21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Imade

Nog duizenden Macs onderdeel Flashback-botnet

Nog altijd duizenden Macs zijn onderdeel van het Flashback-botnet dat sinds begin 2012 actief is. Flashback wist zich voornamelijk te verspreiden via een lek in Java, dat door traag reageren van Apple enkele weken ongepatcht bleef, terwijl voor Windows er al wel een update beschikbaar was.
    Flashback groeide met zo’n 700.000 machines uit tot het grootste Mac-botnet ooit. Uiteindelijk publiceerde Apple een verwijdertool om de malware, die besmette computers clickfraude liet plegen, te verwijderen. Ook kwamen verschillende anti-virusbedrijven met een verwijderprogramma. Toch zijn er nog altijd duizenden Macs die de verwijdertool nooit hebben gedraaid of geen virusscanner gebruiken.

Meer/bron: https://www.security.nl/posting/374502/Nog+duizenden+Macs+onderdeel+Flashback-botnet

Bijdrager
    ro_me

Zeer interessant. Vraag me af waarom zo’n groot (relatief) aantal. Nog dik 14000 Mac’s. Dit betekend ook dat deze mensen niet updaten, al sinds april 2012 niet. Dat is voor te stellen bij Windows, gezien het grote aantal illegale kopieĆ«n, maar niet bij osX. Niets staat een update in de weg als je Mac bezitter bent en osX draait.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Imade,

Zou wel nuttig zijn als je ook een link zou vermelden naar een tool waarmee twijfelaars even kunnen checken of ze misschien besmet zijn…

Of een verwijdertool zoals deze bijvoorbeeld:

http://support.apple.com/kb/DL1517?viewlocale=en_US&locale=en_US

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier kun je een tool downloaden die alleen test of de Trojan aanwezig is. De tool verwijderd hem dus niet!

Bijdrager
    computer space

Dus als je de JAVA updates netjes draait, moet het ook gespot zijn?

Bijdrager
    Shmoo
    ro_me op 08 januari 2014

Zeer interessant. Vraag me af waarom zo’n groot (relatief) aantal. Nog dik 14000 Mac’s. Dit betekend ook dat deze mensen niet updaten, al sinds april 2012 niet. Dat is voor te stellen bij Windows, gezien het grote aantal illegale kopieĆ«n, maar niet bij osX. Niets staat een update in de weg als je Mac bezitter bent en osX draait.

Dat komt omdat Flash een 3rd party plugin is die niet wordt meegenomen door het OS software update.

Mensen installeren Flash en kijken er daarna nooit meer na om totdat ze een melding krijgen van een website dat er een update voor Flash is.
    Als steeds minder websites Flash gaan gebruiken wil dat ook zeggen dat er steeds minder gecontroleerd wordt op updates.

Daarnaast als jij die melding krijgt moet je vaker alle openstaande programma’s eerst afsluiten om Flash te kunnen installeren-/updaten iets dat mensen niet graag doen als ze net lekker bezig zijn dus klikken ze de update weer weg onder het motto van dat doen we straks wel even.

Adobe zou het gewoon verplicht moeten maken dat zodra je Flash installeert dat Adobe deze auto. mag updaten op je computer.
    Auto updates hebben echt de toekomst en je ziet het steeds vaker gebeuren dat bedrijven niet meer willen dat hun gebruikers op oude software blijven hangen. Een mooie voorbeeld daarvan is Internet Explorer deze heeft nu ook ene auto. update functie zodat mensen niet meer oudere versie kunnen gebruiken.

Kijk maar naar de statistieken zodra Internet Explorer versie 10 online komt zakt het percentages IE9 gebruikers massaal in daar waar ze vroeger het eerst nog moesten opnemen tegen IE8 en IE9 gebruikers.

Bijdrager
    azertyuiop

Is het nu niet dat vanaf Lion Apple zo een automatische verwijderingstool bij in hun beveiligingsupdates verwerkt?

Hoe groot is de kans dat als je Mavericks en Java draait en alles up to date is, je besmet bent?

Bijdrager
    SunKeeper
    Shmoo op 08 januari 2014
    ro_me op 08 januari 2014

Adobe zou het gewoon verplicht moeten maken dat zodra je Flash installeert dat Adobe deze auto. mag updaten op je computer.
    Auto updates hebben echt de toekomst en je ziet het steeds vaker gebeuren dat bedrijven niet meer willen dat hun gebruikers op oude software blijven hangen. Een mooie voorbeeld daarvan is Internet Explorer deze heeft nu ook ene auto. update functie zodat mensen niet meer oudere versie kunnen gebruiken.

DOE DAT DAN ADOBE!!

Ik weet niet waar je die autoupdater vandaan vist, maar geef even een linkje. Ik kan het namelijk niet vinden.

En het is overigens helelemaal niet nodig om je browsers te moeten herstarten, ze moeten gewoon een nerd zoeken die het commando kan programmeren om de Flash plugin opnieuw te starten, zodat de nieuwe versie actief wordt in de draaiende browser. Flash draait namelijk LOS van de browsers! Stelletjes eikels daar.:x

Enfin, het ging over Java, dat heb ik al jaren geleden een pokke-eind weg geknikkerd en heb het nog nooit gemist. Iedere PC die ik aanraak klik ik automatisch naar Configuratiescherm > GeĆÆnstalleerde programma’s om Java direct eruit te gooien. Op PC’s is het een gigantisch malware-vangnet.

Bijdrager
    azertyuiop

Hoe verwijder je trouwens Java voor Mac? Ik had het nodig voor Minecraft maar ik speel het nu niet meer.

Bijdrager
    SunKeeper

Systeemvoorkeurenpaneel rechtsklikken en Verwijder kiezen.

Mocht je een muggenzifter zijn,;) kun je nog met de Finder naar verborgen onderdelen en bestanden zoeken om echt alles weg te gooien.

Bijdrager
    Shmoo

Haha sorry, ik was weer te snel aan het lezen en las Flash in de vorm van Flash Player..

Stupid:x

Dit topic gaat over Java niet over Flash:idea:

Bijdrager
    SunKeeper

Maar waar is nou die autoupdater?:D

Bijdrager
    Shmoo

Als je Flash installeert op je Mac krijg je aan het einde van de installatie de vraag of Adobe hem auto. mag bijhouden of dat ze je eerst moeten informeren (pop-up) dat er een nieuwe versie is.

Probeer maar eens – Flash verwijderen – installeren en dan zul je die melding te zien krijgen aan het einde.

Bijdrager
    SunKeeper

Ja echt reuze handig.

Wat er op neer komt dat je een pop-up krijgt met een linkje naar de site waar je het zelf kan downloaden en installeren. Ik weet niet of je dat onder automatisch categoriseert, maar ik niet. Ik heb al 50.000 keer toestemming gegeven om het zogenaamd automatisch te doen.

En echt automatisch is bij mij op de achtergrond, net zoals iCloud je notities of agenda synct.

Bijdrager
    azertyuiop

Ik denk gewoon dat die automatisch een melding geeft als er een update is en dan moet je handmatig installeren, anders moet je nog handmatig op controleer op updates klikken.

Bijdrager
    azertyuiop

Ik heb de stappen gevolgd in Dit artikel en kan JavaAppletPlugin.plugin niet vinden.

Kan het zijn dat toen ik Minecraft heb verwijderd Java ook word verwijderd?

Maar ik heb een nieuwe iMac van dit jaar met Mavericks hoe groot is de kans dan dat je besmet geraakt bent als je bijna geen data mee over hebt genomen naar de nieuwe Mac?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Sinds Lion wordt Java niet meer standaard bij een Mac geleverd, dus dat je het niet kan vinden kan kloppen.
    En de kans dat je nu besmet bent is uitermate klein want het OS scant er inmiddels actief op. En anders run je het programma uit mijn link hierboven.

Bijdrager
    azertyuiop

Bedankt voor je toelichting

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het laatste nieuws hierover.

Geblokkeerd
    Bento
    hendrik op 10 januari 2014

Het laatste nieuws hierover.

Dat is het meest recente nieuws en vast niet het laatste nieuws.

Bijdrager
    SunKeeper

*pakt popcorn erbij en neemt plaats*

Three, two, one….fight!!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.