8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    PieterK

Nogmaals export uit fcp

Hoi,
    ik heb eens zitten neuzen op het web en op diverse fora, maar ik ben er niet uit wat nu de beste manier is een export te draaien uit fcp voor een high quality dvd…

mijn sequence is in DV-PAL 48khz

Ik denk het volgende:
    – export quicktime movie (niet conversion omdat die altijd een recompress doet)
    – export met uncompressed 10 bit (want DV-PAL is ook een codec)
    – iDVD hoogste kwaiteit instellen
    – branden

klopt dit?

Kheb ook nog een andere vraag:
    kun je voor het verkrijgen van de beste kwaliteit van een film het beste:
    – capturen zonder de codec DV-PAL 48kzh, dus ook uncompressed?

groetjes Pieter

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat DV niet compressed was en dus de beste manier om te exporteren. Ik ben er eigenlijk bijna zeker van. Het materiaal dat uit je camera komt is namelijk ook al DV (wordt niet geconverteerd) en FCP biedt standaard DV aan wegschrijfformaat. Daarom ook het onderscheid tussen export to Quicktime Movie (.DV) en export using quicktime conversion.
    Ik heb pro’s (nationale tv) die met FCP werken het zelfde zien doen dus ik denk dat je er veilig vanuit kan gaan dat wegschrijven als .DV geen kwaliteitsverlies oplevert.

Oh en nog een toevoeging: als je een substantieel verschil in kwaliteit wil zien qua scherpte moet je je XL1 inruilen voor de XL-H1. Het verschil is ongeloofelijk!:-)

Bijdrager
    PieterK

Okeee….
    maar ik vond de volgende posting op dit forum:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=826445&highlight=export+fcp+compressie#826445

Daarin wordt anders beweerd, wat is nu waar??

Wat vind je van de rest van mijn stappenplan? Exporteren als uncompressed?

ps…
    ik sta op het punt mijn xl1s in te ruilen voor een XL-H1…:) Maar uh… je bent errug positief! ?!?

Bijdrager
    dhocks

klopt helemaal.
    als je bron materiaal DV is, is het echt zinloos om hem uncompressed uit te spelen, kost je enkel heel veel rendertijd, en ben je uiteindelijk slechter af omdat je weer een generatie extra rendert.

Je moet gewoon je tijdlijn exporteren met ‘use current settings’.. dan gaat hij dus niet opnieuw renderen
    en een self contained file ervan maken.

Echter de Mpeg compressor van I-dvd is niet al te geweldig, daar verlies je waarschijnlijk het meeste kwaliteit. Als je echt het onderste uit de kan wit halen zul je een DVD programma moeten gebruiken waar je je render settings kunt aanpassen. (DVD studio pro bijvoorbeeld) dan kun je je bitrate zelf bepalen en multiple pass renders maken. dat verhoogt zeker het eindresultaat alhoewel de eind-resultaten redelijk marginaal van elkaar zullen verschillen hoor, verwacht geen wonderen.

succes!

Moderator
    Koen van Tongeren
    ”PieterK”

ik sta op het punt mijn xl1s in te ruilen voor een XL-H1…:) Maar uh… je bent errug positief! ?!?

Ja!! Ik vind ‘em geweldig. Het is natuurlijk erg jammer dat t intrlaced video blijft (al heb ik begrepen dat ie met een externe recorder wél progressive kan schieten) maar eigenlijk maakt t niet uit: het beeld is zo strak dat het voor de meesten niet onderdoet voor progressive. HDV is bijna te scherp. Er zit een filter op het apparaat waarmee je ‘oneffenheden’ in het gezicht van mensen kan wegpoetsen en die zal je nodig hebben ook: werkelijk elke meeéter komt haarscherp in beeld. :o

Bijdrager
    PieterK

Okee dan… in dit geval wordt het dan:

– met ‘DV’ gecaptured betekent met ‘DV’ exporteren (current settings)
    – niet iDVD maar bijv. DVD studio gebruiken voor het renderen voor de beste output
    – (en een XL-H1 aanschaffen :))

Duidelijk… mooi !!

Maar is het beter om ‘uncompresssed te capturen’ dan met DV ??

nb. Potjandrieje… ik wordt echt nieuwsgierig naar die HD van Canon… Dit klinkt errug goed!!!

Bijdrager
    kevkoptel

Uncompressed capturen zal enkel zijn nut hebben als je alles via een professionele capture kaart SDI binnenhaalt. Als het gewoon van een miniDV (of dergelijke) komt is dat een totale verspilling van ruimte.

Bijdrager
    PieterK

Uncompressed capturen zal enkel zijn nut hebben als je alles via een professionele capture kaart SDI binnenhaalt

He das duidelijk!

Ik heb inderdaad miniDV.
    Dus ik blijf (gelukkig deed ik dit al) gewoon capturen in DV en dus ook exporteren met DV!

Bedankt voor de tips allemaal!

groetjes Pieter

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.