4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

.NL en .COM site combineren

Hi,

Ik zou graag naast een .com (engelstalig ) een nederlandstalige .nl site (vertaling) willen hebben.

Ik wil graag “problemen” met Google en SEO voorkomen, kan ik dit het beste met twee aparte sites of via domein.com/nl doen, als het beide kan wat is de snelste methode?

VB, Joep

Bijdrager
    Pietje13

Aan wat voor problemen denk je? Dubbele content gaat niet op omdat je zowel Nederlands als Engelstalig werkt. Ik voorzie dus weinig problemen.

Qua SEO heb je meer aan domein.com/nl, aangezien je .com domein al langer bestaat (die heeft dus al linkwaarde opgebouwd en daar kan je nieuwe site van profiteren). Je kunt vervolgens altijd je .nl domein doorverwijzen naar domein.com/nl omdat dat veel netter staat op reclame-uitingen.

Wat mij echter nog veel handiger lijkt is geen “nieuwe” aparte site maken maar gewoon een vertaling van je huidige site maken zodat gebruikers kunnen wisselen. Voor grote open source systemen (WordPress, Joomla, etc.) zijn veel vertaal plugins beschikbaar. Je bezoekers kunnen dan zelf kiezen voor de Nederlandse of Engelse versie en op iedere pagina switchen (zie mollenkramer.nl en mollenkramer.nl/en als voorbeeld, op de vlaggetjes rechts boven kun je klikken om van taal te wisselen.

Ik weet niet op welk platform jouw huidige website draait?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Pietje13.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Pietje13.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Je krijgt geen problemen met google (neem aan dat je duplicate content bedoelt) want het zijn twee verschillende sites.

Je kan ook één tweetalige site maken, en dan gebruik maken van hreflang=”” om aan Google duidelijk te maken welke URL’s gericht zijn op welke taal/regio. Hier meer info: https://yoast.com/hreflang-ultimate-guide/

Ik denk dat dat de handigste optie is, kwa beheer.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Bedankt voor deze zinvolle reacties,

@pietje13, ik dacht wel aan dubbele content omdat er pagina’s zijn die alleen foto’s bevatten en geen taalafhankelijke teksten.
    er wordt geen gebruik gemaakt van WP of Joomla, wel van Opencart en MODX.

Bezoekers laten kiezen is misschien niet zo nodig ik vind wel belangrijk dat wanneer men via google een hit krijgt op een nederlandstalige term men ook dan op de nederlandstalige site uitkomt…..

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.