4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Spopi

Nieuwe wachtwoorden via DVD in 10.6.8

Omdat ik (veel te lang) niet uitgelogd ben geweest, ben ik het wachtwoord van mijn useraccount vergeten na een opstart. Geen probleem, dacht ik, tot ik een ramp in m’n wachtwoorden-boekje zag : doorgedrukte inktvlekken van een lekkende vulpen, en een vochtschade in een hoek waardoor ik ww van user-account niet meer kan lezen en ook niet een paar tekens van mijn lange admin-ww …

Dit betekent dat ik vanaf Install-DVD 10.6.4 de passwords moet wijzigen. Ik las elders dit forum de benodigde stappen:

1) Plaats de DVD en restart
    2) houd daarbij C-toets ingedrukt zodat Imac vanaf DVD boot
    3) Ga via Menu naar Installer -> recent password. Klaar.

Bij mij gaat ’t iets anders. Ik moet eerst hoofdtaal selecteren voordat ik een menubalk krijg. In de (Nederlandse versie) menubalk onder hulpprogramma’s de keuzes voor Opstartschijf, Wachtwoordinstelling, Firmwarewachtwoordprogramma, etc.

Geselecteerd ‘Wachtwoordinstelling’ koos ik het symbool van de HD ( dus niet de Opstartschijf ) en zou ik de account(s) kunnen kiezen waarvan ik het wachtwoord opnieuw wil instellen.

Vooralsnog ik meen bovenstaande te moeten gaan doen en te Bewaren:

Vraag 1:
    a) Kan ik meer verwachten als ik doorga , bv vragen over filevault ? Of verandert dat wachtwoord automatisch mee? (heb ik namelijk actief , maar met ’t vergeten wachtwoord)

b) Verander ik enkel admin-ww en later – normaal opgestart- vanuit admin-account het user-account -ww of doe ik meteen allebei vanuit de boot? Maakt dat iets uit ?

c) Moet ik ook doen wat onder de streep staat ?

” Bevoegdheden van thuismap en ACL’s opnieuw instellen. Hiermee stelt u de bestandsbevoegdheden en de toegangscontrolelijsten (ACL’s) van de thuismap van deze gebruiker in op de standaardinstellingen “. Wat wordt bedoeld met thuismap? Is dat de thuismap per account en zo’n ‘ herstel’ hetzelfde als je in Schijfhulpprogramma een controleherstel uitvoert ? Als ik verder geen problemen heb, is dit toch niet nodig?

Bijdrager
    TheBigZ

Had je deze pagina al gezien? https://support.apple.com/nl-nl/HT201240

Bijdrager
    Spopi

Dankjewel voor de link !! Ik heb ’t een paar keer herlezen, maar ’t is me niet helemaal duidelijk :

citaat : ” De ‘oorspronkelijke’ beheerdersaccount is de account die direct na de installatie van Mac OS X is gemaakt. Als het oorspronkelijke beheerderswachtwoord bekend is, kan deze beheerdersaccount worden gebruikt om de wachtwoorden van andere beheerdersaccounts opnieuw in te stellen met de hierboven beschreven stappen.

Belangrijk: selecteer ‘Systeembeheerder (root)’ niet. Dit is de rootgebruiker. Verwar deze niet met een gewone beheerdersaccount. ”

Dat oorspronkelijke beheerdersaccount bij installatie was mijn huidige useraccount, maar is inmiddels zonder beheerrechten. Lezend over veiligheid heb ik een tijd geleden het advies opgevolgd een nieuw beheerdersaccount aan te maken, om vandaaruit mijn ‘dagelijks gebruikaccount’ de beheerrechten te ontnemen. Dat (nieuwe) “AdMinAccount” is nu dus de enige met beheerdersrechten op mijn iMac. Daarvan ben ik dus het wachtwoord ook (gedeeltelijk) kwijt …

Ik neem aan dat ik desalniettemin ’t ww daarvan opnieuw kan instellen met beschreven stappen uit link via de install-cd ?

Dan is er ’t probleem van verloren wachtwoord van ‘dagelijks gebruikaccount’. Als ik die wijzig (ofwel vanuit ADmin ofwel vanaf CD), ben ik toegang tot sleutelhanger kwijt en moet ik alles opnieuw invoeren incl. ‘synchronisatie’ ww met ’t nieuwe ww van de account

Nu meen ik me te herinneren dat ik een zogenaamde ‘aanwijzing’ heb gegeven. Ik kan me zelfs de vraag (en het antwoord) herinneren. Nu ik niet kan inloggen op de useraccount, krijg ik na 3 pogingen de vraag het beheerderwachtwoord in te voeren . Als ik straks nieuw ww voor ADmin heb, is mijn verwachting dan juist ik de aanwijzingsvraag zal krijgen ? En met juist antwoord … kan ik dan m’n ww zonder hashtags ergens (via stappen) te zien krijgen? Of ben ik dan enkel ingelogd?

Bijdrager
    TheBigZ

Er is altijd minimaal één account met beheerdersrechten. Vaak is dat het (eerste) account dat je tijdens de installatie hebt aangemaakt. Maar in jouw geval is dat het later aangemaakte admin-account. Ook van dat account kun je het wachtwoord resetten met de stappen uit het artikel van de link.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.