27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Jelle

Nog meer PowerPC Mac gebruikers?

Misschien een beetje gek in 2019. Maar nog altijd werk ik met veel plezier op m’n PowerMac G5. Ik heb er in 2007 eentje tweedehands gekocht en een paar maanden geleden kreeg ik van iemand nog een hele mooie G5 (een van de laatste). Beide zijn nog in bedrijf en ik zie op internet dat er nog meer liefhebbers zijn van deze systemen.

Op basis van Firefox is er zelfs een nieuwe browser ontwikkeld, TenFourFox heet het. Het OS blijft natuurlijk steken op Leopard maar van de browser komt met regelmaat een nieuwe versie uit zodat deze oude PowerMacs ook op internet nog heel bruikbaar blijven. Ook worden er thema’s gemaakt zodat Leopard meer modern lijkt.

Voor liefhebbers is het volgens mij wel leuk om te weten, maar is men hiervan hoogte? Vandaar dat ik er toch maar een post aan waag. Hieronder een voorbeeld van het thema. Laatst vond ik ook nog betaalbaar geheugen, heb ‘m maar zo vol mogelijk gestopt. Ben benieuwd naar andere ervaringen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door  Jelle.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, binnenkort wel Mac Pro gebruiker. Ook oud. .;)

Bijdrager
    SvS

Het blijven mooie machines. Er zijn inderdaad meer mensen die het nog gebruiken, al wordt dat wel minder.
    TenFourBox is goede browser.
    Mooie desktopafbeelding trouwens.

Bijdrager
    sjoerdrei

Ik heb er ook nog 2 staan. Links en rechts van mijn tvmeubel. De linker werkt gewoon nog maar eigenlijk al een hele tijd niet gebruikt. De rechter heb ik de hele binnenkant er uitgehaald en de subwoofer in geplaatst. Staat prachtig vind ik zelf.

Bijdrager
    sedikit

Ik heb nog een iMac G4 (bolletje) met daarop het OS 10.4.11 (Tiger) en bovendien het OS 9.2 (Classic). Beiden met de gebruikelijke programa’s. Staat paraat voor noodgevallen en voor de aardigheid. Photoshop 5.5. b.v. is nog steeds aantrekkelijk vanwege zijn eenvoud.

TenFourFox krijg ik niet aan de praat, geen enkele versie. Wel draait Frefox 3.6.28 naar behoren ( http://www.oldversion.com/mac/firefox/ )

Bijdrager
    MagicMouse

Powermac G4 Quicksilver, heel lang gebruikt nog. Voelde altijd sneller aan dan een huidige iMac (systeemvoorkeuren openen, calender openen, vensters openen en sluiten). Mooi wit knopje aan de voorzijde dat in sterkte van licht veranderde. Wel die batterij op het moederbord vervangen die voor de tijd en/of datum zorgde.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

ik heb nog een Mac Pro en Power Mac G5 in museum conditie, heb je een prive bericht gestuurd hierover…

Moderator
    Night

Het blijven toch de ‘enige echte Macs’ hoor, vind ik 😀

Bijdrager
    RW076

Misschien wel de mooiste Mac ooit gemaakt, en ook prima uit te breiden met “gewone” computer hardware.
    Leopard is by far mijn meest favoriete OS, dus wat houd me tegen?

Er zijn uiteraard genoeg redenen, maar de belangrijkste is toch wel integratie met andere Apple producten.
    Dat gezegd hebbende, mochten mensen voor weinige geld eens een gooi willen wagen naar de Mac zou ik hem altijd aanbevelen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik gebruik nog een G5 dual core 2,3 Ghz, waarmee ik zelfs onder Tiger nog Classic kan draaien. Werkt vlotjes met een SSD. Nostalgie. 😎 Mijn eMac 1,4 Ghz is helaas gesneuveld. Ik heb ook nog steeds een G3 Beige toren met een G4 533 Mhz processor voor OS 9. Die machine is 20 jaar oud en werkt nog steeds goed. Hij is natuurlijk traag, maar het was voor zijn tijd een degelijke computer. Aan al deze Macs heb ik veel plezier beleefd.

Bijdrager
    Lolsmurf

Als Mac verzamelaar heb ik er hier een aantal werkend: meerdere G4, G5 PowerMac, de Macmini’s, de diverse g4, g5  latops o.a. de Titanium. Ik speel er ook graag games  op. Voorts voor een habbekrats de pro software van Adobe, Prologic, diverse videosoftware, en de diverse beschikbare  abandoned software van macgarden.org ,

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Lolsmurf.

Moderator
    Pete.Z

Een hele tijd nog een iMac G5 gebruikt, speciaal om Redline te kunnen spelen. Tot begin dit jaar de voeding het begaf, toen heb ik hem weggegeven aan een liefhebber.

Voor mijn gevoel draaide die G5 beter dan mijn iMac late 2009, daar zou eigenlijk een ssd in moeten denk ik.

Moderator
    Night

Maar eigenlijk is het te gek om los te lopen. Snow Leopard liep als een tiet op die ouwe trage hardware. Nu zitten we te werken met de laatste versie macOS op honderd keer snellere machines met een sloot geheugen waar je ‘u’ tegen zegt en flitsende SSD opslag. Voelt het sneller aan? Nou nee, niet echt.

Hoe zou het zijn (theoretisch) om met SL te werken op een 2019 iMac. Volgens mij trekt zo’n machine het schijt voor de ogen van de meest uitgebreide dikke nieuwe Mac Pro!

ik blijf het roepen….nieuw is lang niet altijd beter

Bijdrager
    pruus

<p class=”cite”>Night op 19 juni 2019 om 18:30</p>
    Maar eigenlijk is het te gek om los te lopen. Snow Leopard liep als een tiet op die ouwe trage hardware. Nu zitten we te werken met de laatste versie macOS op honderd keer snellere machines met een sloot geheugen waar je ‘u’ tegen zegt en flitsende SSD opslag. Voelt het sneller aan? Nou nee, niet echt.

Hoe zou het zijn (theoretisch) om met SL te werken op een 2019 iMac. Volgens mij trekt zo’n machine het schijt voor de ogen van de meest uitgebreide dikke nieuwe Mac Pro!

De vernieuwingsdrang is soms zo groot bij Apple dat ze het kind met het badwater weggooien. Ik vond deze machines altijd goed draaien, zonder echt snelle HD. Vreemd, toch?

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>Night op 19 juni 2019 om 18:30</p>

Ik ben het helemaal eens met wat Night hierboven zegt. En ik vind het bijzonder dat dit überhaupt gezegd kan worden. Ik zei in het verleden, zowel hier als bij de buren, in voorkomende gevallen (zoals bij bepaalde problemen) dat ik geen enkele behoefte had om mijn Snow Leopard te upgraden. Ik vond dat iedereen slaafs en braaf achter Apple aanliep, en zich zgn, vernieuwingen liet aansmeren en dus ook noodgedwongen liet verkopen. Want sommige programma’s zouden het niet meer doen, evenals printers en scanners. Onzin: men vond het belachelijk dat ik nog werkte met “oude meuk”. Was stil blijven staan enz.. Zit nu op de Mavericks, en ben daar voorlopig heel content mee. Zoals ik in mijn eerste reactie al vermeldde, zelfs de Photoshop 5.5  in de Classic was zeer goed en bijna ontroerend in z’n eenvoud.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Jelle

Veel dank voor alle mooie en fijne reacties! Leuk ook om te lezen dat deze tijd niet vergeten is. Op een of andere manier durfde ik de PowerMac G5 nooit echt te vervangen omdat deze zo fijn zijn werk deed (en nog doet natuurlijk). Probeer ze maar zo lang mogelijk draaiende te houden. De laatst gekregen machine is een G5 Dual Core (2.3). Nu met 11 GB werkgegeheugen en een SSD als opstartschijf. Al met al een heel rap ding.

Naast m’n grafische dingen staat ie ’s nachts met regelmaat berekeningen te maken voor SETI@home.

O ja, nog iets anders. Hoe kan ik een witregel toevoegen tussen de afbeeldeningen en allinea’s op het forum? Want dat krijg ik niet voor elkaar.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Jelle.

Bijdrager
    Lolsmurf

<p class=”cite”>Jelle op 19 juni 2019 om 21:13</p>
    Veel dank voor alle mooie en fijne reacties! Leuk ook om te lezen dat deze tijd niet vergeten is. Op een of andere manier durfde ik de PowerMac G5 nooit echt te vervangen omdat deze zo fijn zijn werk deed (en nog doet natuurlijk). Probeer ze maar zo lang mogelijk draaiende te houden. De laatst gekregen machine is een G5 Dual Core (2.3). Nu met 11 GB werkgegeheugen en een SSD als opstartschijf. Al met al een heel rap ding. Naast m’n grafische dingen staat ie ’s nachts met regelmaat berekeningen te maken voor SETI@home. O ja, nog iets anders. Hoe kan ik een witregel toevoegen tussen de afbeeldeningen en allinea’s op het forum? Want dat krijg ik niet voor elkaar.

Een witregel breng je met een stift aan, wel wit gebruiken en bijv niet rood want dan krijg je een roodregel 🖍

Bijdrager
    Shmoo

Potverdikkie alle stoere mensen zitten in dit topic. Ik heb nog geen PowerMac G5 maar mag ik er ook bij?

Bijdrager
    sedikit

Lolsmurf, wat ontzettend flauw van je….

Jelle. Ik neem aan dat je met witregel de (witte) ruimte bedoelt tussen de afbeeldingen. Het gaat op dezelfde manier als het plaatsen van twee afbeeldingen in b.v een tekstdocument (teksteditor, .rtf).

-Je plaatst de eerste afbeelding: zet de cursor rechts naast de afbeelding

-je clickt op enter

-één keer enter = één witregel, twee keer enter = twee witregels enz.

-als het goed is, zie je dan steeds links, onder de eerste afbeelding een klein verticaal streepje. Daarachter plaats je dan de tweede afbeelding

Bijdrager
    Jelle

<p class=”cite”>sedikit op 19 juni 2019 om 22:40</p>
    Lolsmurf, wat ontzettend flauw van je….

Jelle. Ik neem aan dat je met witregel de (witte) ruimte bedoelt tussen de afbeeldingen. Het gaat op dezelfde manier als het plaatsen van twee afbeeldingen in b.v een tekstdocument (teksteditor, .rtf).

-Je plaatst de eerste afbeelding: zet de cursor rechts naast de afbeelding

-je clickt op enter

-één keer enter = één witregel, twee keer enter = twee witregels enz.

-als het goed is, zie je dan steeds links, onder de eerste afbeelding een klein verticaal streepje. Daarachter plaats je dan de tweede afbeelding

Het is gelukt! Ik gebruikte eerst shift enter in plaats van enkel enter vandaar dat het niet lukte. Zo eenvoudig, dank!

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Jelle.

Bijdrager
    KarelWillem

sedikit op 19 juni 2019 om 22:40
    ….-één keer enter = één witregel, twee keer enter = twee witregels enz…

…één ei is geen ei, twee ei is een half ei…

Eén keer enter is géén witregel. 

1 keer… (volgende regel)

2 keer… (witregel)

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    sedikit

@karelwillem, je hebt gelijk! Klein foutje (het ging om het principe, en dat is door de TS begrepen)

Bijdrager
    MAC-OS

ik heb hier nog 2x ibook G4 staan van 2004

Bijdrager
    Dieter_31

mac pro

Ik heb de mijn een nieuw jasje geven;)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dat is een Mac Pro intel, geen PowerPC hé? 😉

Moderator
    Night

Valt mee dat je hem niet Space Grey hebt gespoten 😛

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb al een paar jaar m’n eerste Mac weer terug, een iMac G5, en ben al die tijd al van plan hem eens opnieuw te installeren met wat er oorspronkelijk bijzat (10.3.6, geloof ik), maar dat komt er maar niet van.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.