijkt me.:wink:

Bijdrager
    iep

Die 50 graden is voor een conventionele harde schijf anders heel erg normaal. De enige uitschieter in het plaatje is toch echt de GPU. Zelfs met een extern scherm zou hij niet dermate veel werk moeten doen dat ie er echt warm van krijgt. Kijk anders even met behulp van System Profiler (About This Mac > More info) welke GPU erin zit. Kun je daarna met Google wel vinden wat voor temperatuur andere gebruikers hebben.

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens de openingspost de ATI Radeon HD 5750 1GB.

Ik kan bar weinig vinden met Google, de pc-versie kan z’n 100ºC hebben als je midden in een zware game zit. In dat geval moet je wel overclocken om die temperaturen te halen.

Hoe zitten in die iMacs de fans? Hoeveel airflow heb je dan rond het videokaart-gedeelte? Dat kan ik even niet vinden.

Bijdrager
    Welloe
    Chorro op 24 juni 2011
    Welloe op 24 juni 2011

@welloe

Zit je nou jezelf te quoten?

Oh haha, foutje!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 24 juni 2011

Volgens de openingspost de ATI Radeon HD 5750 1GB.

Ik kan bar weinig vinden met Google, de pc-versie kan z\’n 100ºC hebben als je midden in een zware game zit. In dat geval moet je wel overclocken om die temperaturen te halen.

Hoe zitten in die iMacs de fans? Hoeveel airflow heb je dan rond het videokaart-gedeelte? Dat kan ik even niet vinden.
    Gegevens over grafische kaarten zoals de frequentie van de GPU (staat ook niet in systeemprofiel) en de werktemperatuur zijn inderdaad nogal obscure. Maar ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat die temperaturen ongeveer het zelfde zijn als van de CPU. Want als de Mac zichzelf uitzet omdat de hoogst werkbare temperatuur is bereikt (en dat ligt voor de CPU ook rond de 100°) heeft het weinig zin als een grafische kaart er nog 20° bij kan hebben.

Bijdrager
    Nickalicious

Hmm haha @Hendrik mijne is nu net aan en zonder al te veel te doen ook 57 graden.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.