6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Nikon d70 dummie vraag (product foto's) tips?

Ik zit met het volgende probleem ik ben absoluut geen fotograaf maar iemand heeft mij gevraagd om te helpen met foto’s maken van een spiegel tv.

Kan iemand mij hier voor tips geven ik gebruik een spiegelreflex camera: NIKON D70 ik heb 2 lensen hier liggen alleen lukt het mij nou net niet om scherpe foto’s te krijgen van het product.

Dit ligt voor een groot deel aan mijn techniek maar ook aan de instellingen kan iemand mij mischien een aantal tips geven hoe ik dit kan aanpakken ik heb hier alvast een voorbeeld foto:

Alleen zoals jullie zien in deze niet scherp genoeg graag zou ik wat hulp van jullie ontvangen bijv. welke instellingen zijn de beste in deze situatie welke lens moet ik gebruiken etc…

(waarschijnlijk staan de instellingen ook niet goed)

Bijdrager
    J-P-H

Je kunt natuurlijk altijd handmatig scherp stellen, zodat je zelf bepaalt waar de scherpte in de foto ligt.
    Verder is het handig als er genoeg licht is. Dan kun je met een klein diafragma werken (bv. 11 of 16) en krijg je over het hele beeld meer scherpte.

Moderator
    unSOUND

Ik zie dat je met diafragma 4.0 hebt geschoten, dan heb je slechts een klein scherpstel-gebied, iets wat funest is als je iets schuin fotografeert waardoor de ene kant verder van de lens af staat als de andere kant. Probeer de hoek dus niet te groot te maken, en gebruik een hogere f-waarde, minimaal 16 denk ik.

Bijdrager
    McShamus

Wat unSOUND zegt…

Bovendien zou ik wat meer bewegen in de ruimte om te kijken of je storende factoren uit het beeld kunt krijgen. Streep in beeldscherm, raar ding links in beeld, weerspiegeling van flits ofzo rechts op muur.

Bijdrager
    Ir.Bob

Gebruik een statief en stel handmatig scherp, want spiegels zijn notoir lastig om automatisch op scherp te stellen. Zorg voor goede verlichting en een goede witbalans (huis-tuin-en keuken verlichting is erg geel). En nooit flitsen!

@unSOUND, Even mieren-neuken, maar het scherpstelgebied is afhankelijk van de lens en niet van het diafragma. Ik neem aan dat je scherptediepte bedoelt. Scherpstelgebied is bijvoorbeeld van 0,5m tot oneindig, de scherpte diepte is welke afstand (feitelijk gebeid) vanaf de lens wij nog als scherp ervaren (er is namelijk maar één afstand van de lens die werkelijk scherp is).

Bijdrager
    maconly

Statief of iets waar je hem op kan zetten. weinig licht zodat je weinig reflectie zal krijgen handmatig scherpstellen , diafragma 8 of hoger lange sluitertijd.

Indien nodig met photoshop lichter maken , schaduw /higlight onder adjustments.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.