11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    djeckofdiamonds

No bootable device — insert boot disk and press any key !?

INLEIDING:
    Ik heb een macbook pro en ik probeerde gisteren Windows XP SP3 via bootcamp te installeren. Ik had hiervoor namelijk Windows XP SP3 onder VMware Fusion geinstalleerd, maar voor het spelen van games werd mij bootcamp aangeraden. Dus ik wou gister Windows XP SP3 onder bootcamp installeren en vervolgens een virtuele machine aanmaken van deze Windows XP SP3 onder VMware Fusion, op deze manier kan ik gamen en voor school kan ik met 1 klik switchen van Mac naar Windows indien nodig. Ik heb trouwens die virtuele machine van Windows XP SP3 eruit gegooid.

SITUATIE:
    Er ging echter iets fout tijdens de installatie van WIndows XP SP3 onder bootcamp. Mijn computer begon op een gegeven moment vast te lopen en moest ik het stekkertje eruit trekken. Puntje bij paaltje, Windows XP SP3 is wel op mijn Mac geinstalleerd maar functioneert niet naar behoren, want als ik onder Windows wilt opstarten krijg ik een melding: “Schijffout, druk een toets om verder te gaan” maar wanneer ik een toets indruk gebeurt er niks, aan/uit-knop werkt ook niet, dus dat werd weer het stekkertje eruit trekken. Dus ik heb bootcamp, althans Windows onder bootcamp via bootcamp-assistent eruit gegooid.

PROBLEEM:
    Maar wanneer ik nu opstart krijg ik een melding: “No bootable device — insert boot disk and press any key”, maar weer als ik iets indruk gebeurt er niks, aan/uit-knop ook niet, behalve het stekkertje. Maar als ik opstart en ‘alt’ ingedrukt houd, dan zie ik die logo van Macintosh HD en wanneer ik erop klik dan start hij wel op, maar die logo van Windows is wel weg.

Kan iemand mij hiermee helpen ? Ik weet het is een lang verhaal, maar alle informatie die jullie nodig hebben om mij te helpen heb ik hierboven vermeld, indien iemand mij hiermee kan helpen uiteraard.

Bij voorbaat dank,

Bijdrager
    Pieterr

Misschien heb je te weinig ruimte gereserveerd voor Windows.
    Kijk hier voor meer informatie: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=7628949

Bijdrager
    djeckofdiamonds

32 GB voor Windows, dat lijkt mij meer dan genoeg.

Bijdrager
    martijnkoemans

Doe het volgende

System Preferences > Start up Disk > Selecteer Mac OS X of hoe je hardeschijf ook heet..

En druk op restart (hoeft niet persee maar kan je wel zien of het werkt…

Succes

Bijdrager
    djeckofdiamonds

Oh het is gelukt, dank je wel voor je hulp. Alleen heb ik nu een 2e vraag die er een beetje mee heeft te maken, maar misschien is het nu dan off-topic. Aangezien de info die ik hierboven heb beschreven wil ik mijn vraag toch hier stellen.

Het installeren van Windows XP SP3 ging niet helemaal naar behoren zoals hierboven staat beschreven. Heeft iemand hier ervaringen mee ? en/of oplossingen ?

Bij voorbaat dank,

Bijdrager
    Pieterr
    ”djeckofdiamonds”

32 GB voor Windows, dat lijkt mij meer dan genoeg.

Sterker nog…;-)

Bijdrager
    martijnkoemans

Heb je bootcamp 2.1 geïnstalleerd? die heb je namelijk nodig op Windows XP SP3 te installeren.
    En anders .. tja…
    – Is je installatie CD niet beschadigd?
    – Heb je een originele versie van Windows..

Bijdrager
    djeckofdiamonds

Bootcamp 2.0 ondersteunt Windows XP SP3, maar als je bijvoorbeeld SP2 hebt en je wilt upgraden naar SP3, dan is bootcamp 2.1 inderdaad vereist.
    http://support.apple.com/kb/HT1899

En het is sowieso een ingewikkeld verhaal om eerst bootcamp 2.1 te installeren, want je moet het op Windows installeren, dus het is echt bedoeld voor de mensen die Windows XP SP2 hebben en willen upgraden naar SP3, want het wordt een ingewikkeld verhaal om bootcamp te installeren op Windows wanneer je nog geen Windows hebt.

Maar ik heb een week geleden een originele installatie CD van Windows XP SP3 gekocht, gewoon netjes bij de MyCom, het gaat wel om een OEM maar dat maakt het nog niet tot een ‘illegale-versie’. En volgens mij is hij (nog) niet beschadigd, want ik had hem vorige week meteen onder VWware Fusion geinstalleerd, alles werkte perfect, totdat ik een spel probeerde te spelen, dus vandaar dat ik hem er weer af heb gegooid en nu wil ik hem onder bootcamp installeren.

Maar ik ga het dan nu gewoon proberen, het moet gewoon lukken.. Duim voor mij oke, hehe ..

Bijdrager
    martijnkoemans

Ben benieuwd… Is het gelukt??

Bijdrager
    wdrink

Ik zit met het probleem dat hij meteen no bootable device zegt; ik krijg mac os x dus ook niet meer opgestart; zou ik per ongeluk Windows over Mac os X geinstalleerd hebben, is dit mogelijk?

Bijdrager
    Brassai

Hallo,

Heb hetzelfde probleem met het installeren van xp (sp2 or sp3) via bootcamp op een 20″ imac van einde 2006 onder OS X 10.5.5.

Opstarten onder OS X is geen probleem. Maar xp installeren wel, ik heb zowel sp2 en sp3 geprobeerd met hetzelfde resultaat,
    nl: zwart scherm met “No bootable device — insert boot disk and press any key”.
    Ik dacht de bootcamp partitie te formateren met freedos maar na opstarten met freedos cd krijg ik dezelfde melding.

Heb al heel wat fora en dergelijke afgeschuimd maar nog geen oplossing gevonden die werkt.
    Hopelijk weten jullie er een.

Alvast bedankt,

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.