10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Stefan1997

NL toetsenbord

Ik wil graag een Macbook air kopen. Natuurlijk wacht ik even tot na het WWDC. Maar als ik er één koop wat voor toetsenbord moet ik dan kiezen, NL of Engels US?

Bijdrager
    Koning Frank

NL

Bijdrager
    eiko

tenzij je een Engels US wil:P

Bijdrager
    Bart01

Engels US. De enter knop is zoveel fijner.

Bijdrager
    Koning Frank
    Bart01 op 09 juni 2013

Engels US. De enter knop is zoveel fijner.

Nope

Bijdrager
    1984

Oordeel zelf ….

Bijdrager
    csteelooper

Correct me if I’m wrong, maar eh… De US-versie die je hier kunt kiezen is qua indeling anders dan de US-indeling ín de US. Noem de indeling hier voor het gemak even US International. Die versie heeft, net als de NL-versie, een ‘l-vormige’ return-toets. De ‘echte’ US-versie (die je dus ook helaas alleen uit Amerika kunt meenemen) heeft een ‘horizontale’ return-toets. Ook zit de tilde-toets linksboven in plaats van naast de linker shift-toets. En over die laatste toets gesproken: deze is een stuk groter; ongeveer even groot als de rechter shift-toets. De toets waar hier het ‘paragraafteken’ op staat, is ook verhuisd, deze zit zeg maar op de plaats waar hier het bovenste deel van de return-toets zit.

Ik heb hier nu de US International-versie voor me liggen (wired, met numeriek deel), ik zou zelf graag de ‘echte’ US-versie hebben. Maar ja, die kun je zoals al gezegd alleen ín de US krijgen…

Bijdrager
    Soulshaker

Beide zijn qwerty , dus echt veel verschil is er niet.
    Je ziet voornamelijk aan de zijkant de verschillen

Bijdrager
    fred44nl
    csteelooper op 10 juni 2013

De ‘echte’ US-versie (die je dus ook helaas alleen uit Amerika kunt meenemen) heeft een ‘horizontale’ return-toets.

de enige “echte” US-versie kun je ook in de nl-apple store bestellen:)
    ik heb sinds 1980 altijd echte us-toetsenborden gehad en dat blijft ook zo.
    nl-toetsenborden is iets dat door ibm is ge:introduceerd met de bolletjes scrijfmachines.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Échte Nederlandse toetsenborden zijn anders dan wat tegenwoordig als Nederlandse toetsenborden verkocht wordt:) Maar voor wat betreft die MacBook komt het eigenlijk (zoals zo vaak) aan op je eigen voorkeur: wil je (of heb je geen moeite met) een hoge, smalle Returntoets en een smalle linkershift, dan neem je een Nederlands, wil je (of heb je geen moeite met) een brede, lage Returntoets en een brede linkershift, dan neem je een Amerikaans.

Wat mij betreft: ik zou het liefst een hoge, brede Returntoets (die de plek inneemt van zowel Return als de backslash-toets nu) en een brede linkershift hebben, maar ik vermoed dat ik daar heel lang op kan wachten bij Apple.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.