13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    koolmees

Nog een router achter Tele2-modem/router

Hallo allemaal,

Heb sinds vandaag internet van Tele2. Hiervoor had ik een UPC-modem dat via een ethernet-kabel signaal doorgaf aan een router die het signaal op zijn beurt weer doorgaf via ethernet (vaste computers) én Wi-Fi (iPod, iPhone, iPad).

Nu heb ik een Tele2 modem/router en wil graag m’n oude router blijven gebruiken. 1: omdat er niet genoeg uitgangen voor Ethernet-kabels in het Tele2-ding zitten en 2 omdat alle kabels dan weer omgegooid moeten worden.

Ik heb alles aangesloten en het blijkt dat het modem via Ethernet direct naar de computer een perfect signaal geeft, maar als de router er tussenkomt komt er geen signaal door, niet via Ethernet, noch draadloos.

Dus nu is mijn vraag: is het aan te raden om juist met één router te werken? En als ik het wel met twee routers kan doen, welke instellingen moet ik dan veranderen in mijn tweede router?

Alvast bedankt,
    Kees

Bijdrager
    Oppie

Geef dan eens merk/type van die router.
    De tweede moet iig in de brugmodus staan (bridge).

Bijdrager
    SunKeeper

Je moet in de tweede router (die je al jaren hebt) in de instellingen duiken, en een soort brugmodus activeren.

Misschien kun je die optie niet vinden, maar schakel in ieder geval de DHCP-server uit. DHCP zorgt ervoor dat ieder apparaat een adres krijgt in het netwerk. Als er echter 2 DHCP-servers hebt, ontstaan er misverstanden en krijg je allemaal rare effecten in je netwerk. (af en toe internet, af en toe niet bijv.)

Ook NAT moet worden uitgeschakeld, mocht die optie er zijn. DNS mag wel aan blijven staan, kan eventueel uit.

Welke router is het precies? Dan kunnen we wat gerichter informatie geven.:smile:

Edit: Oppie was me net voor.

Bijdrager
    koolmees

Router is een Cisco Linksys WRT120N.. ik probeer nu even de DHCP en de NAT uit te schakelen!

Bijdrager
    koolmees

Heb nu net de DHCP-server disabled, maar nog geen verbetering. NAT heb ik vooralsnog niet gevonden..

Ik kan nu zelfs niet meer toegang tot de 2e router krijgen via de browser.. dus DHCP terugzetten wordt ook lastig zonder de router helemaal te resetten

Bijdrager
    Oppie

Even een ethernetkabeltje tussen die routeer en je Mac prikken, dat moet het doen.

Bijdrager
    Oppie

Dit lees ik in de manual

Advanced Routing
    NAT
    Enabled/Disabled If this Router is hosting your network’s connection to the Internet, keep the default, Enabled. If another router exists on your network, select Disabled. When the NAT setting is disabled, dynamic routing will be enabled.

NAT dus even uitzetten.

Bijdrager
    koolmees

@Oppie thx! Had ik misschien iets beter moeten zoeken.. ga eerst ff de router resetten en dan NAT proberen te disablen. Hopen dat het lukt..

Bijdrager
    macpro

DHCP en NAT kun je allemaal laten staan zoals het stond. Dat heeft geen invloed.
    Je hebt immers twee routers die achter elkaar staan en dan heb je gescheiden netwerken.
    Wel heb je een grotere uitdaging als je vanaf internet toegang wilt krijgen tot zaken in jouw thuisnetwerk, maar dat is oplosbaar.

Het lijkt er op alsof jouw oude router geen goed IP adres krijgt van de nieuwe router. Daar moet je het in zoeken. Bijvoorbeeld door de nieuwe router even een tijdje uit te zetten en weer aan te zetten.
    Controleer in jouw oude router of die aan de WAN kant ingesteld staat op DHCP. Dat is normaal gesproken de standaard instelling en daarmee krijgt deze van de nieuwe router een IP adres.

Bijdrager
    koolmees

Reset is uiteindelijk gelukt, heb DHCP en NAT weer enabled. Ik zal het modem uit zetten en weer aanzetten en proberen of ie het dan wel doet. Maar ik kan nergens via de web-based setup de instellingen van WAN vinden, iemand een idee?

Bijdrager
    Muziekfan

Wat is het merk/type van je router?
    Het kan zijn dat je router geen ‘echte’ router is in de zin dat ‘ie aan de WAN kant wel een PPPeO of PPPoA conifguratie ondersteunt, maar geen statisch adres of DHCP verzoek.
    Het is prima mogelijk om achter je Tele2 modem/router nog een extra router plaatsen. Ook als je computers hebt die vanaf internet bereikbaar moeten zijn.

===Begin recept===

1) Zet op de Tele2 router DHCP server uit. Configureer de LAN zijde van de Tele2 router met niet-gangbare IP instellingen: zoals:
    Intern subnet 192.168.34.0
    LAN IP adres Tele2 router: 192.168.34.1(is dus de gateway)
    Subnet 255.255.255.252
    DNS: zoals door Tele2 vermeld.
    Indien mogelijk: zet DMZ aan, geef als DMZ adres op: 192.168.34.2 Soms vind je deze optie bij Portforwarding als ‘alle verkeer doorsturen naar een enkel adres’.

2) Configureer je extra router als volgt:
    Aan de LAN zijde DHCP server aanzetten, subnet instellen naar behoeven (meestal 192.168.1.0/24). Maar let op: het mag GEEN 192.168.34.0/24 zijn!
    3) WAN zijde extra router instellen op handmatig IP.
    Adres: 192.168.34.2
    Subnet: 255.255.255.252
    Gateway: 192.168.34.1
    DNS: zoals opgegeven door Tele2

4) Indien je binnen je eigen netwerk computers hebt die je vanaf internet wilt bereiken, configureer je port forwarding op je extra router.

Heb je nog extra WIFI accesspoints, verbind deze dan aan de LAN zijde van de extra router. Zorg ervoor dat de WIFI accesspoints in brugmodus staan.

=== Eind recept===

Commentaar op andere posts:

Als er sprake is van een ‘echte’ router, kan deze niet in brugmodus worden geplaatst. Immers: een router wordt typisch gebruikt in situaties waar aan de WAN en LAN kant verschillende subnetten bestaan die met elkaar moeten worden verbonden.
    Brugmodus wordt typisch gebruikt bij draadloze accesspoints, maar dan is er dus geen sprake van een router functie.

Forumleden die menen dat NAT moet worden uitgeschakeld in de extra router, hebben helaas ongelijk. Zij verwarren portforwarding met NAT. NAT maakt het meerdere gelijktijdige IP verbindingen tussen LAN en WAN mogelijk met maar één WAN IP adres. Zonder NAT zou per huishouden maar één computer aan het internet kunnen hangen.

——
    Perfect Mac Solutions
    http://www.perfectmacsolutions.nl

Bijdrager
    Oppie

Het merk/type noemt ie 2 uur eerder.
    En je verwoord het goed, maar mijn (inderdaad: beperkte) ervaring is toch anders. Ook Linksys zelf lijkt het niet met jou eens te zijn.

Bijdrager
    koolmees

Tele2-router/modem is een Davolink 2020, Tweede router is een Linksys WRT120N.

Op de tweede router is het vrij gemakkelijk om instellingen te veranderen, maar op de Davolink heb je maar weinig instellingen om te veranderen.

Heb van de Tele2 router een aantal screenshots genomen van de pagina’s waar (volgens mij) wat veranderd moet worden:

http://www.imagebam.com/image/bbd78a148597430
    http://www.imagebam.com/image/fa3a6a148597436
    http://www.imagebam.com/image/3b4852148597440
    http://www.imagebam.com/image/be8491148597445
    http://www.imagebam.com/image/90fbe5148597453

Kees

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.