30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    appleimacg5

NL prijs MacBook Pro 16 inch probleem

Prijs basis model in US is omgerekend 2317 euro als je hem in NYC koopt (including Tax geldend in staat New York)!

waarom betalen wij 2699 euro ???

Bijdrager
    vwees

Is altijd zo, bij welk Apple product dan ook. Hierin geldt ook vaak: hoe duurder het product, hoe meer marge qua converting in valuta.

Apple doet dit omdat ze binnen Europa enigszins dezelfde prijzen aan wil bieden, en die zijn bij ons wél inclusief tax aka BTW.

Daarnaast wordt in deze Europese prijs rekening gehouden met wisselkoersen en hiervan wil Apple (uiteraard) niet de dupe zijn

Bijdrager
    computer space

Sorry, maar deze computer is enkel voor Pro’s en die hebben BTW teruggave: 2230€ == koopje voor Apple begrippen. Sinds lange tijd eens een product dat niet standaard een upgrade nodig heeft. Krijg je ook nog eens veel betere garantievoorwaarden bij: hier vervalt die niet als je zelf loopt te sleutelen, en toch weer 1 jaar langer met meer uitloop voor ontwerpdefecten.

Oftewel: vervuilreisje naar NYC is niet eens meer de moeite, vroeger had dat nog wel eens zin, maar nu niet (ook staat de douane standaard te hengelen op pretvluchtjes NY).

Bijdrager
    appleimacg5

Zoals je ziet heb ik de btw al berekend en meegerekend.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, met dat verschil dat de tax in New York max. 8,8 procent is (dan kom ik op 2360 euro), en in Nederland 21.

De basisprijs in Nederland zou dan 2623 euro zijn, als je uitgaat van de dollarprijs zonder tax, vermeerderd met 21%.

We betalen 2699 euro; maakt een verschil van 76 euro.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    appleimacg5

Ja maar als consument is jouw berekening natuurlijk niet relevant. Verschil is in je portemonnee gewoon ongeveer 382 euro. Alsof dat niks is ?

Bijdrager
    KarelWillem

Uiteraard is dat relevant. Jouw vraag was “waarom betalen wij 2699 euro ???”

Dat antwoord weet je. Sales taxes zijn in Europa over het algemeen flink hoger.

Wil je dat niet, dan zul je ergens anders moeten gaan wonen. In de US bijvoorbeeld.

Bijdrager
    McPim

+1 KW. Zo simpel is het inderdaad.

Bijdrager
    appleimacg5

Ja uiteraard is het het antwoord op de vraag. Maar betekent wel dat uit US meenemen of laten nemen op dit soort producten een serieuze optie is.

Bijdrager
    McPim

Als het daarom gaat kun je beter naar Japan gaan. Sales tax kun je daar terugvragen, niet invoeren op Schiphol -> €2065. Dat laatste mag uiteraard niet.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@appleimacg5,

Ja maar als consument is jouw berekening natuurlijk niet relevant. Verschil is in je portemonnee gewoon ongeveer 382 euro. Alsof dat niks is ?

Dat verschil betaal je dan bij invoer in Nederland, weg zogenaamd voordeel..

Bijdrager
    KarelWillem

appleimacg5 op 18 november 2019 om 09:56
    … Maar betekent wel dat uit US meenemen of laten nemen op dit soort producten een serieuze optie is.

Dat ‘meenemen’ is alleen interessant als je hem probeert mee te smokkelen.

Doe je het officieel via de legale weg, dan kun je hem beter in Nederland kopen.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 18 november 2019 om 10:28</p>
    @appleimacg5,

Dat verschil betaal je dan bij invoer in Nederland, weg zogenaamd voordeel..

Kan je die niet gewoon uitpakken en doen alsof je die al bij had?

Bijdrager
    McPim

Ja dat kan en daar komen ze achter. En of je ook even de bon wil laten zien. Google ff, is al vaker over geschreven hier en op Macfreak (bijvoorbeeld).

Bijdrager
    Brombeer

Dacht je dat je de eerste was? Die douanejongens zijn niet gek. Die hebben elke truc en elke smoes al meegemaakt. Op zijn minst zul je geloofwaardige gebruikssporen moeten hebben, de E net dat beetje vetter dan de Q en ook geen maagdelijke OS dat nog niet gepersonaliseerd is.

De doos kun je leeg opsturen en doe eens lekker paranoia en doe dat niet naar je eigen adres.

Bijdrager
    Shmoo

Ik vind dit soort topics altijd wel leuk omdat er zoveel ninja verhalen in voorkomen. Het komt allemaal neer op WAT ALS …. Niet een hele betrouwbare basis. 😚

Bijdrager
    McPim

Mijn ervaringen met dit soort zaken zijn talrijk en zeer betrouwbaar 😉.

Bijdrager
    Shmoo

Per dagdeel komen er wat, gemiddeld drie of vier Boeings 7-Serie aanvliegen die vertrokken zijn uit Noord-Amerika. Zoveel ambtenaren heeft Schiphol toch helemaal niet om al die mensen te controleren. Dan praat je alleen over Noord-Amerika. Er komen ook vliegtuigen uit Azië, Quatar, en Zuid-Amerika. Daar zijn ook allemaal winkeltjes waar mensen rotzooi kopen die ze graag met voordeel hier willen gebruiken.

Een discussie die veel interessanter is. Hoeveel kans (wiskunde – keiharde cijfers) maak je dat je NIET gecontroleerd wordt en gewoon mag doorlopen. Als je dat weet dan weet je of je het risico moet lopen. Zoiets kunnen alleen mensen vertellen die heel erg vaak heen en weer vliegen. Dat soort mensen ben ik nog nooit tegengekomen op OMT of MacFreak.

Bijdrager
    appleimacg5

het is totaal niet mijn idee om mensen aan te sporen wat dan ook te doen. Het is gewoon een observatie.

in New York kost het je als inwoner dus gewoon 2317 euro en bij ons 2699. Dat is een constatering en ik had nooit gedacht dat dat zo’n verschil zou zijn.

Bijdrager
    Brombeer

De zomers in New York zijn heter en de winters kunnen kouder en guurder zijn dan bij ons. Net als het prijsverschil is dat ook al een tijdje zo. Misschien is er wel een verband.

<p class=”cite”>Shmoo op 18 november 2019 om 12:42</p>
    Zoiets kunnen alleen mensen vertellen die heel erg vaak heen en weer vliegen. Dat soort mensen ben ik nog nooit tegengekomen op OMT of MacFreak.

Ik wel, maar dat is al weer even terug en die zijn indertijd naar MacMinds verkast.

Bijdrager
    KarelWillem

appleimacg5 op 18 november 2019 om 12:45
    …in New York kost het je als inwoner dus gewoon 2317 euro en bij ons 2699. Dat is een constatering en ik had nooit gedacht dat dat zo’n verschil zou zijn.

Al vanaf het moment dat je Apple producten in Nederland kan kopen, bestaat er een stevig verschil. En bij elk nieuw Apple product is er wel weer iemand die hierover een topic start, alsof het iets nieuws is.

Aan de andere kant is woonruimte in New York niet te betalen, kost het parkeren van je auto een godsvermogen en ga je 12 jaar eerder dood door het gebrek aan frisse lucht. Alles heeft zijn voors en tegens.

Bijdrager
    Shmoo

Ik wel, maar dat is al weer even terug en die zijn indertijd naar MacMinds verkast.

En daar zijn ze toen hun inloggegevens kwijtgeraakt? 🙃

Bijdrager
    Shmoo

En bij elk nieuw Apple product is er wel weer iemand die hierover een topic start, alsof het iets nieuws is.

Precies dat is het ook leuke er aan. Het heeft eigenlijk niets met prijsverschil te maken. Waar het in essentie op neer komt is. Ik heb 2.000,- gespaard en nu komt Apple ineens, veel te vroeg,  met een nieuw product dat 2600,- kost. FUCK. Ik wil ‘m, ik wil ‘m, ik wil ‘m…. Dan is 2300 dichterbij dan 2600. Dat is waar dit over gaat. Iemand die gewoon 3787,- op zijn spaarrekening heeft staan voor dit soort ongein die zal echt niet gaan denken, Hmmmmm had ik maar in New York gewoond en mijn loon in Euro’s mogen ontvangen … dan kon ik mijn MacBook daar kopen en dan scheelt mij dit 307 euro en 18 cent. Zo zit de wereld niet in elkaar.

Bijdrager
    appleimacg5

Bizar hoe sneu dit soort “gesprekjes online verlopen” Shmoo jij weet serieus niets van wat iemand zijn overweging is om een vraag te stellen.

Voor iemand die regelmatig naar New York reist zijn dit soort dingen wel degelijk een overweging, maar zo te horen ben jij er nog nooit geweest en zal je er ook niet komen…

Laten we het topic maar sluiten… Dank voor de mensen die gewoon oprecht een antwoord geven.. gr

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>KarelWillem op 18 november 2019 om 13:07</p>
    Alles heeft zijn voors en tegens.

Inderdaad: Jij hebt een mooie tuin met een prachtige boom erin.

En een bladblazer.

Bijdrager
    KarelWillem

Wel elektrisch tegenwoordig. Dat wilde ik toch even gezegd hebben. .;)

Bijdrager
    Shmoo

Bizar hoe sneu dit soort “gesprekjes online verlopen” Shmoo jij weet serieus niets van wat iemand zijn overweging is om een vraag te stellen.

Volgens mij reageerde ik ook niet op jou maar op KarelWillem. Sorry als jij je aangesproken voelt. 🙂

Bijdrager
    koen

Ga je je nou een beetje lopen verontschuldigingen, werk je soms bij FC Den Bosch?

Bijdrager
    Hyrax

<p class=”cite”>McPim op 18 november 2019 om 12:01</p>
    Ja dat kan en daar komen ze achter. En of je ook even de bon wil laten zien. Google ff, is al vaker over geschreven hier en op Macfreak (bijvoorbeeld).

Nou dit is mij dus nog nooit overkomen :’)…

Bijdrager
    McPim

Hyrax op 18 november 2019 om 17:28

Nou dit is mij dus nog nooit overkomen :’)…

Mij wel, en vaker dan 1 keer. Anders noem ik het niet 😉. Niet echt relevant om te vergelijken zonder cijfers over hoe vaak we allebei vliegen, maar daar gaat het me niet om. Ze vragen er heel soms naar, de risico’s moet ieder voor zich maar afwegen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.