16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Mick

Nog een keer: Macbook Pro…

Dag Maccers,

Vorige week kocht ik bij A-mac een MacBook Pro. Aanbieding: 1599 euri voor een MBP 2.0 Ghz processor, Core Duo (dus ‘oud’ model). Na een weekje ermee te hebben gewerkt, dacht ik op een gegeven moment: ligt dit nou aan mij, of brengt de processor een onnodig irritant piepend geluid voort? Steeds als de processor vrijewel niets te doen had, hoorde ik een soort hoge trilling. Die op den duur gaat irriteren, zeker als je in een stille ruimte werkt.
    Ik struinde verschillende forums af, en kwam tot de ontdekking dat er nogal wat MacBook Pro’s zijn die last hebben van het zgn. whining. En inderdaad, dat kwam precies overeen met wat ik ervoer.
    Ik terug naar A-mac. Stel je A-mac voor: muziek, rumoer, veel mensen. De jongen die mij hielp, probeerde iets van die hoog gefrequenteerde piep te horen, maar helaas. Sja. Daar sta je dan. Bovendien, zo verzekerde de jongen mij, heb ik een laatste generatie MacBook Pro Core Duo, en die hebben geen last van die whining.
    Terug naar huis. In stilte weer geluisterd, en ja, daar is het weer. Toen heb ik dat programmaatje QuietMBP gedownload om kijken of mijn MacBook Pro nou wel of niet van die whining last heeft. En jawel: toen ik het programmaatje opende, en de schuifknop heen en weer bewoog naar een hogere processoractiveit, verdween het geluid. Conclusie: mijn MPB van een week oud deugt niet.

Maar wat nu dan? A-mac kan er ik er niet van overtuigen dat mijn MBP dat geluid heeft, en op mijn voorstel per mail om dan toch maar een duurdere nieuwe MBP pro aan te schaffen en mijn huidige MBP te retourneren, wordt niet geantwoord. Wat vinden jullie?

Bijdrager
    Dries

doen volgens mij alle eerste serie macbook pro’s….

trouwens.. dat weet ik wel zeker…

Bijdrager
    candykane

apple revisie A zuigt vaak heb een Imac G5 1,6 ghz( rev a) omg weet je hoeveel problemen daar mee waren??? forum stond er vol van. maar ja heb een nieuwe voedings unit gekregem maar nog steeds 1 keer per 6 maanden of zo valt hij uit na 30 minuten werkt die weer.

tja als je problemen hebt met idle mode moet je zorgen dat die daar niet inkomt zet itunes aan op de achter grond met het geluid aan of uit tja heeft je mac teminste wat te doen.

Bijdrager
    sypie

Je zou inderdaar die a-maccers moeten zien te overtuigen. Desnoods ga je op je strepen staan dat het bij andere gevallen netjes opgelost is. Dus kan dat bij jou ook opgelost worden. Lijkt mij helemaal geen probleem. Dat zo’n verkoper geen hoge tonen meer kan horen dat is zijn eigen probleem ( ik zou het ook niet horen denk ik) Apple heeft het probleem al erkend, nu alleen de verkoper(s) nog.

Moderator
    Strifer

ik heb er op het moment ook problemen mee. ik heb een van de eerste MBP en deze doet het zeker. maar ze willen er ook niet aan om te vervangen (eerst wel, toen viel het binnen de specs en nu horen ze het niet meer… en nu ben ik hem inmiddels al drie weken kwijt).

advies:

– toon zelf het probleem aan en vraag om een stille ruimte waar jij het probleem kunt aantonen
    – leg uit waarom jij er als gebruiker last van hebt … stille ruimtes, presentaties met enkel beeld en dat soort dingen
    – laat een apple technische dienst (weet niet of a-mac dat heeft) het onderdeel bestellen als ze het probleem inderdaad constateren en laat het dan pas vervangen. dat mag namelijk van apple. eerst bestellen en dan wegbrengen zodat je je laptop een minimaal aantal dagen kwijt bent.
    – kijk ook nog even naar de tech info library van apple (Of hoe het dat nu? de help forums en die artikelen enzo), want daar wordt ook verwezen naar het geluid dat onder het toetsenbord vandaan komt.

succes succes! en laat even weten hoe het ging.

p.s. blijf rustig en sta op je strepen. voor 1600 euro mag je verwachtend dat je laptop STIL is als je er niets of niets intensiefs meedoet!

Bijdrager
    CalmCruiser

volgens de wet heb je het recht om je product te ruilen binnen 8 dagen.

Bijdrager
    Tjerker
    ”CalmCruiser”

volgens de wet heb je het recht om je product te ruilen binnen 8 dagen.

Alleen bij koop op afstand en binnen 7 werkdagen.

Bijdrager
    Bassoon_w

Beste Mick,

Verdwijnt het piepende/sissende geluid ook als je Photobooth opstart?
    Zo ja (maar ook in andere gevallen) kun je zonder problemen (de eerste 90 dagen heb je sowieso recht telefonische ondersteuning) met Apple bellen. Zij stellen je wat vragen over wanneer je het geluid hoort en ook vooral waar je het geluid hoort: is het links onnder het toetsenbord, midden onder of rechts? Midden onder heeft te maken met de processor en dan wordt meestal het logicboard vervangen. Hoor je het rechts en is het gepiep afhankelijk van je beeldscherm helderheid, dan is de oorzaak zeer waarschijnlijk het inverterboard.
    In mijn geval waren ze allebei niet in orde. Ik kreeg een RMA code van Apple en het adres van het dichtstbijzijnde Apple Repair Centre. Maar als je eenmaal je RMA code hebt, zal je eigen winkel je MBP ook wel opsturen.

Succes!

Bassoon_w

Bijdrager
    Mick

Dank voor alle antwoorden; ik ga maar ’s bellen met AppleCare. Jullie horen!

Bijdrager
    sypie

Jij straks niet meer als het goed geregeld wordt…

Bijdrager
    Mick

Zo, ben ik weer. Inmiddels ben ik naar A-mac teruggeweest, en daar hebben ze een patch ge├»nstalleerd, luisterend naar de naam SshMPB. Ik moet zeggen: de whine is weg! Ik laat het er nu maar bij zitten; ik begrijp uit de verhalen op internet dat mijn batterij er niet onder lijdt, dus het is goed zo. Alleen snap ik niet zo goed waarom ze dat niet meteen hebben gedaan…

Bijdrager
    mr_owen

lol een patch.
    die moeten dat maken hoor…
    op de apple site staat dat ze het probleem erkennen dus …
    die moeten hem opsturen naar apple en er een nieuw moederbord in laten steken.

de mijne is ook geen revisie a maar hij heeft er ook last van en ik heb het al gezegd in de winkel waar ik hem gekocht heb en daar zeiden ze: breng maar binnen wanneer je wil zolang het binnen garantie is, wij sturen die op en laten die maken.

nu moet ik wel zeggen dat ik ook al een nieuwe batterij heb gekregen daar, want de mijne was van die foute reeks + nu doet men superdrive het niet meer fatsoenlijk, soms blijven cd’s steken en maakt hij hele rare geluiden en een cd schrijven lukt ook niet meer want die cd’s bevatten altijd fouten…

nu hebben ze gewoon een of ander programmaatje geinstalleerd dat je cpu bezig houdt en dat is gewoon niet de juiste oplossing

ps: zorg in de winkel dat je bluetooth afstaat want als hij connecteert met een mighty mouse is het geluid ook weg;)

Bijdrager
    Ronnie Oktober

lol een patch.
    die moeten dat maken hoor…
    op de apple site staat dat ze het probleem erkennen dus …
    die moeten hem opsturen naar apple en er een nieuw moederbord in laten steken.

Geloof me, je bent beter af met een de SshMBP dan met een ‘vervangend moederbord’. De kans dat er werkelijk een nieuw moederbord wordt gestuurd door Apple is erg klein. Over het algemeen krijg je een refurbished moederbord, en dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om SshMBP te gebruiken.. wat ik momenteel zelf ook doe.

Bijdrager
    chocolate

Beetje afgang voor apple he als ze daar een refurb gaan insteken? Wat is dat nou voor zever

Moderator
    unSOUND

refurbished is kwalitatief even goed als nieuw, maar wel goedkoper, en beter voor het milieu omdat ze reeds bestaande onderdelen gebruiken in plaats van nieuwe te maken en oude weg gooien.

Bijdrager
    Ronnie Oktober
    ”unSOUND”

refurbished is kwalitatief even goed als nieuw, maar wel goedkoper, en beter voor het milieu omdat ze reeds bestaande onderdelen gebruiken in plaats van nieuwe te maken en oude weg gooien.

Geloof me, ik heb voor een ASP gewerkt en een hoop refurbies komen defect aan of zijn binnen een paar maanden terug.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.