30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 194)
  • Q:
    Bijdrager
    kontheur

Nikon D80 – 9 augustus verkrijgbaar

Ik had hem al in een ander topic geplaatst maar is toch een eigen en apart topic waard.
    Kunnen er hier in de nabije toekomst ook reviews en reacties geplaatst worden.

Deze nieuwe dSLR, de Nikon D80, zou volgens een onlangs gestarte reclamecampagne van Nikon op 9 augustus van dit jaar worden geïntroduceerd. De opvolger van de D70s zou als belangrijke verandering een verhoogde resolutie hebben van 10,2 megapixels. Ten opzichte van de 6 megapixels van de D70s is dit een flinke toename van de beeldresolutie en komt de D80 weer in een concurrerende positie ten opzichte van de Canon dSLR’s en de onlangs geïntroduceerde Sony Alpha DSLR-A100. Verdere details van de nieuwe Nikon D80 zijn nog niet bekend, waardoor het ook niet mogelijk is om de verschillen met de D70s te kunnen bepalen.

Teaser van Nikon:
    [/url]

Groeten Frank

Bijdrager
    huinkroese

Affordability blijft waarschijnlijk ook een rekbaar begrip… maar ik wacht er wel even op.
    Was net van plan een EOS 350D te kopen, maar wacht het nu nog heel even af.

Spannend.

Bijdrager
    kontheur
    ”huinkroese”

Affordability blijft waarschijnlijk ook een rekbaar begrip… maar ik wacht er wel even op.
    Was net van plan een EOS 350D te kopen, maar wacht het nu nog heel even af.

Spannend.

Ja ik had ook OF een EOS 350D OF een D50 op mijn lijstje staan. Maar als hij €300,- tot €400,- duurder is dat neem ik liever toch de minder megapixels voor lief.

We gaan het zien!

Bijdrager
    HSL

waar komt die quote vandaan kontheur?

Bijdrager
    kontheur
    ”HS-L”

waar komt die quote vandaan kontheur?

Van Tweakers
    Maar die hebben het weer van Engadget

:P

Bijdrager
    Freek.

Meer leesvoer op DPZ: Nikon D80 geintroduceerd.

Bijdrager
    beammeup

Indicatie winkelprijs is ± 1100 EURO.

Maar introductie is iets heel anders dan ‘in de winkel’. Het zou de aller-allereerste keer zijn dat Nikon een camera introduceert die je direct kunt kopen.
    Reken op oktober, november,.. we komen min of meer na Japan, Amerika,.. etc.
    En heel veel internationale forums waar mensen janken over levertijden, koeriers, online winkels.

Nikon Nederland, INCA BV, is overgegaan in Nikon Gmbh. Ook geen handig moment. Geen idee hoeveel toestellen er op voorhand zijn besteld.

Bijdrager
    MicMac

Idd, t schijnt dat er een heuse wachtlijst voor de D200 is..

Bijdrager
    tumbadora

lachu… :lol: :lol: :lol:

dat wordt weer een mega dump van d50’s en d70’s op marktplaats, sla je slag…..

Bijdrager
    HSL

één heel groot nadeel, de body is kleiner dan die van de D70,
    ik denk dat het bij mij uiteindelijk toch een D200 of de opvolger daarvan
    gaat worden.

Bijdrager
    kontheur
    ”beammeup”

Indicatie winkelprijs is ± 1100 EURO.

Maar introductie is iets heel anders dan ‘in de winkel’. Het zou de aller-allereerste keer zijn dat Nikon een camera introduceert die je direct kunt kopen.
    Reken op oktober, november,.. we komen min of meer na Japan, Amerika,.. etc.
    En heel veel internationale forums waar mensen janken over levertijden, koeriers, online winkels.

Nikon Nederland, INCA BV, is overgegaan in Nikon Gmbh. Ook geen handig moment. Geen idee hoeveel toestellen er op voorhand zijn besteld.

Hoe kom jij op ± €1100,- . Is dit een gok? Afleiding van voorgaande modellen? Met of zonder kitlens?
    Ik las op dat andere forum €899,-

Introductie is inderdaad wat anders als leverbaarheid. We zullen geduld moeten hebben!

@Tumbadora
    : De prijzen in de winkels zullen toch ook gaan zakken (D50 & D70) ?

Bijdrager
    tumbadora

@Tumbadora: De prijzen in de winkels zullen toch ook gaan zakken (D50 & D70) ?

tuurlijk, maar marktplaats ligt daar meestal weer onder, en dan heb je er meestal extra accesoires bij

Bijdrager
    beammeup
    ”HS-L”

één heel groot nadeel, de body is kleiner dan die van de D70,
    ik denk dat het bij mij uiteindelijk toch een D200 of de opvolger daarvan
    gaat worden.

Een D200 met batterypack er onder geschroefd is groter dan een D2X.
    Kans is groot dat er voor de D80 ook zoiets zal komen…
    De opvolger van de D200 zul je over ± 16 maanden zien.. maar Nikon kennende krijg je dan een D200S.

Bijdrager
    wacon

Fotografeer al een eeuwigheid met Canon. Gewoon omdat ik daar ooit mee ben begonnen en de nodige Canon lenzen heb ook.

Onlangs dacht ik over te stappen naar de Nikon D200 vanwege meer duurzame en sealed body. Na lezen van vele testen en zelf uitproberen……. Zonder meer veelzijdige goede camera!

Echter omdat ik veel moet fotograferen op hogere ISO waarden kon ik maar tot één conclusie komen;
    Heb je weinig of geen hogere ISO waarden nodig met het fotograferen dan is de keuze tussen Canon of Nikon net als tussen bv BMW, Audi of Mercedes. Allemaal goed, t is maar net je voorkeur en smaak of welk merk net met iets nieuwers op de markt komt.

Heb je wel met regelmatig hogere ISO waarden dan 800ISO nodig dan is Canon duidelijk beter dan Nikon. Tussenwaarden van 1000, 1250 ISO zijn nog prima. 1600 en zelfs 3200ISO zijn goed bruikbaar mits juist belicht en liefst in RAW gefotografeerd.

Niet te vergeten dat de keuze van lenzen net zo belangrijk is voor je eindresultaat!!!!!!

Ben benieuwd naar de beeldruis van deze D80. Het model is onder de 200D geplaatst dus zou tegenstrijdig zijn als deze op dit punt beter zou presteren. Hopelijk voor diegene die interesse hebben wel.

http://www.wacon-images.denieuwsfoto.nl

Groeten Ronald

Bijdrager
    beammeup

De D50 is beter in hogere ISO dan de D70.
    Je verhaal gaat dus niet op,.. erger nog, des to nieuwer de camera, des to beter ze zijn bij hoge ISO.
    Makkelijk te onthouden.
    De nieuwe, nieuwste sensors zijn juist ontwikkelt op gebruik bij hoge ISO.

Boven ISO 400 hou ik het graag voor gezien.

Bijdrager
    wacon

Was het maar zo, des te nieuwer de camera des te beter bij hoge ISO waarden. In veel gevallen wel maar soms is het toch wel huilen bij enkele types!

Fotografie is mijn beroep en ik fotografeer wekelijks of meer noodzakelijk met hogere ISO waarden. En geloof me of niet. Canon 350D, 20D, 30D, 5D of 1DmarkII zijn duidelijk beter vanaf 800ISO!

Er zit nogal wat verschil tussen de verschillende sensors!! Zowel van afmetingen als verschil CCD, CMOS, Foveon. Bv compact camera’s hebben alle kleine sensors met wel heel veel pixels tegenwoordig. Dit is allemaal prachtig maar brengt mindere resultaten bij hoge ISO waarden. Niet voor niets is bv de Canon 5D met full frame(negatief formaat) CMOS het best bij deze hoge waarden.

Je hoort mij niet zeggen dat Nikon of welk merk dan ook een mindere camera zou maken. Zal best omgekeerd zijn af en toe.

Niet iedereen kan of wil het boven de 400ISO voor gezien willen houden.

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/sensor_sizes_01.htm

Groeten Ronald

Bijdrager
    danielpunt

Mooi, dat betekend dus lagere prijzen voor D70s op MP en in de winkels!

Bijdrager
    beammeup

Euh ja,..
    Ik heb het alleen over Nikon. Over mijn ervaringen daarmee.
    Andere merken camera’s kunnen me niet of nauwelijks boeien.
    In ISO kwaliteiten is het lijstje van goed naar beter D2X, D70, D50, D200.. dat loopt parrallel met de introdata.

En ja, Canon’s zijn beter in hoge, hogere ISO waarden. Maar ook dat,.. I couldn’t care less.
    Ik heb geen Canon. Die zal er ook niet komen.
    En niet omdat het geen prima camera’s zijn. Dat zijn het.

Op mijn Nikon alleen lenzen met een hogere lichtsterkte dan f/2.8. Daar kan ik hoge ISO getallen behoorlijk mee opvangen.

Bijdrager
    beammeup
    ”muffin.”

Mooi, dat betekend dus lagere prijzen voor D70s op MP en in de winkels!

Je klunt er vergif op innnemen dat er een heel legioen kooplustigen klaar staat hun D70 te vervangen voor een D80,..

Bijdrager
    wacon

Natuurlijk staat er een heel leger gereed om een D80 te kopen. Ik wil ook niemand ompraten naar wat voor een merk dan ook.

Maakt mij persoonlijk echt niet uit wie, wat welke camera koopt. Wel wil ik duidelijk maken dat in met name het onderdeel hogere ISO gewoon Canon beter is. Daar kunnen we weken over typen, maar dit feit is bewezen. Op andere punten zal vast Nikon of wat voor een merk ook weer voordelen hebben.

Voor de meesten is dit minder van belang. Maar voor enkele wel. Theater, Concert, Indoor Sport ed.
    (In ISO kwaliteiten is het lijstje van goed naar beter D2X, D70, D50, D200) Als D200 dan het best is, dan is er nog het nodige te verbeteren! Ondanks dat de D200 10MP heeft maar een erg sterke ruisonderdrukking(guess why?) heeft een 8.2MP camera met CMOS een iets beter detail(scherpte per pixel) vanaf 800ISO.

P.s.: Ik werk zelf natuurlijk ook met lichtsterke lenzen. Het gaat mij om het eindresultaat, de foto! En als een bv een onbekende camera uit verwegistan dat gemakkelijker of beter kan dan maak ik daar gebruik van.

Gr Ronald

Bijdrager
    beammeup

Je moet me niet kietelen want dan hap ik,..

Canon is beter in hogere ISO.
    En geloof me, deze constatering uit mijn mond is een regelrechte sensatie.
    De D200 is lang niet slecht in hogere ISO. Maar de vraag is of iets boven ISO 1000 nog wel bruikbaar is. Er gaat meer stuk dan detaillering en scherpte.
    Wat ik nog steeds te gek vind is dat het lijkt alsof camera’s uit deze categorie zelf licht kunnen maken…

Laten we er geen Nikon_Canon battle van maken.
    Ik ben overtuigd Nikon gebruiker. Sterker nog, Nikon is zelfs klant van mijn kleine reclameburootje.
    Ook om reden dat Canon dat bewust niet is. (dat klinkt geloof ik wat arrogant,)
    De verhalen van achter de schermen ga ik niet naar buiten brengen…

Er is mooi licht buiten!

Bijdrager
    sammerman

Ik was van plan morgen een nikon d50 te gaan kopen, maar nu ik dit hoor is het misschien slim om nog even te wachten tot de prijzen zakken. Ik moet de camera hebben voor 27 augustus, is het te verwachten dat de prijzen dan gezakt zijn?

Bijdrager
    hans dorsman
    ”beammeup”

Euh ja,..
    Ik heb het alleen over Nikon. Over mijn ervaringen daarmee.
    Andere merken camera’s kunnen me niet of nauwelijks boeien.
    In ISO kwaliteiten is het lijstje van goed naar beter D2X, D70, D50, D200.. dat loopt parrallel met de introdata.

Van wat ik tot nu toe gelezen heb, is de D50 toch echt beter dan de D200 bij hoge iso waarden.

Bijdrager
    Ddg

Weten jullie de prijs ongeveer? En zit daar dan een lens bij?

Bijdrager
    sammerman
    ”Ddg”

Weten jullie de prijs ongeveer? En zit daar dan een lens bij?

Volgens deze site kost hij 900 dollar, deze prijs zal wel zonder lens zijn anders is hij wel heel goedkoop. http://www.kenrockwell.com/nikon/d80.htm
    Beammeup heeft het op de pagina hiervoor over 1100 euro.

Moderator
    unSOUND

Ik schat dat hij ongeveer 1100 euro gaat kosten… de body dan.

Bijdrager
    wacon

Een Nikon / Canon battle was niet m’n bedoeling. We wijken ook wat af van het oorspronkelijk gegeven de nieuwe D80.

Idd is boven de 1000ISO liever te vermijden. Soms moet ik beeld maken op momenten waar ik niet anders kan dan 1250 of 1600ISO in te stelllen. Voor algemeen persgebruik is dit echter heel goed bruikbaar in de meeste gevallen. Werk wel altijd in RAW. Een 50x75cm afdruk via Capi in Amst ziet er ook op 800ISO nog altijd zeer goed uit.

Voor de gemiddelde gebruiker zal de discussie over deze hogere ISO waarden weinig van belang zijn verder. Dus die moeten gewoon aanschaffen waar hun voorkeur ligt.

Wat me opvalt wel is dat ik op forums veel berichten lees van; Ik twijfel nog tussen de Olympus E-serie, Canon 350D, Nikon D70/80* etc. Blijkbaar veel NIEUWE spiegelreflex gebruikers! Goede zaak. Want zou je al een voor een systeem hebben gekozen met een aantal lenzen in je bezit zal je niet zo snel overschakelen.

http://www.wacon-images.denieuwsfoto.nl

Groeten Ronald

Bijdrager
    beammeup

Je hebt gelijk.

Ik weet hoe veel D200’s er op de Nederlandse markt zijn verkocht. Althans, de NL versie. Niet de grijze import uit bv. Argentinië. Je valt van je stoel!

Na de Nikon D100 is het voor de consument enorm snel gegaan. Inmiddels hebben we vrijwel gelijk specificaties tegen een derde, Nikon D50, en bijna dubbele specificaties tegen halve prijzen, Nikon D200. De duurdere geheugenkaartjes zijn regelmatig uitverkocht en soms gewoon niet leverbaar… Sigma, Tokina en Tamron hebben veel plezier van de mad lense disease. De best te boek staande lenzen zijn slecht leverbaar.

Als Nikonian ben ik erg blij met de recente ontwikkelingen. In het Canon kamp gebeurt niet veel,.. maar dat zal stilte voor de storm blijken te zijn.

Moderator
    unSOUND

Wat ik niet snap is de keuze om nu ineens voor SD kaarten te gaan. Veel mensen die van een D100 of D70 af stappen hebben al kaarten, en moeten nu ineens weer andere kaarten aanschaffen. Ook mensen die de D80 als tweede of derde body naast een D100 of D70 willen moeten nu een aparte serie SD kaarten aanschaffen… ik meen mij te herinneren dat er juist besloten was dat CF de kaart zou blijven voor de dSLR…?!

Bijdrager
    beammeup

Dat is wel de reden dat ik nog geen kale D50 body heb,.. geen zin in SD kaarten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 194)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.