17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Zybbor

NL- Alert

En wederom weigert mijn iPhone 7Plus dienst als het NL-Alert betreft. Alles staat goed ingesteld en toch weigert hij dienst.
    Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Mijn oude iPhone 6Plus heeft er geen problemen mee.

Bijdrager
    SvS

Toevallig maanstand (niet storen) aanstaan?
    Ik weet niet of dat een rol speelt, maar ik denk even mee.

Bijdrager
    Niels

Hier gewoon netjes binnen gekregen op mijn iPhone 7 Plus met KPN. Wellicht een probleem met je simkaart?

Moderator
    Mac Daddy

Of met provider?
    Ik zat even bij de meestgestelde vragen te kijken op de NL Alert site.
    Een aantal mogelijkheden die ik zo snel zie.
    1: Telefoon niet in Nederland gekocht?
    2: Dichtbij de grensstreek waardoor ie soms naar een buitenlandse provider overspringt?
    3: Je was op dat moment in gesprek?
    4: Je telefoon had even geen bereik?

Ik lees niks over bepaalde providers die het nog niet ondersteunen o.i.d. dus dat lijkt uitgesloten.

En uiteraard moet je op de iPhone het eerst aan zetten, maar dat je al gedaan.

Bijdrager
    jordi99

NielsDam, kreeg hem net ook op iPhone 7 plus via KPN, alleen was de notificatie mega groot, had je dat ook?

Moderator
    Mac Daddy

Dat klopt. Dat hoort zo. Het is de bedoeling dat het opvalt namelijk en is ook geen normale notificatie.

Een tijd terug heb ik het ook 3 keer ontvangen. 2 maal vanwegen een grote brand in de buurt. En 1 keer met het advies om niet naar Amsterdam te komen, vanwege de Ajax viering en dat het dus druk was. Die laatste vroeg ik mij sterk bij af of je daarvoor NL-Alert moet gebruiken. Daarnaast ging er wat mis bij die en ontving ik hem 3 keer achter elkaar, maar sommige mensen wel 10 keer.

Bijdrager
    GoeieDag
    SvS op 03 juli 2017

Ik denk even mee: toevallig maanstand (niet storen) aanstaan?

Leuk meegedacht, maar het zou wel raar zijn als ie ‘niet storen’ respecteert. Het is een alarm!

Bijdrager
    Zybbor

De maanstand staat niet ingeschakeld
    De telefoon is gewoon in Nederland gekocht.
    Woon niet in de grensstreek.
    Was ook niet in gesprek (wat volgens mij ook niets zou mogen uitmaken).
    Telefoon had wel bereik. Zat er namelijk op te wachten waardoor ik zag dat ik bereik had.

Hij heeft het – als ik me goed herinner – wel een keer gedaan. Daarna tweemaal niet. Maar ik weet dit niet zeker omdat de tijd toch wel erg snel gaat.

Bijdrager
    Peppie

Beste zybbor,

Ook mijn iPhone 7 plus via T-mobile heeft geen signaal gegeven ondanks dat alles goed ingesteld stond.

Moderator
    Mac Daddy
    Zybbor op 03 juli 2017

De maanstand staat niet ingeschakeld
    Was ook niet in gesprek (wat volgens mij ook niets zou mogen uitmaken).

Heb je op de link in mijn post geklikt? Je doet nu een aanname en op de site staat een heleboel uitgelegd.

Als je bent verbonden met het 2G- of 3G-netwerk, kun je een NL-Alert later ontvangen als je bijvoorbeeld aan het bellen bent of een app aan het downloaden bent.

Het gaat dus niet om de sterkte van het netwerk, maar of je een 2- of 3G verbinding hebt. En als je dus aan het bellen of downloaden bent, kan je het wellicht niet op dat moment ontvangen. Moet er ook niet aan denken dat die keiharde sirene die uit je telefoon komt krijgt als je je oor er tegenaan houdt.

Wat ik zo kan bedenken wat je zelf kan doen. De instelling op de iPhone eens uit en weer aan zetten. Het vervelende is wel dat je pas weet dat het werkt bij de volgende test of bij een volgend echt bericht. Je zou uiteraard het ook nog aan je provider na kunnen vragen of zij er meer over weten.

Bijdrager
    SvS
    GoeieDag op 03 juli 2017
    SvS op 03 juli 2017

Ik denk even mee: toevallig maanstand (niet storen) aanstaan?

Leuk meegedacht, maar het zou wel raar zijn als ie ‘niet storen’ respecteert. Het is een alarm!

Dat is helemaal waar.
    Ik heb gewoon eerder geen sms gekregen toen het op maanstand was. (bug van Apple, lang geleden, maar ben het niet vergeten) Vervelend voor TS, idd even dat laatste reactie hierboven lezen.

Moderator
    Mac Daddy

Geen sms op maanstand is normaal.
    NL-Alert is alleen geen sms.

NL-Alert werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via de zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Je ontvangt hierdoor NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. NL-Alert is gratis en anoniem. Je naam en telefoonnummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend.

Bijdrager
    Zybbor

Beste `Peppie,

Ook ik zit op het T-mobile netwerk met 4G. Al jaren zelfs. Met de iPhone 6 Plus geen enkel probleem. Met de 7Plus helaas wel.

Beste Mac Daddy,

Ik heb wel op je link gedrukt. Hier staat helaas de oplossing ook niet bij.

Moderator
    Mac Daddy

Zybbor: Ik begrijp dat daar niet direct een oplossing bij staat, maar wellicht wel iets wat naar een oorzaak kan leiden. Sowieso is het handig om de werking ervan te weten, want dan kan je al dingen uitsluiten.

Het hele vervelende is dat ze maar 2 keer per jaar het testen en je dus na veranderingen niet zeker weet of het dan wel werkt. Daarom raad ik aan om eens met je provider contact op te nemen om te vragen of zij meer weten. En wat ik al eerder zei. De instelling voor noodmeldingen eens uit- en dan weet aan te zetten. Ik heb ook weleens dat in iOS bepaalde instellingen die je aan en uit kan zetten niet altijd even lekker werken. Dan wil het uit en aanzetten dus weleens helpen.

Bijdrager
    Q-collective

Met zoveel mitsen en maren vind ik het eigenlijk best bizar dat het traditionele luchtalarm dan al in 2020 uit de lucht gaat …

Bij mij was het enkel een schuifje aanzetten in de instellingen, maar blijkbaar is dit voor lang niet iedereen voldoende. Ook dat je een “opt-in” moet doen voor een publieke dienst als deze is eigenlijk best gek.

Moderator
    Mac Daddy

Ik wist niet dat het doel was om het luchtalarm te laten verdwijnen. Het is toch een erg effectieve manier om mensen te waarschuwen, waar ze ook zijn, met of zonder telefoon.

De iPhone is overigens wel 1 van de weinige telefoons waar je het nog op moet aanzetten. Van alle grote merken zie ik alleen dat het bij LG en Google niet zo is en LG heeft nogal een stappenplan om het in te stellen. Samsung, HTC, Sony, Microsoft en Huawei staat het allemaal standaard bij aan.

Bijdrager
    GoeieDag

@Q-collective, ik zie niet zoveel ‘mitsen en maren’, maar enkel twee mensen bij wie het niet binnenkwam.
    En dat opt-in is nou ook weer niet zo gek. Mijn radio gaat ook niet automatisch aan bij alarm, bv.
    En 2020… Da’s nog 3 jaar…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.