30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    vwees

Nog de moeite waard een MacBook Pro Retina early 2015 te kopen?

Dag forumgebruikers,

Ik vroeg mij af of het nog de moeite waard is een MacBook Pro Retina 13,3” early 2015 te kopen (€1295, nieuw). Wat zou eventueel een beter alternatief zijn?

Vind het een beetje duur om voor bijna €1700 een 2016 MacBook Pro te kopen, en dan heb je nog niet eens een touch bar en touch ID

Ik hoor het graag:)

Bijdrager
    Tomac5

Zou ik gewoon kopen, niets mis mee. Wel 16 GB ram nemen en een flinke SSD. Ben je voor jaren klaar, en kan zonder allerlei idiote adapters je externe schijven eraan hangen.

Bijdrager
    Buzz

Eens met het advies, maar externe schijven kunnen natuurlijk ook op USB-C aangesloten worden zonder adapter. Je hebt alleen een ander kabeltje nodig.

Bijdrager
    vwees

Waarom 16GB RAM versie? Even voor de goede orde: ik ga hem niet gebruiken voor video/fotobewerking. Dank alvast!

Bijdrager
    Shmoo

Niet voor de prijs die Apple er voor vraagt. Als je hem ergens in het land kunt kopen voor een fikse korting dan kan het natuurlijk gewoon een prima machine zijn maar niet voor de prijs wat Apple er op dit moment voor vraagt.

Dan zou ik eerder een tweedehands model kopen van 2013-2014 en daar een jaar of mogelijk twee jaar op werken totdat Apple deze huidige MacBooks weer heeft afgeprijsd richting meer eerlijkere prijzen.

De huidige MacBook Pro is gewoon zo prijzig omdat ze weten dat wij een jaar+ hebben zitten afwachten met z’n allen. Dit is gewoon het antwoord daarop. Het zijn net kleine kinderen in de zandbak. Als ik niet met jouw schepje mag dan sloop ik jouw zandkasteel.

In dat 2016 instapmodel zit helemaal niets dat 250,- aan prijsverhoging rechtvaardigt. Dat er in zo’n Touch Bar machine veel R&D zit kan iedereen begrijpen maar het instapmodel zonder die Touch Bar had gewoon dezelfde prijs moeten hebben als de instap een generatie eerder. Al laat er dan nog 50 of 100,- meeprijs opzitten omdat Apple lekker arrogant is en omdat het kan. Dan zou iedereen dat gewoon accepteren. Nu is het gewoon legale oplichterij van mensen die een jaar+ centjes op de bank hadden staan, wachtende op het moment dat Apple zou upgraden. Ze kunnen er voor vragen wat ze willen omdat 90% van die doelgroep toch koopt. Ze hebben waarschijnlijk een computer die aan een upgrade toe is en nu hebben ze zolang gewacht dat ze simpelweg niet nog een jaar kunnen wachten.

Bijdrager
    vwees

Thanks Shmoo voor je uitgebreide antwoord! Kan ik zeker wat mee!
    Kan iemand mij nog uitleggen waarom je 16GB prefereert? Ik ga hem niet gebruiken voor video/fotobewerking.
    Dank alvast

Bijdrager
    penseel

8 GB is meer dan genoeg maar meer opslag is beter b.v. deze; http://www.laptopshop.nl/product/576814/apple-macbook-pro-retina-13-3-256-gb-2-7-ghz.html

Bijdrager
    Shmoo

Kan iemand mij nog uitleggen waarom je 16GB prefereert? Ik ga hem niet gebruiken voor video/fotobewerking.

Omdat mensen nog steeds denken dat het 2007 is en dat je RAM moet upgraden om je computer 5 jaar mee te laten gaan. Gewoon het idee dat je RAM niet meer op een later tijdstip kunt upgraden dan heeft hen een slecht/gelimiteerd gevoel.

Dat is echter helemaal niet meer het geval. Als je nu een computer koopt moet je vooral een computer kopen voor jouw doeleindes en die doeleindes moeten ook over 5 jaar hetzelfde blijven. Ga jij webdesign/web development doen dan heb je aan 8GB voldoende, NU en over 5 jaar zal dat net zo goed voldoende zijn. Wat je dus niet moet doen is nu een machine kopen voor webdesign/web development en achter 3 jaar ineens videobewerking gaan doen want dan heb je de verkeerde hardware in handen. Vroeger kon je dat dan nog een beetje camoufleren door meer RAM geheugen in je machine te plaatsen en dan leek het net alsof je computer wel geschikt was voor dat soort doeleindes.

Wat je vroeger (2007) ook kon doen was een was een iMac kopen, en bij thuiskomst de 2GB eruit halen en vervangen voor 4 of 6GB.
    Zodra je die machine dan aanzette merkte je meteen dag en nacht verschil in het opstarten en het gebruik van de programma’s omdat je machine veel meer ruimte had om mee te werken. Allemaal vrij logisch, alleen werkt dat op dit moment niet meer op dezelfde manier. OS X is de afgelopen 5 jaar veel slimmer geworden en ik denk de er de afgelopen 3 jaar is het verschil in performance tussen Sierra, El Capitan of Yosemite amper merk of voelbaar. Er zijn natuurlijk altijd van die dingen die Apple in een nieuwe systeem stopt waardoor jij ongelukkiger ent met het ene dan het andere maar qua performance zit er amper verschil tussen de laatste 3 jaar. Sinds OS X je RAM geheugen comprimeert en gewoon al het geheugen gebruikt dat beschikbaar is maakt het dus geen frikadel meer uit of je nu 8 of 16GB in je machine hebt zitten (zeker niet wanneer je al een SSD hebt). Wanneer jij die overige 8GB niet gaat gebruiken heb je helemaal niets aan meer RAM geheugen in je machine. Het is allemaal gevoelsmatig en geboren uit angst richting de toekomst. Hoeveel jaar is Apple nu al RAM aan het solderen en we moeten de eerste mensen nog tegenkomen die hun machine hebben moeten wegdoen omdat er twee enig RAM inzat en ze niet meer verder kunnen.

Wat je dus moet doen is goed kijken naar wat jij met een machine gaat doen, daar koop je een machine voor en dan blijf je dat ook vooral 5 jaar doen. Ik geloof echt niet dat wij over 2 of 3 jaar 16GB RAM standaard in machine hebben zitten gewoon omdat het kan. Waarom kun je een MacBook Air dan niet upgraden naar 16GB omdat het simpelweg niet lonend is en dat machientje zo rap is je er makkelijk 5 jaar mee kunt spelen zonder problemen. Het draait dus allemaal veel meer om de juiste computer kopen bij wat je er mee gaat doen. Een dual core machine voor videobewerking is natuurlijk niet de oplossing met of zonder 16GB RAM.

Bijdrager
    vwees

Wederom zeer veel dank voor je uitgebreide verhaal.

Ik ga er goed over na denken! Denk dat ik in de toekomst geen video ga bewerken en dat ik aan 8GB genoeg heb. Maar ik ben er van bewust dat je inderdaad later niet meer kan veranderen dus dat het bij het bestellen goed is om na te gaan hoeveel RAM je nodig hebt. Thanks!

Bijdrager
    Buzz

Ik heb zelf ook genoeg aan 8 GB. En ik doe ook wel eens wat aan videobewerking.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Buzz.

Bijdrager
    Zwollywood

Merk wel op dat de nieuwe macbook pro zonder touch bar €1699,- kost en 256 gb aan geheugen heeft. Als je de oude upgrade naar 256 gb op de site van Apple, ben je €1689,- kwijt, dus dat is maar een tientje meer. Daar komen dan nog wel eventuele kosten van adapters bij.

Bijdrager
    fixar

Alleen kost die rMBP 13″ 2015 in andere winkels tegenwoordig ‘maar’ € 1539… Scheelt toch 10% t.o.v. de nieuwe

Bijdrager
    anoniem

Het mafste in deze discussie is dat de Apple-apologeten ontkennen dat je ooit meer dan 16gb nodig zou hebben, terwijl de critici net doen alsof je met minder nauwelijks werk gedaan kunt krijgen.

Bijdrager
    Buzz

Ik denk dat er soms wat kort door de bocht wordt gereageerd, maar ik denk niet echt dat er iemand is die ontkent dat je ooit meer dan 16 GB nodig kan hebben.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een tijdje 8 GB uit mijn machine gehaald, om de computer van mijn zoon aan de gang te krijgen.

Ik merkte er echt geen ene moer van. Tot ik een beetje 4K videobewerking wilde doen, en er toch wel érg veel frames werden overgeslagen, waardoor nauwkeurig monteren nogal lastig werd.

Kortom: doe je dat niet, dan is 8 GB in 99,5% van de gevallen meer dan voldoende.

Bijdrager
    GoeieDag

Sterker: hier loopt alles al jaren prima met 4 GB.
    Nee, 16 GB RAM zal niet snel meer nodig zijn; de wet van Moore is achterhaald.
    Ook dankzij steeds snellere opslag (SSD’s).

Bijdrager
    Buzz

De wet van Moore zegt natuurlijk niks over hoeveel RAM een gebruiker nodig heeft.

Bijdrager
    anoniem

Ik denk dat er soms wat kort door de bocht wordt gereageerd, maar ik denk niet echt dat er iemand is die ontkent dat je ooit meer dan 16 GB nodig kan hebben.

Kijk es op Reddit (ahem). De lading is doorgaans meer in de trant van “de nieuwe MBP’s zijn fantastisch WANT je hebt toch nooit meer dan 16GB nodig” of “de nieuwe MBP’s zijn klote WANT je hebt altijd meer dan 16GB als professional”. RAM wordt daarmee een _pars pro toto_ voor de MBP als machine, wat onzinnig is. Verschillende use cases zorgen voor verschillende eisen. Ik kan al mijn werk gemakkelijk af met 4GB. En een behoorlijk keyboard (jammer dus, maar nu hou ik erover op).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  anoniem.

Bijdrager
    iep
    BomC op 13 november 2016

Het mafste in deze discussie is dat de Apple-apologeten ontkennen dat je ooit meer dan 16gb nodig zou hebben, terwijl de critici net doen alsof je met minder nauwelijks werk gedaan kunt krijgen.

Dat is een beetje de norm aan het worden vandaag de dag: het is of zwart of wit. Kleuren en grijstinten doet men niet meer aan. Jammer want juist bij dingen als geheugen zijn die grijstinten van groot belang. Zomaar 16GB aan iemand aanraden zonder te weten wat die er mee gaat doen is gewoon uitermate grof omdat je dan gewoon iemand het geld uit de zakken aan het kloppen bent.

Wat je nodig hebt aan CPU, geheugen, opslag en videokaart is echt sterk afhankelijk van wat je er mee doet. Voor 3D rendering gelden namelijk hele andere eisen dan voor MS Office of het draaien van virtuele machines. Je behoort iemand dan ook de vraag te stellen wat ie met z’n computer van plan is.

Wat betreft het 2015 en 2016 model: qua performance zit daar nou ook niet zo gek veel verschil in. Voor heel veel mensen loont het dan ook prima om een wat ouder model te kopen omdat je die tegen een lagere prijs kunt verkrijgen.

Bijdrager
    vwees

Thanks iedereen voor het reageren. 8GB is voor mij denk ik genoeg. Maar je koopt wel een MacBook van bijna 2 jaar oud. Is dit een puntje? Of wachten tot een nieuw model MBP, zo ja, wanneer komt die? Aanstaande event al?

Zie graag al jullie reacties tegemoet!

Bijdrager
    TheBigZ
    vwees op 21 november 2016

Of wachten tot een nieuw model MBP, zo ja, wanneer komt die?

Net uitgebracht (27 okt 2016).

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Hansi2124

Wie weet met korting bij MediaMarkt (Black Friday).
    Ik kan helaas niets lezen over welke producten in de aanbieding komen.

Bijdrager
    vwees

Ik houd de aanbiedingen conform Black Friday in de gaten! Maar wat ik bedoelde: Zal ik evt. nog wachten tot een nieuw model MacBook Pro, dus dat de net gepresenteerde daalt in prijs, en dan die komen. En zo ja, wanneer kunnen we een update van de MBP verwachten?

Bijdrager
    vwees

*kopen

Bijdrager
    Shmoo

Net uitgebracht dus op z’n vroegst volgend jaar rond deze tijd.

En ja de kans dat de MacBook Pro tegen die tijd 200,- goedkoper wordt is wel aanwezig ja. Moet je daar op wachten. Dat is je eigen beslissing en keuze.

Bijdrager
    vwees

Ben er nu bijna uit; of een 2015 MBP, of het nieuwe 2016 model MBP, zonder Touch Bar. Wat zouden jullie doen? Tweakers geeft het nieuwe model een 7,5, en de oude uit 2015 geeft Tweakers een 9.0

Welke zouden jullie kopen?
    Adapters zijn wel een dingetje….

Bijdrager
    Shmoo

Een tweedehands 2014 machine en over 3 jaar een splinternieuwe. Dan heb je het meeste rendement voor je geld. Is het budget geen of veel minder een probleem, dan het 2016 model.

2015 zou ik nooit meer kopen voor dit bedrag.

Bijdrager
    vwees

Shmoo, ik stelde dezelfde vraag op een ander forum waarop ik dit antwoord kreeg:

”Oude model. Apple ontkomt er niet aan om het nieuwe model op korte termijn een overhaul, prijsverlaging of beide te geven en dan zul je zien dat de 2016 MBP een relatief lage restwaarde heeft, terwijl ze behoorlijk duur zijn in de aanschaf.”

”2015 model. Paar weken geleden stond ik voor dezelfde keuze.
    Kijk meteen even op eBay, scheelt je een paar honderd euro voor een nieuwe.”

Waarom zou jij het 2015 model niet aanbevelen?

Bijdrager
    Shmoo

Dat heb ik al vaker hier uitgelegd en om te voorkomen dat mensen gaan zeggen dat Shmoo alleen met hetzelfde van hetzelfde zegt kun je beter dit topic even doorlezen.

(SOLVED) Macbook air 13'' of macbook pro 13''

Dit is mijn visie hierop. Daar hoef je het natuurlijk niet eens mee te zijn. Ik ga er altijd van uit dat een particulier die een goede computer koopt aan het einde van de rit ongeveer 200 – 250,- per jaar kwijt is geweest aan deze machine wanneer de machine dagelijks gebruikt wordt. Dat heeft altijd ongeveer gewerkt bij Apple. Koop je een iMac van 1500,- dan koop je meestal een instap iMac maar niet het instap-instap (goedkoopste) model en je werkt hier 6 jaar mee dan heeft deze machine je 250,- per jaar gekost. Het 5e of 6e jaar zal het waarschijnlijk allemaal iets moeilijker en trager worden maar dan heb je nog steeds zelf de optie om dit te accepteren en je workflow een beetje aan te passen of die machine te verkopen en via de restwaarde kom je nog steeds uit op je target-bedrag.

Bij laptops is dit sowieso al een moeilijker probleem omdat je met een batterij te maken hebt. Een laptop van 5 jaar oud die dagelijks gefunctioneerd heeft moet gewoon een nieuwe batterij hebben wanneer deze nog niet vervangen is. Daar gaat je restwaarde al meteen een stuk omlaag los van enetuelae andere zaken zoals een nieuwprijs die gezakt is omdat jij bijv. de eerste generatie hebt gekocht en toen de prijs omhoog is gegaan.

Bijdrager
    iep

Het is een lastige keuze. Het 2015 model zal het prima doen maar het probleem in deze is USB-C. Daar zit nu dusdanige druk achter dat het moeilijk in te schatten is hoe lang je nog zonder USB-C kunt. Daardoor is het ook moeilijk in te schatten of de 2015 versie nog wel zo’n goede restwaarde heeft (voor zover dat überhaupt van toepassing is, niet iedereen koopt een machine om later weer te verkopen). Als USB-C echt groot wordt dan drukt dat de restwaarde van het 2015 model en krikt dat de restwaarde van het 2016 model op.

Zo’n 2014 model kun je in ieder geval goedkoper krijgen dus als je toch naar geld kijkt… De 2016 is zonder twijfel de meest toekomstbestendige vanwege USB-C (en middels kabels en adapters kun je huidige apparaten nog gebruiken).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.