12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    monsterke

Nikon D70 en iPhoto

iPhoto leest het NEF bestand niet goed in …. het programma heeft duidelijk probleemen in de thumbnail en de album …

oplossing ?

Nikon heeft het over Apple Capture ???

Bijdrager
    jelle59

Iphoto kan niets met nef en raw bestanden. Nikon Capture wel. Je kunt hooguit je raw en nef bestanden omzetten in jpeg; die worden wel door Iphoto herkend.

succes

Bijdrager
    beammeup

maar aan omzetting naar JPG heb je natuurlijk niets als je eerst NEF schiet.
    Voor Photoshop is een import plug in.
    Camera RAW 2.2 of zelfs Nikon NEF 4.0.2.

Succes.

Bijdrager
    Uxmal

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonCapture4.shtml

Op zich is er wel aan te komen. je kunt ook NEF + JPEG tegelijk gebruiken.

Succes! :)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

iPhoto is niet echt het uitgelezen programma voor wat jij wilt.

Het zijn ook nogal twee werelden van verschil: kiekjes importeren, ordenen en bewaren in iPhoto, of het maximale uit je beeld halen door met RAW te werken. Zelfs al zou iPhoto NEF files openen, dan kan je er verder niet genoeg mee om het gebruik van RAW recht te doen.

Je kunt je NEF beelden openen, bewerken en organiseren met de software die bij je camera zit (NikonView / Picture Project) Het is echter niet ideaal, en niet vooruit te branden.

Photoshop doet het veel beter, en vooral veel sneller. Je hebt een maximale controle over je beeld en je kan de bewerking automatiseren met batches. Met de filebrowser kan je je beelden bekijken, organiseren, metadata toevoegen etc.

Als je Photoshop te duur vindt kan je eens naar GraphicConverter kijken. Het opent ook NEF, en voor het geld (ik geloof 35 dollar) is het heel erg goed.

Nikon Capture voegt niet zoveel toe aan NikonView, behalve de mogelijkheid om de camera vanaf je computer te bedienen. Maar met de niet al te snelle USB aansluiting op de D70 schiet dat niet erg op.

Bijdrager
    Uxmal
    ”EagerB0bNerd”

iPhoto is niet echt het uitgelezen programma voor wat jij wilt.

Photoshop doet het veel beter, en vooral veel sneller. Je hebt een maximale controle over je beeld en je kan de bewerking automatiseren met batches. Met de filebrowser kan je je beelden bekijken, organiseren, metadata toevoegen etc.

Als je Photoshop te duur vindt kan je eens naar GraphicConverter kijken. Het opent ook NEF, en voor het geld (ik geloof 35 dollar) is het heel erg goed.

Nikon Capture voegt niet zoveel toe aan NikonView, behalve de mogelijkheid om de camera vanaf je computer te bedienen. Maar met de niet al te snelle USB aansluiting op de D70 schiet dat niet erg op.

Niet mee eens.. Volgens mij heb je extra progje nodig om NEF in photoshop te openen. Zo niet prima, maar ik heb beiden en gebruik ook beiden. Nikon Capture kan je zeker mee bewerken en ik vind zelfs in sommige opzichten beter dan met photoshop. Maar goed, je moet zelf maar zien.

NEF werkt met NC erg goed samen. Alleen ik gebruik het toch niet echt vaak (NEF), want het is vooral van belang voor de belichting en als je die zelf goed regelt dan heb je NEF helemaal niet nodig tenzij je echt de kleur helemaal zelf wil aanpassen. maar dat vind ik niet natuurgetrouw. Maar begrijp natuurlijk dat je met een nieuwe camera je NEF wil kunnen zien.

Succes! :wink:

Bijdrager
    jelle59

Nikon Capture is te vinden via http://www.nikon.com. Wel eerst jezelf registreren, anders kun je er niet bijkomen. Werkt 1 maand en heeft mij destijds doen besluiten Capture aan te schaffen. Overigens kun je in photoshop elements 2 de nikon-NEF bestanden wel bewerken (plug in wordt geinstalleerd wanneer je Nikon View of Picture Project installeert). Kleurdiepte gaat echter wel terug van 16 naar 8 bits.
    Dus mijn tip is: probeer Capture gewoon een maandje.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

@uxmal: om je NEF beelden te openen in PS heb niet meer dan de RAW plug-in nodig. Versie 2.2 krijg je gratis bij Photoshop CS.
    Nikon View is heel beperkt in zijn mogelijkheden en een ramp kwa snelheid. Heb je wel eens geprobeerd 2400 NEF beelden te openen/beoordelen/hernoemen/organiseren ? Met Nikon View is het onbegonnen werk, met de image browser van PS CS gaat het vlot en soepel.

Je hebt wel gelijk als je zegt dat je met Nikon Capture meer kan dan met Nikon View, maar toch echt weer minder dan met Photoshop. Met Photoshop heb je meer controle over je beeld. Bovendien wil je de foto’s uiteindelijk toch in Photoshop hebben.
    En Photoshop is gewoon veel en veel sneller. Een NEF beeld opent ie in minder dan 10 seconden op een G4. Kom daar maar eens om bij Nikon.Met een batchbewerking zet je de beelden pijnloos om, verander je de naamgeving voegt copyrightinfo en andere metadata toe en slaat ze op, alles geheel automatisch.

Oh ja, belangrijk is wel dat je geen Nikon software installeert, je moet er wel voor zorgen dan je alleen de Camera Raw 2.2 plug-in hebt, anders krijg je bij het openen toch weer die krakkemikkige Nikon raw converter.

hoe dan ook, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, iedereen moet het maar doen zoals hij/zij denkt dat het het beste gaat.
    :)

Bijdrager
    Uxmal

Aan de photoshopgebruikers nog een vraag. Hebben jullie nog tips voor een boek over photoshop?

Als tip kreeg ik on der meer dit boek. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0240519426/104-1003523-8456720?v=glance

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Uxmal”

Aan de photoshopgebruikers nog een vraag. Hebben jullie nog tips voor een boek over photoshop?

Nadeel van sommige boeken vind ik dat er overlap is met de manual. Wordt uitgebreid de toolbox besproken etc. Terwijl je juist wilt weten wat niet in de manual staat. De serie “real world” staat goed bekend, zeker die delen die geschreven zijn door David Blatner. Ik heb zelf nog een boekje uit de WOW serie, maar dat is niet meer erg relevant.

hier nog een lijstje met wat titels.

Ik had zelf deze besteld, maar die is nooit aangekomen. Toevallig vandaag mijn geld teruggehad van Amazon. KAn er dus nog weinig over zeggen..

Bijdrager
    monsterke

Eerst en vooral bedankt voor de reacties…

iPhoto zal inderdaad wel niet het aangewezen progje zijn om met NEF te werken maar het had handig geweest dat je ze daar ook al kon in previewen bij de slideshow… iPhoto is toch wel gebruiksvriendelijk om snel wat foto’s te tonen aan mensen die op bezoek zijn …

Hoedanook photoshop CS zal het dan worden denk ik … of een stukje hardware vinden waar je gratis Elements bijkrijgt :D

Bijdrager
    monsterke

als ik in iPhoto een foto roteer dan zi ik via finder in de map dat die foto’s hun thumbnail kwijt zijn !!! hoe los ik dat op … niet geroteerde foto’s behouden hun thumbnail dus wel !!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.