12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Igor

Nieuwe videokaart

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor mijn PM g4. Er zit nu namelijk een ati rage 128 pro 16mb kaart in en deze ondersteund geen Quartz extreme en vind hem met spelletjes vaak te zwak.

Mijn oog is nu gevallen op Ati radeon 9000 pro 64mb agp kaart. Mijn vraag is dus past deze in mijn mac (denk zelf van wel) en geeft het een grote snelheids winst? Mijn huidige configuratie is: G4 500 AGP graphics, 1,2 gig ram, mac os 10.2.3, en die ati rage kaart erin.

Dus is deze kaart ?240,- (ex.) waard?

Bijdrager
    Stof

Vooral gezien het voordeel dat je hebt van Quartz Extreme denk ik dat de Radeon z’n geld zeker waard is. Je moet wel even opletten hoe het zit met 1x, 2x en 4x AGP. Volgens mij is de Radeon 4x en jouw machine 2x en ik weet niet of dat samen gaat.

Bijdrager
    Stof

OK, vergeet mij bovenstaande commentaar over 2x en 4x AGP maar. Heb het nog even nagezocht en het mag geen probleem zijn. Apple geeft zelf als system requirements voor de Radeon 9000 pro:

Power Mac G4 with 2X or 4X AGP bus
      64 MB of system memory
      Installation software requires CD-ROM
      DVD playback requires DVD drive
      QuickTime 5.0 or later
      OpenGL 1.2.2 or later[/list:u:7014315f6b](copy-paste van [URL=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86115&SaveKCWindowURL=http%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2FSaveKCToHomePage&searchMode=Assisted&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|163546769]Apple Knowledge Base[/url])

Bijdrager
      Igor

Ik heb ook nog even gezocht en heb zelf een 2x APG bus dus dan moet het wel werken! Ga hem denk ik gelijk maar bestellen.

Bijdrager
      Torz

Voor 9 euro meer heb je een radeon 8500(bij macstuff)en die is volgens tests (dacht:xlr8yourmac)sneller dan de 9000.De 9500 is wel sneller,maar of die in Mac edition is??Dat AGP slot is geen probleem.

Bijdrager
      pepe

He Torz, breng die jongen nou niet in verwarring! Het is al zo moeilijk kiezen… :)

Bijdrager
      jonnie

Ga voor de radeon 8500. een vriend van mij had in zijn dp g4 een radeon 9000 en heeft die vervangen voor de 8500 omdat hij daar niet tevreden mee was. Dus wat torz zij zal hij ook ondervonden hebben.

Ik heb zelf ook de radeon 8500 en die werkt super, het zou nog beter kunnen. Hetgeen wat de kaart in toom houd is de proccesor van je g4. ik heb zelf een g4 466mhz. ram 1.2 gig

Dus ik denk dat je van de snelheid van een nog snellerekaart (9500) niet veel zal merken.

Bijdrager
      Igor

Het probleem met de 8500 is, dat wij altijd alles via macwarehouse kopen en dat dat altijd goed verloopt. Dus is er echt een groot verschil tussen beide kaarten of maakt het eigenlijk weinig uit? Als ik namelijk voor de 8500 wil gaan dan kosty me dat heel veel tijd en moeite extra terwijl ik de 9000 zo in huis kan hebben!

Bijdrager
      G. Melis

Hai Igor,

Waar haal je doe 9000 dan vandaan? Volgens mijn gegevens is-ie in Europa nog niet te krijgen.

Let er btw op welk beeldscherm je hebt. De 9000 is voorzien van een ADC waarmee LCD’s en de laatste lichting 17″ CRT-schermen zijn aan te sluiten. Dat voordeel heeft de 8500 niet. Als je een beeldscherm hebt met ADC moet je nog een hele dure adapter aanschaffen (nl. de DVI-naar-ADC-beeldschermadapter à EUR 117,81 bij de Apple Store) en dan wordt het wel een hele dure grap.
      Succes.

Gaston

Bijdrager
      jonnie

Bij macstuf had ik hem twee dagen na bestelling. Het precies verschil weet ik niet.

Check anders bij http://insidemacgames.com/ bij de hardware review de 9000 en de 8500 staan hier beschreven

de 8500 heeft inderdaad standaart geen adc connector. Ik heb op het net meer gelezen over mensen die hun radeon 8500 omwisselden voor de 9000.

succes

Bijdrager
      jonnie

de 9000 voor de 8500:D

Bijdrager
      Igor

Bij macwarehouse staat hij er al wel tussen http://www.macwarehouse.nl/Detail.tmpl$search?db=db/catalog.db&eqskudata=E455137&cart=32533586972984316

Hij is nog niet in voorraad maar je kunt hem wel bestellen. Verder heb ik een 15″ studio display (LCD) dus met dvi dus of ik die extra poort heb of niet maakt niet uit. Een DVI->VGA adapter is erbij gevoegd dus kan mijn beamer er ook nog aanhangen! Maar heeft niemand een link met de resultaten van de 9000 en 8500 naast elkaar? Mijn resolutie is ook maar 1024×768 en volgens mij verschillen die kaarten niet echt veel van elkaar bij die stand.

Dus iemand een link met testen? :roll:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.