13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ostinato

Nieuwe vs. oude Express – of toch Time Capsule?

Hey OMT-ers,

Ik heb voor mijn Wifi-netwerk een oude Airport Express in de meterkast. Nu valt de verbinding met mijn iMac 27” 2012 af en toe weg en daarom denk ik erover om de Airport te vervangen. Ik heb hier een paar vragen over waar ik niet uitkom.

Klopt het dat de nieuwe Express meerdere typen Wifi-netwerk in één keer kan bedienen? Ik heb nl. een vrij oude Playstation 3 en een Nintendo 3DS die allebei het 5 GHz niet aankunnen. Voor mijn iMac zou ik dat uiteraard wel willen gebruiken. Is dit mogelijk of moet ik de Airport dan toch op een lagere snelheid instellen?

Kan de nieuwe Express twee netwerken in de lucht houden met verschillende snelheden (dat is toch ook een oplossing voor bovenstaand probleem)?

Heeft de Time Capsule in deze situatie nog voordelen boven de Express (afgezien van de harde schijf, die ik in principe niet nodig heb)?

Bijdrager
    fred44nl

de verschillen vind je hier:
    http://www.apple.com/nl/wifi/

de gegevens van een AEx vind je hier http://www.apple.com/nl/airportexpress/

Heeft de Time Capsule in deze situatie nog voordelen boven de Express (afgezien van de harde schijf, die ik in principe niet nodig heb)?

hoe maak je dan een backup ??

Bijdrager
    Ostinato

Backup maak ik op een FireWire-schijf.

Die Apple-pagina’s ken ik uiteraard, maar ik weet te weinig over netwerktypen (802.11b, 802.11n etc) vooral belangrijk voor die PS3 en die Nintendo.

Bijdrager
    fred44nl

een nieuwe AEx kan net zoals de AE en TC tegelijktertijd een 2,4 GHz netwerk èn 5 GHz netwerk leveren.
    de oude AEx doet waarschijnlijk alleen 2,4 GHz.

AirPort Express is namelijk compatibel met apparaten met een 802.11a-, 802.11b-, 802.11g- of 802.11n-voorziening.

Bijdrager
    Joffry

De nieuwe Airport Express heeft inderdaad “simultaneous dual band”. Houd er wel rekening mee, dat de 5 GHz band een kleiner bereik heeft. Het “simultaneous” werkt trouwens alleen als de AE als router gebruikt wordt. Zelf heb ik tevens de kanalen vast ingesteld.
    Hier nog een aardig artikel klik

Bijdrager
    Ostinato

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met ‘router’ in dit geval. Ik heb een kabelmodem, de AEx hangt met een ethernetkabeltje aan het modem en gooit een netwerk in de lucht. Is de AEx in dit geval een router?

Begrijp ik dat de kans dat mijn iMac de verbinding verliest groter wordt als ik 5GHz ga gebruiken?

Edit: goeie link trouwens, dank.

Bijdrager
    Joffry

Ja, dat is dan een router. Ja, bij 5 GHz is het bereik korter. Ik heb b.v. een iMac en een “smart TV” op zo’n 10 m afstand van de AE en dat werkt uitstekend, maar je hoort ook wel van andere zijden, dat dat zo’n beetje het maximum is.

Bijdrager
    Fireman

Hoe kan je die snelheden boven in je balk krijgen? ( in die link in dat rode cirkeltje )

5Ghz minder afstand dan de 2,4.

Ik zit ook in een situatie dat ik een airport extreme mogelijk ga aanschaffen. Is het dan handig om de oude airport express (die ik nu dus ook als router gebruik) in brugmodes te zetten en op zolder te hangen als “doorvoer punt” ? De airport extreme komt op de begane grond te hangen ( 3 verdiepingen )

Bijdrager
    Joffry

Let wel ! Simultaneous werkt alleen als “router”. Dus hangt dit af van je apparatuur.

Bijdrager
    fred44nl
    Joffry op 04 september 2012

Let wel ! Simultaneous werkt alleen als “router”. Dus hangt dit af van je apparatuur.

ik weet niet goed wat hiermee bedoeld wordt, maar Simultaneous werkt ook in brugmodus.

Bijdrager
    Fireman

iemand een idee hoe je die waarde boven in je scherm krijgt? Zie mijn vorige reply.

Bijdrager
    fred44nl

geen idee.
    lijkt me een plug-in of extension.

Bijdrager
    Fireman

Nog een vraag over de airport express, en dan wel over de laatste versie.

In een aanbieding zie ik dit staan:

Merk: Apple
    Type: AirPort Express-basisstation

MC414Z / A

Easy Wi-Fi instellen met behulp van de iPhone, iPad of Mac
    Gelijktijdige dual-band 802.11n 2.4GHz/5GHz
    Draadloze protocollen: IEEE 802.11a/b/g/n

Maar in dit schema (airport express WIKI ) zie ik een andere code bij de laatste versie van de airport express.

Zit er verschil tussen deze codes? En dus mogelijk de eigenschappen van de apparaten? Of is de ene misschien nep? Heeft het met het land te maken, etc… ???

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.