13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Noxa

Nikon NEF in iPhoto, kleuren niet goed

Ik heb sinds een week een Mac. Nu heb ik wat foto’s ge-importeerd met iPhoto. Maar een aantal NEFjes geeft ie niet goed weer. De kleuren zijn flets maar vooral overal groen!! Ken iemand dit probleem? En what to do about it. Google leverder niets zinnigs op.

Verder verliep het overigens soepel met iPhoto!

Bijdrager
    bartje

Ik heb zoiets soortgelijks laats nog gelezen hier.

Klopt je witbalans? Dit is nog makkelijk aan te passen in iPhoto.

Bijdrager
    iJoost

Verkeerd kleurprofiel? Ontbrekend kleurprofiel? Monitor niet gekalibreerd? Witbalans niet goed?

Als je een link geeft naar zo’n “verkeerde” NEF dan kunnen we misschien meer zeggen.

Mocht je het zelf wilen begrijpen dan heb ik hier nog enige uitleg staan.

Bijdrager
    sturb

Laat hij eerst wel een kleine seconde de goede kleur zien?
    Dan is de raw conversie die iPhoto/Aperture standaard eroverheen gooit niet goed.

Bijdrager
    rogier visser fotografie

ik heb hetzelfde probleem met aperture icm nikon nefjes.

Bijdrager
    Noxa
    ”sturb”

Laat hij eerst wel een kleine seconde de goede kleur zien?
    Dan is de raw conversie die iPhoto/Aperture standaard eroverheen gooit niet goed.

Ja hij laat de wel de preview in finder zien als de jpg die in gebakken zit. Maar in preview mode of in iPhoto zie je em dan weer groenig. Ik heb zelf het idee dat het aan de witbalans ligt. En heb dan ook sterk het vermoeden dat ik er een Nikon kleuren profiel over heen moet knallen.

”rogier

ik heb hetzelfde probleem met aperture icm nikon nefjes.

Nu ben ik me sowieso aan het verdiepen in Aperture 2 (Lightroom ken ik al). Maar wil 1 van die 2 nu aanschaffen voor m’n foto editing. Maar het zou wel handig zijn als mijn nefjes in finder ook gewoon goed te previewen zijn. Maar als het in Aperture dus ook gebeurt dan zit het ergens in de osx niet goed?

Bijdrager
    iJoost

Er is gelukkig helemaal niets mis met OSX als het gaat om kleurprofielen. En kleurprofielen moet je niet ergens overheen knallen (lees het verhaal wat ik al aanreikte). Maar kom eens met die link… dan kunnen we zien waar je over praat.

Bijdrager
    Noxa

Ik heb je verhaal gelezen. En snap het principe ook wel. Maar nu nog de practische kant. Hoe los ik het op.

Hier een voorbeeldje
    1/125
    f8
    Focus 80mm
    iso 100
    white balance kan ik niet vinden. Hij laat ze in Adobe RGB (1998)

Bijdrager
    iJoost

Nou! Dat is geen groenzweem meer te noemen zeg. Daar gaat iets heel erg mis.:-(

Maar er valt helaas weinig meer aan deze JEG te zien. Flickr heeft alle EXIF en dergelijke er namelijk uit gesloopt. Bovendien wilde ik eigenlijk graag een link naar de NEF. Om te zien of daar iets mis mee is. Kun je dat regelen?

Bijdrager
    bartje

wow daar is serieus iets mis mee ja.

Bijdrager
    Noxa

Heb ff geen webspace waar ik het op kan zetten. Heb iJoost ff een PB gestuurd. Wil em de liefhebbers wel mailen.

Bijdrager
    iJoost

Jammer. Dan houdt het wat mij betreft dus even op.;-)

Bijdrager
    Noxa

Inmiddels Lightroom 2 draaien, zonder enige problemen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.