One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Non-apple iMac muis

Non-apple iMac muis

Profielfoto van whaha

whaha op 19 juni 2017 #

Ik ben geen fan van de magic muis en de magic trackpad is ook geen veelgebruikt apparaat bij mij.
Misschien moet ik beiden meer kansen geven (ik heb niet eens een Magic muis), maar ik vroeg mij af hoe de ervaringen van mensen hier op dit forum zijn met muizen die ontwikkeld zijn voor de iMac, maar niet worden gemaakt door Apple.

Nu ik het toch over muizen heb: is er een manier om de scrollrichting van de muis ‘anders’ te hebben dat het trackpad? De standaard instelling is fijn voor het trackpad, maar een beetje vreemd voor een muis met een scroll-wieltje zoals mijn (Logitech) muis.

Weet iemand een goede muis? Er zijn er zo veel. Hij mag draadloos zijn, maar liever heb ik er een met draad. Zoiets als dit. Maar dan speciaal mac.

Profielfoto van mowat

mowat op 19 juni 2017 #

Wat is er mis met een Apple muis gesteld dat ze aan jouw voorwaarden voldoet ?
Ik gebruik nog altijd de “Mighty mouse” en heb daar al 10 jaar geen probleem mee.
Die is , zoals je vraagt , met draad.
En daar kan je , zoals je ook vraagt , de scrollrichting mee wijzigen via systeemvootkeuren/muis/”scrolrichting natuurlijk”
En ze is na al die jaren ook nog altijd te koop bij de Applewinkels.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 19 juni 2017 #

Je kunt elke muis op de Mac aansluiten, en standaard een aantal instelingen maken, inclusief de scrollrichting.
Logitech levert ook een ‘control center’ waar je een uitgebreider instellingen pallet hebt.
.
.

whaha op 19 juni 2017

Hij mag draadloos zijn, maar liever heb ik er een met draad. Zoiets als dit. Maar dan speciaal Mac.

Wat bedoel je met “speciaal Mac”? Logitech en dus ook deze muis geeft ook macOS ondersteuning, zoals ze op die site ook aangeven, en mac OS geeft standaard (beperkte) ondersteuning aan elke muis.

Edit: even uitgeprobeerd met een ‘vreemde’ muis, maar als je de scrollrichting van de muis verandert, verandert die ook van de trackpad. Jammer. Maar ik vermoed dat als je die instelling in de eigen software van de fabrikant maakt, deze onafhankelijk zal zijn van de software van Apple, en dus de trackpad.

Profielfoto van Zakske

Zakske op 19 juni 2017 #

Ik denk niet dat er een producent is die muizen speciaal voor de Mac maakt; dat is nergens voor nodig en het marktaandeel van de Mac (7,4%) is nog steeds verwaarloosbaar.

Profielfoto van whaha

whaha op 19 juni 2017 #

1. Mijn muis heeft geen eigen software.
2. De mighty mouse vond ik ook heel fijn, maar ik kan niet vinden op de Apple webshop waar ik die kan kopen, terwijl de magic mouse 2 wel te vinden is.
3. Dat van het marktaandeel geloof ik zeer zeker, gelukkig hebben we Logitech.
4. Ik ga kijken of ik de Mighty Mouse die bij mijn eerste iMac zat weer kan laten werken – maar dan moet ik deze wel eerst in mijn bezit krijgen.
5. Kijk nou eens, derde partijen verkopen nog wel gewoon de mighty mouse. Kost dan wel € 59,-, terwijl een logitech muisje maar 40 of zelfs maar 10 euro kost. Apart.

Profielfoto van HJ

HJ op 19 juni 2017 #

Ik heb een Fireglider, wel met draad.

Hoge DPI, en is instelbaar.
Een aantal knoppen heeft al functies.
Gewicht instellen van de muis.

Het is ook persoonlijk, ik kan beter overweg met dit soort muizen.
Heb ook de nieuwe mighty mouse 2 geprobeerd, kon er niet aan wennen,
en de locatie van de oplaadpoort is onbruikbaar en debiel.

Profielfoto van mowat

mowat op 19 juni 2017 #

@ HJ
een mighty mouse 2 bestaat niet , wel een magic mouse 2.

@ Whaha – je hebt gelijk ,bij Apple is de “mighty mouse” of “Apple mouse” zoals ze ook genoemd wordt niet meer te vinden , en bij derden kost ze inderdaad zo’n 60 euro. Ik heb er gelukkig vorig jaar nog een nieuwe bij Apple kunnen bijkopen om aan mijn tweede iMac te hangen die met een “magic mouse” gekocht was. Maar die draadloze magic mouse ligt me niet zoals de mighty. Misschien heeft een forumlid er nog wel eentje bij zijn oude spullen liggen .

Profielfoto van aartjan

aartjan op 19 juni 2017 #

De scroll-richting kun je omdraaien in de voorkeuren, die staat inderdaad belachelijk verkeerd om.

Verder vind ik muizen altijd verschrikkelijk vergeleken met een pen.
Een Wacom bijvoorbeeld, de kleine goedkope A5 Bamboo: oneindig veel beter dan een muis.
Ik zal er eens een blog over gaan schrijven!

Je moet ‘m namelijk wel op Mouse-Mode zetten, anders is een pen ook waardeloos,
en dat staat standaard helaas niet aan.

Maar als je ‘m goed instelt en er even een maand aan went wil je nooit meer anders.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 19 juni 2017 #

whaha op 19 juni 2017

1. Mijn muis heeft geen eigen software.

Welke muis is dat dan?
Het Logitech Control Center werkt voor zover ik weet voor alle Logitech producten (muizen, toetsenborden).
http://support.logitech.com/nl_nl/software/logitech-control-center-for-macintosh-os-x

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 19 juni 2017 #

Wat dacht je van een faire muis met staart?  https://www.nager-it.de/

En anders haal je bij de computertoko op de hoek een simpel Bluetoothmuisje van Ewent voor drie knaken of een tientje.
Kost je we een usb-poort, maar geen software.

Profielfoto van wouter57

wouter57 op 20 juni 2017 #

Beste Whaha. Je zit hier op een forum met alleen fanatieke Applefans die nooit zullen tolereren dat je wat anders gebruikt dan Apple-hardware of software. Een Logitech muis is hier not done terwijl die juist het beste is. Had een mighty mouse en een magic mouse maar wat een verschrikking. Maar goed koop maar zo’n ding ik hoor je nog wel.

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 20 juni 2017 #

aartjan op 19 juni 2017

De scroll-richting […] staat inderdaad belachelijk verkeerd om.

Dat is vooral een geval van wat je gewend bent, en misschien een beetje een geval van de geschiedenis erachter kennen en daardoor de keuzes begrijpen.

Het eerste probleem is op te lossen door óf de makkelijke uitweg te kiezen en de richting om te keren in de systeemvoorkeuren, óf door hem op de normale manier te gebruiken en erachter te komen dat je daar al heel snel aan went.

Het gebrek aan kennis kan ik hier oplossen: de richting waarop je een scrolwiel van een muis op de meeste besturingssystemen moet draaien, is omdat je vroeger met de muis een knopje in de scrolbalk aan de rand van het venster moest pakken en naar boven of beneden schuiven om meer van het document te zien. De balk geeft het hele document weer, de knop het deel ervan dat je nu aan het bekijken bent — dus is het logisch als de knop naar beneden gaat om dingen te zien die verder naar onderen in het document staan.

Toen het scrolwiel werd ingevoerd, is de richting gekozen zodat je er in principe die schuifknop mee bedient — zo denkt eigenlijk niemand erover, maar dat is wél wat er aan de hand is. De logica was waarschijnlijk: je gebruikt de knop om mee door het document te schuiven, dus mensen zullen verward zijn als het wieltje de andere kant opgaat als de knop.

Op aanraakschermen echter is het idee dat je het document zélf schuift, en dat doe je de andere kant op dan het knopje in een scrolbalk. Nadat die schermen algemeen werden, bedacht men waarschijnlijk bij Apple dat het tegenwoordig onzin is om de traditionele scrolrichting aan te houden omdat mensen allang niet meer het idee hebben dat ze het knopje van de scrolbalk bedienen met het wieltje op de muis, maar dat ze dat wieltje gebruiken om door het document te scrollen. Dus waarom zou scrollen met het muiswieltje/door vegen over de muis nog die kant op moeten gaan? En door die richting om te keren werkt het ook nog eens dezelfde kant op als op een aanraakscherm, zodat mensen die niet zo aan muizen gewend zijn maar wel aan aanraakschermen de goede kant op vegen.

Profielfoto van Hermanko

Hermanko op 20 juni 2017 #

Elke bedrade muis werkt, let er op dat het een “Stille muis” is, dan hoor je geen ratel bij het scrollen.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 20 juni 2017 #

De allerbeste muis, naar mijn mening, die ik al een jaar gebruik is de Logitech MX Master.

Behalve muizen kan hij ook de multi-touch bewegingen in macOS nabootsen zoals Launchpad activeren en switchen tussen vensters die in full-screen staan. Dat is wat mij betreft echt onmisbaar. Verder kan hij zowel met klik als vrij scrollen, zijwaarts scrollen en heeft hij vorige- en volgende-knoppen. Alles kan worden ingesteld met de software.

Draadloos ten top met Bluetooth, 3 geheugen standen voor 3 verschillende computers (handig met switchen tussen macOS en Windows in Bootcamp bijvoorbeeld) en een ingebouwde accu die via MicroUSB wordt geladen.

Oh ja en het allerbelangrijkste: hij heeft een prettige vorm.

Er is net een versie 2 uit, dus wellicht is de oude er ergens met korting. Hij is natuurlijk wel wat duurder dan je reguliere muis met staart.

Profielfoto van Zakske

Zakske op 20 juni 2017 #

wouter57 op 20 juni 2017

Een Logitech muis is hier not done terwijl die juist het beste is.

Idd.

Profielfoto van Johan

Johan op 20 juni 2017 #

Heb geen aandelen verdien er niks mee:-D
Maar Logitech rules8-) ook op een Mac:nerd:

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 20 juni 2017 #

wouter57 op 20 juni 2017

Beste Whaha. Je zit hier op een forum met alleen fanatieke Applefans die nooit zullen tolereren dat je wat anders gebruikt dan Apple-hardware of software. Een Logitech muis is hier not done terwijl die juist het beste is.

Waar haal jij die onzin vandaan? Niemand in dit draadje kraakt een niet-Apple of Logitech muis af. Ik probeer TS nog te helpen met het Logitech Control Center en anderen raden ook zo’n muis aan.
En dan nog: het is inderdaad een liefhebbersforum, dus er zal best een bias aanwezig zijn; is dat zo erg? Is toch behoorlijk normaal bij een groep liefhebbers.
Het meest zielig is eigenlijk wel dat jij geen concrete bijdrage levert aan de ondersteuning van TS; alleen maar een zeik-reactie. Wat is er misgegaan in jou leven, jongen?

PS: ook een fijne constructieve bijdrage van jou Zakske. Top. Ook al zo’n tiep.

Profielfoto van whaha

whaha op 21 juni 2017 #

Ik ga dus eerst kijken of bij die oude iMac van mij of daar nog een muis bij zat. Dat was een Mighty mouse, maar het geniale 360 graden scrollding werkte niet meer. Helaas kende ik indertijd de truc met het A4 papier niet, anders zou ik die muis nu nog gebruiken. Hopelijk heb ik ‘m vandaag weer in mijn bezit.
Morgen (of wanneer ik weer achter mijn eigen computer zit) zal ik software downloaden voor mijn Logitech muis, zodat ik op m’n werk op dezelfde manier scroll als thuis. Alhoewel ik het inmiddels wel gewend ben. Alleen wat ik nog steeds jammer vind, is dat ik een heel goedkoop model muis gekocht heb, met maar 3 knoppen.

Het duurzaamste is om een muis zo lang mogelijk te blijven gebruiken, maar desondanks vind ik het idee van een ‘faire muis’ erg aantrekkelijk. Het is niet alsof ik een Pro-gamer ben en/of Windows draai via Bootcamp of zo. Een pen-tablet klinkt ook wel interessant overigens, maar ik ben nog niet in de markt voor een nieuwe muis, want ik ga dus eerst kijken of ik de Mighty weer magisch (:P) kan maken.

Edit: Ik heb nu thuis naast mijn iMac een Logitech LS1 laser muis met draad liggen.
Edit2: en die wordt ondersteund door Logitech software center, want daar kwam ik de naam tegen en die herkende ik. Na een zoekopdracht wist ik dus weer hoe mijn muis heette.

Edit3:
Het liefste zou ik willen kunnen muizen zoals ik deed onder Snow Leopard. Ik gebruikte toen een muisknop om expose te starten en een schermhoek om spaces te activeren. Mijn werkwijze met 9 spaces komt daar nog steeds vandaan, ook al heb ik geen TotalSpaces2 meer, omdat dat niet meer werkt met macOS. Ik gebruik momenteel de knoppen op mijn toetsenbord om te wisselen tussen mijn 6 vensters van Firefox en cmd+tab tussen mijn programma’s en spaces, maar dat is lang niet zo efficiënt als dat ik het vroeger deed. Dat ligt vooral aan Apple, maar ook aan een muis met slechts 3 knoppen (en daardoor gaat die faire muis het waarschijnlijk toch niet worden als ik ooit een nieuwe ga kopen…)
Laatst kwam ik er achter dat je met F5 of F6 alle vensters van een programma kunt zien terwijl ze netjes gesorteerd worden in plaats van dat je ze gehusseld krijgt zoals exposé tegenwoordig doet. Of heet dat ook exposé?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 21 juni 2017 #

whaha op 21 juni 2017

Laatst kwam ik er achter dat je met F5 of F6 alle vensters van een programma kunt zien terwijl ze netjes gesorteerd worden in plaats van dat je ze gehusseld krijgt zoals exposé tegenwoordig doet. Of heet dat ook exposé?

Mission Control, geloof ik, maar ik noem het ook nog altijd gewoon Exposé:) Je kunt in de Systeemvoorkeuren → Toetsenbord → Toetsenbord de functietoetsen zo instellen dat ze werken als vroeger, dus F9 = Exposé alle programma’s, F10 = alle vensters van huidig programma, en F11 = bureaublad, wat ik veel makkelijker vind dan dat alles onder F3 zit, eventueel met Ctrl of ⌘ erbij. Ook kun je in Systeemvoorkeuren ͏͏⇢ Mission Control aangeven of je wilt dat vensters per programma gegroepeerd worden (bij F3/F9) of dat ze allemaal door elkaar staan.

Profielfoto van whaha

whaha op 21 juni 2017 #

Ik heb mijn Mighty Mouse weer terug, maar helaas scrollt ie inderdaad niet meer, de reden dat ik ‘m afgedankt had.
Ik ben er indertijd nog mee naar de winkel geweest, dus ik denk niet dat ik ‘m nog kan repareren, maar wellicht probeer ik de truc met het A4-tje nog wel.

Ook heb ik de Logitech software geïnstalleerd. Daarvoor moet je herstarten! Wel logisch, aangezien het om een invoerapparaat gaat.

Profielfoto van whaha

whaha op 21 juni 2017 #

Wauw, wat een hoop instellingen, maar ik heb maar 3 knoppen op mijn muis, dus nu heb ik zijwaarts scrollen weggehaald voor cruisen, maar of dat nu zo nuttig is.

Over dit topic

Gestart op 19 juni 2017 door whaha

Laatste reactie door whaha

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?