9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Pivni Pes

Nikon cursussen

Vorige week heb ik maar een Nikon D5300 / AF-S 18-140mm gekocht.
    Mijn enige foto ervaring is foto’s maken met mijn iPhone wat opzicht best goed gaat, maar met een camera met een echte lens kan het beter, eerlijk is eerlijk, het een is natuurlijk niet met het andere te vergelijken.
    Via de site van Nikon zag ik onder het kopje Nikon school dat ik voor €29,- een basis cursus van 3 uur kan volgen in een aantal verschillende dierentuinen.
    Voor die €29,- ga ik niet moeilijk doen dus ik heb me aangemeld om binnenkort zo’n cursus te gaan doen.
    Nu wil ik ook een uitgebreidere cursus gaan doen en wederom op de site van Nikon staat er een cursus met Henk Kloosterhuis voor €149,- van 10 s’ morgens tot 5 uur in de middag.
    Met alle respect, maar Henk Kloosterhuis is voor bij niet bekend, zijn er mensen die ervaring hebben met zijn cursussen?
    Of zijn er nog andere cursussen die raadzamer zijn om te volgen?

Bijdrager
    pruus

Beste Pivni,
    Een paar vragen….
    hoeveel foto’s heb je al gemaakt sinds de aankoop? Of zit hij nog keurig in de doos?
    rtfm read the fucking manual, al gedaan?
    Zie jij het verschil bij een adruk van een Nikon of een Canon toestel?
    Wat wil je leren, de camera of kijken naar beeld, licht, compositie?
    Waar ben je bang voor, mislukte foto’s?
    Ja,ja veel vragen die jij alleen kunt beantwoorden.

Dan mijn mening.
    De camera leer je niet kennen op een cursus, dat leer je door te doen. Fotograferen leer je niet op een cursus. Dus ga veel foto’s maken, leer je camera en lens(zen) kennen, en kijken welke foto je bevalt en denk vooral na over waarom.

Ga dan met enige ervaring pas naar een cursus. Want je hebt door de ‘eigen’ oefentijd al meer vragen gekregen. En nu ga je pas echt fotograferen leren. Want leren doe je door fouten te maken. Dus blijven fotograferen. Een foto wazig is mislukt, alle foto’s wazig is een stijl….

Nog een -voordelige- tip, ga bij een fotoclub in jouw omgeving. Daar heb je veel kennis zitten en leer je kijken vanuit naar verschillende motieven.

Bijdrager
    OMT-fan

En wordt lid van de Nikonclub, een uitstekend forum met veel enthousiaste leden die je willen helpen.

http://www.nikon-club-nederland.nl

Bijdrager
    Godfather

idd, je leert veel van de NCN. Maar volgens mij heb je bovendien ook recht op gratis cursussen, althans, dat was bij mij destijds het geval toen ik de D5100 kocht. Volgens mij diezelfde “Artis” cursus.

Bijdrager
    AppelJuice

Of je typt in Google iets van “dslr beginner tips” en je gaat je een paar avonden inlezen. Al de camera/foto/techniek info is veelal generiek. Hierna ga je lekker digitale film verspillen en alles wat je gelezen hebt proberen toe te passen, kost niks maar levert je enorm veel kennis op. Je krijgt vanzelf meer vragen over bepaalde onderwerpen wat je ook weer op internet kunt vinden. Daarna kan je altijd nog een cursus volgen.

Digital Photography Tips and Tutorials for Beginners

Home

Moderator
    Mac Daddy
    pruus op 05 mei 2014

Dan mijn mening.
    De camera leer je niet kennen op een cursus, dat leer je door te doen. Fotograferen leer je niet op een cursus. Dus ga veel foto’s maken, leer je camera en lens(zen) kennen, en kijken welke foto je bevalt en denk vooral na over waarom.

Helemaal mee eens. Zelf foto’s maken leer je het meeste van. Klikken, klikken en nog eens klikken. Een specifieke Nikon cursus is ook niet nodig. Fotograferen is fotograferen en komt op hetzelfde neer.

De vraag is natuurlijk ook wat je wilt leren?

Is het specifiek de camera die jij hebt? Lees dan eerste de gebruiksaanwijzing. Kom je er dan nog niet uit? Zoek dan eerst een op internet. Er zijn tal van Youtube videos waarin mensen dingen je uitleggen. Er zijn ook mensen die specifieke cursussen maken voor 1 type toestel.
    Gaat het om de techniek? Ook daarover is genoeg info te vinden op het internet. De basis is simpel. Je hebt de 3-eenheid. Sluitertijd, diafragma en ISO waarde. Deze 3 staan in verband met elkaar en moet je mee leren werken.
    Gaat het om het fotograferen? Dat is iets wat je het beste leert door te doen. Ken je die techniek nog niet goed? Geen punt. Maak eerst eens een heleboel foto’s in de auto stand. Daardoor leer je enkel het kijken. Compositie, perspectief, het moment vangen. Dat soort dingen leer je door domweg te kijken en te klikken.

Ik volg nu al een tijd lang op Youtube ene Jared Polin. Heeft zijn eigen site en biedt ook video-cursussen aan, maar hij doet daarnaast nog veel meer. Zijn verhaal over hoe hij ooit begon, vond ik ook wel mooi. Hij begon op school sport te fotograferen en koos daarom de sportstand op zijn cameraatje destijds. Op een gegeven moment merkte hij zelf ook dat de diafragma voorkeursstand er was en dat je daarmee meer kon bepalen hoe de belichting werd gedaan.

Datzelfde merk ik ook bij mijzelf. Toen ik vorig jaar mijn DSLR kocht, was fotografie techniek mij niet vreemd. Maar ik begon in de P stand en al snel over op driafragma voorkeur. Nu pak ik steeds vaker de manuele stand. En ik volg geen cursus, ik fotografeer gewoon.

Laatste tip is: Kijk naar andermans werk. 500px.com vind ik altijd een mooie site om rond te kijken. Zeker omdat je de fresh, upcoming, popular en editor’s choice reeks hebt. Fresh zijn net geupload en zie je vele verschillende niveaus voorbij komen, Upcoming zijn foto’s die al redelijk wat likes hebben ontvangen en popular worden door vele mensen gelikede. De laatste is een categorie apart.
    Maar door die foto’s heen te bladeren, zie je wat anderen maken en daar kan je van leren.

Bijdrager
    koen
    pruus op 05 mei 2014

Dan mijn mening.
    De camera leer je niet kennen op een cursus, dat leer je door te doen.

Daar ben ik het niet mee eens. Een cursus kan voor sommige mensen heel handig zijn om te begrijpen wat alle mogelijkheden zijn van een DLSR, en wat al die knopjes doen.

Bijdrager
    jf

Mee eens. De een is een zelfstarter en vind het helemaal niks, zo’n cursus die voor het gevoel vooral een opsomming vanuit de handleiding betreft, de ander vind het juist heel fijn om alle (belangrijkste) mogelijkheden uitgelegd te krijgen en niet zelf op te hoeven zoeken. En dan nog heel veel smaken er tussen in.

Zelf heb ik uiteindelijk geen gebruik gemaakt van de Nikon opstartcursus, omdat ik ook meer van het eerste type ben, maar ik ken ook mensen die juist erg veel baat bij die cursus hebben gehad, vinden ze.

Maar goed, topicstarter ging het om een opvolgcursus. Daarin zou ik wel zeggen: ga na die eerste cursus nu eerst maar eens zelf wat proberen. Dan ontdek je ook wat je leuk vindt te fotograferen en kun je wat gerichter een cursus zoeken. Via Nikon is natuurlijk bij lange na niet de enige mogelijkheid en veel lokale fotoclubs bieden ook uitstekende cursussen aan die in een aantal lessen dieper ingaan op de materie.

En Henk Kloosterhuis heeft gewoon een (wat trage) eigen site, zodat je weet wie het is en wat ie doet. Verwacht echter niet dat je na dagje cursus met hem ook meteen zulke foto’s schiet, dat is een combinatie van talent, kennis en ervaring (en in veel gevallen uiteindelijk ook geluk dat je net dat beeld voor je camera krijgt). De site: http://www.henkkloosterhuis.nl/39/Home

Bijdrager
    Pivni Pes

@pruus, Ik heb al aardig wat foto’s gemaakt sinds de ±2 weken ik de camera hebt.
    Ik neem aan als je zo’n camera koop dat je hem niet keurig in de doos laat zitten.
    Uiteraard heb ik de handleiding gelezen, maar zoals je ongetwijfeld ook wel weet staat hier niets bijzonders in dan hoe je de camera aanzet, uitzet, de lensdop er af, onderhoud, bediening enzovoort.
    Maar niet iets concreets en tips over allerlei zaken.
    Het verschil tussen een Canon en Nikon zou ik niet zien, anders wil ik niet een of ander cursus gaan doen, het verschil met een iPhone is bizar groot.
    Tsja, mislukte foto’s heb je altijd, maar met een digitale camera is dat niet zo’n drama lijkt me.
    Dat je de camera niet leert op een cursus begrijp ik, maar ik wil gewoon wat tips van zo’n man horen en waar je rekening mee moet houden en meer van dat.
    Kijk, als het er niet in zit, dan zal je het ook nooit leren.

@hans Flick, Ik heb me van de week aangemeld, bedankt voor de tip.

@godfather, Morgen ga ik die 3 uur cursus doen voor €29,- via Nikon, ik weet niet of dat het die is wat je bedoeld.
    Ik zal een op de site en forum van NCN rond snuffelen.

@appeljuice, Ik zal eens even die links na lopen.

@Mac Daddy, Het gaat nog niet zo direct over de knopjes, daar ben ik al redelijk achter, maar ik wil inderdaad ook iets anders dan de automatische stand, anders had ik wel een goedkopere camera gekocht.
    Ik ga zo eens Jared Polin opzoeken en kijken of dat ik hier ook input kan halen.

@koen, De knopjes weet ik globaal wel, maar ik ben het wel met je eens dat het voor sommige mensen handig kan zijn (zoals ik, denk ik)

@jf, Wat je aangeeft dat de ene anders is dan de ander ben ik helemaal mee eens.
    Ik zoek ook veel op met internet, probeer veel uit, maar op een of andere manier trekt zo’n cursus me wel.
    Morgen zal ik weten of dat ik wat aan de opstart cursus hebt gehad of niet.
    De site van Henk Kloosterhuis is inderdaad traag en niet echt goed, zijn foto’s zijn op een verkeerde kleiner gemaakt en zien er daardoor redelijk onscherp uit.
    Maar je kan wel aan de foto’s zien dat die door iemand zijn genomen die weet hoe het moet.
    Ik verwacht ook niet dat ik gelijk op zo’n niveau zit.

@all, mijn reactie was erg traag, de stapel werk op mijn bureau was bizar hoog;-) wat natuurlijk alleen maar positief is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.