30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Nielso

Nieuwe videocamera

Allen,

Mijn vrouw en ik willen graag een videocamera kopen. Dit wordt onze eerste videocamera. de aanleiding is onze eerste kindje dat er aan zit te komen. Graag zou ik willen weten waar ik op moet letten, waar ik naar moet kijken, etc. voordat ik een camera aanschaf. Ik heb namelijk geen idee waar ik moet beginnen. Ons budget zal maximaal 350,- euro zijn. Ik hoop dat jullie ons een beetje op weg kunnen helpen.

Nu is er ook een ander topic, alleen dit gaat over camera’s boven ons budget, voor het geval iemand hier naar verwijst. Maar deze heb ik al gezien.
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=143879&postdays=0&postorder=asc&highlight=nieuwe+videocamera&start=0

alvast bedankt voor jullie hulp.

nielso

Bijdrager
    Pieterr

Hier staan wat opties.
    Een goede tape camcorder is de Panasonic NV-GS330.
    Een Flash/HD camcorder die aan je budget voldoet is de Sony DCR-SR75.

Bijdrager
    cmegens

Mag ik je aanraden geen camera te nemen met tapes! Een camera met geheugenkaartjes of interne harde schijf werkt veel sneller om de films over te zetten naar of je Mac, of een DVD. Zeker voor het doel waar jij hem voor gaat gebruiken wil je gewoon dat gemak wel hebben, waar je na het filmen makkelijk je kind’s eerste DVDtje kunt maken. Met de huidige prijzen voor geheugenkaartjes hebben die mijn persoonlijke voorkeur, gezien je dan geen draaiende delen hebt in een draagbaar apparaat.

Verder, HD is in opkomst natuurlijk en de investering wel waard denk ik. Over 20 jaar ben je denk ik toch erg blij dat je de videos van je kind niet in een nog lagere resolutie hebt.

Dus ga gewoon naar de winkel om eens te inventariseren wat je 350 euro voor je koopt, en stel dan je minimale eisen vast. Ik zou zeggen HD, geheugenkaart, een goede antishock en lekker compact zodat ie voor alle gelegenheden mee kan.

Bijdrager
    MacbookTo

Om het nog verwarrender te maken!!! Wij hebben een tape en een camera met een MM stick. De gemonteerde video’s zetten we altijd terug op tape. Nog steeds een erg betrouwbaar medium. Zie bijv. de oude Super 8 spoelen uit de jaren zeventig , die zijn ook nog steeds perfect. De eerste tapes ook nog. Helaas zijn er al verschillende gebrande DVD’s die niet meer af te spelen zijn. Wij blij dat ze nog op tape staan. Heb jij nooit een geheugenkaartje gehad dat niet meer werkte? Ik wel.
    Zowel floppy’s, diskettes, DVD’s en USB sticks hebben het bij ons al een keer begeven. Maar nog geen een tape!!!

Bijdrager
    Rolf
    ”MacbookTo”

Om het nog verwarrender te maken!!! Wij hebben een tape en een camera met een MM stick. De gemonteerde video’s zetten we altijd terug op tape. Nog steeds een erg betrouwbaar medium. Zie bijv. de oude Super 8 spoelen uit de jaren zeventig , die zijn ook nog steeds perfect. De eerste tapes ook nog. Helaas zijn er al verschillende gebrande DVD’s die niet meer af te spelen zijn. Wij blij dat ze nog op tape staan. Heb jij nooit een geheugenkaartje gehad dat niet meer werkte? Ik wel.
    Zowel floppy’s, diskettes, DVD’s en USB sticks hebben het bij ons al een keer begeven. Maar nog geen een tape!!!

Klinkt aannemelijk. Ik heb van al mijn video’s de tapes ook nog bewaard.

Bijdrager
    Magistic
    ”cmegens”

Mag ik je aanraden geen camera te nemen met tapes! Een camera met geheugenkaartjes of interne harde schijf werkt veel sneller om de films over te zetten naar of je Mac, of een DVD. Zeker voor het doel waar jij hem voor gaat gebruiken wil je gewoon dat gemak wel hebben, waar je na het filmen makkelijk je kind’s eerste DVDtje kunt maken. Met de huidige prijzen voor geheugenkaartjes hebben die mijn persoonlijke voorkeur, gezien je dan geen draaiende delen hebt in een draagbaar apparaat.

Verder, HD is in opkomst natuurlijk en de investering wel waard denk ik. Over 20 jaar ben je denk ik toch erg blij dat je de videos van je kind niet in een nog lagere resolutie hebt.

Dus ga gewoon naar de winkel om eens te inventariseren wat je 350 euro voor je koopt, en stel dan je minimale eisen vast. Ik zou zeggen HD, geheugenkaart, een goede antishock en lekker compact zodat ie voor alle gelegenheden mee kan.

[size=9:202410965e]Gelieve alleen datgene citeren waar je op wilt reageren. dus niet zomaar op de citeer knop drukken[/size:202410965e]:wink:

Kan toch vaak qua kwaliteit niet tippen aan de good-old tapes.

Bijdrager
    1984

Ik zou zeggen ga eens met je vrouw de stad in , nadat je op internet wat hebt rondgekeken, en laat je voorlichten in verschillende winkels, op de site van Apple is te vinden welke camera’s geschikt zijn voor de Mac

Bijdrager
    Nielso
    ”1984″

op de site van Apple is te vinden welke camera’s geschikt zijn voor de Mac

Wat is het verschil tussen een PAL en een NTSC videocamera. En wat zijn de voordelen / nadelen van beide opties?

nielso

Moderator
    Rivanov

PAL is de Europese videostandaard.
    NTSC is de rest van de wereld.

Bijdrager
    Nielso

Langzaam wordt het een beetje duidelijker. Maar wat is het verschil tussen een videocamera met harde schijf of met memory stick. Wat zijn de voordelen / nadelen. Heeft het bijvoorbeeld met snelheid van ‘schrijven’ te maken. En wanneer zou je voor een videocamera kiezen met harde schijf en waneer voor 1 met een memory stick.

nielso

Bijdrager
    Rob Taal
    ”Rivanov”

PAL is de Europese videostandaard.
    NTSC is de rest van de wereld.

Amerika, Japan, Filipijnen, en nog een paar aziatische landen zijn NTSC
    Rest van de wereld is PAL of PAL Secam

Bijdrager
    hobbes2210
    ”Nielso”

En wanneer zou je voor een videocamera kiezen met harde schijf en waneer voor 1 met een memory stick.

nielso

Je kiest voor memory sticks als je tijdens een vakantie geen toegang hebt tot je laptop om het opgenomen meteriaal naar toe te spelen.
    Dit gebeurt alleen als je een relatief kleine harde schijf hebt of heel veel filmt.
    Ik heb een Everio met 30GB harde schijf en ik heb nog nooit tijdens een vakantie materiaal over moeten spoelen naar mijn laptop. Ik ga natuurlijk wel op pad met een lege harde schijf!

Met memory sticks of SD kaarten moet je inderdaad wel opletten met het type. Ze moeten wel een bepaalde schrijfsnelheid kunnen halen, anders krijg je rare fenomenen op de card.

Verder hangt het allemaal van je budget af.

Even mijn samenvatting:
    Tape:
    – in alle editting programma’s te gebruiken. Veilig opslag medium. Langzame (realtime) transfer naar je computer. Makkelijk uit te breiden als je tape vol is.

HDD:
    – Niet in alle editing programma’s te gebruiken (let hier goed op). Zeer snelle transfer naar je computer (files overzetten dmv USB). Lastig als je HDD op vakantie vol is!!

SD cards:
    – Niet in alle editing programma’s te gebruiken (let hier goed op). Snelle transfer naar je computer. Makkelijk uit te breiden als SD card vol is.

HDD en SD card behoeven zeer waarschijnlijk nog een conversie slag als je in iMovie wil werken.
    De laatste macs en iMovie kunnen al vele formaten native editten

Bijdrager
    Pieterr
    ”hobbes2210″

HDD en SD card behoeven zeer waarschijnlijk nog een conversie slag als je in iMovie wil werken.
    De laatste macs en iMovie kunnen al vele formaten native editten

Behalve dan het veelgebruikte AVCHD formaat. De conversie van AVCHD (naar bv AIC) duurt vaak nog langer dan het importeren van een HDV tape.

Bijdrager
    Nielso

Met jullie hulp en dat van google ben ik deze camera tegen gekomen. Sony hdr-sr10e Edit: ik had verkeerd gekeken deze camera is bijna 2 x mijn budget.:)

Wat zijn, volgens jullie als kenners, de voor- nadelen van deze camera? in combinatie met mijn budget max 350,-, het feit dat ik een leek ben op gebied van videocamera’s

Ik neem aan dat de films gewoon te bewerken zijn in iMovie?

alvast bedankt

Nielso

Edit: Deze is betaalbaarder Wat vinden jullie hier van?

Bijdrager
    Suuzy

Je kunt ook eens kijken naar de camera’s van Sanyo. bijvoorbeeld de HD-1000, deze komen nog wel eens voorbij op iBood.
    Mooie kleine HD camera, voor een lage prijs (onder de 400 euro). Alleen met een SD kaart. Werkt perfect met iMovie. Maar haalt zeker de kwaliteit niet van bijvoorbeeld een Canon HV20.
    PS. Maakt ook goede foto’s op hoge resolutie, dus eigenlijk 2 in 1.

Bijdrager
    1234
    ”wat

/quote]

Wow, wat ben ik het niet met je eens zeg!

Tape is nog steeds het meest betroiuwbare medium op dit moment.
    Er moeten nog wel wat hele crappy vouwen worden gladgestreken in Hdd omgeving als je het mij vraagt.

Bijdrager
    cmegens

Nou als je leest waar de TS de camera voor wil gaan gebruiken zou ik geen tapes aanraden. Het capturen is voor de meeste huis-tuin en keuken gebruikers toch nog steeds wel wat omslachtig en lang, waar je met een HDD of flashgeheugen de video binnen een paar minuten op je computer hebt staan. Dit soort gebruikers willen DVDtjes maken van hun kinderen, en die ook uitdelen aan Opa’s en Oma’s, peetouders, vrienden, etc. Dat moet dus niet al te veel moeite kosten.

Kortom, de camera moet makkelijk in gebruik zijn, en redelijk goede kwaliteit beeld schieten. Dan is een simpele HD camera met flashgeheugen bijvoorbeeld al erg goed.

Wil je inderdaad profesionelere films maken dan komen de camera’s met tapes en gevorderde opties qua kwaliteit aan bod, maar daar vraagt de TS niet om. Dus ik geef je in het algemeen geen ongelijk, maar voor de TS zeker geen tapes.

Bijdrager
    Nielso

Nog bedankt voor al jullie reacties.

Nu ben ik er wel achtergekomen dat een HD camera duurder is dan niet HD. Nu ik gewoon wat simpele huis, tuin en keuken filmpjes wil maken vraag ik me af of ik wel een HD camera moet kopen. Wat is het voordeel van een HD ten opzichte van een ‘gewone’ camera.

gr.
    Nielso

Bijdrager
    Matterhorn
    ”Nielso”

Wat is het voordeel van een HD ten opzichte van een ‘gewone’ camera.

Een HD camera heeft een hogere resolutie.
    SD PAL 720 * 576.
    HD 1920 * 1080 of 1280 * 720.

Bijdrager
    Nielso
    ”Matterhorn”

Een HD camera heeft een hogere resolutie.
    SD PAL 720 * 576.
    HD 1920 * 1080 of 1280 * 720.

Oke dat is duidelijk en dat geeft weer mooi beeld als je het op een HD-Tv wilt bekijken. Maar als ik een Niet-HD videocamera koop hoe is de kwaliteit dan? Zit daar zoveel verschil tussen?

nielso.

Bijdrager
    Matterhorn

Dan wordt het beeld min of meer uitgerekt. Je kunt dit vergelijken met een digitale foto die je uitvergroot, deze wordt dan korrelig (van die digitale blokjes krijg je dan ook).

De meeste mensen die een HD televisie hebben halen niet het uiterste eruit. Ze kijken vaak televisie met het gewone SD formaat (vaak wel weer digitaal wat het wel iets mooier maakt) en ook een DVD speler speelt af in digitaal SD kwaliteit.

Eigenlijk is het hele SD formaat helemaal niet bedoelt voor HD televisies, Een DVD afspelen is dan ook vaak mooier op een normale beeldbuis televisie dan op een HD televisie.

Dus voor de toekomst koop je het beste een HD camera.

Bijdrager
    Nielso
    ”Matterhorn”

Dus voor de toekomst koop je het beste een HD camera.

Oke duidelijk verhaal. Ik ben wel overtuigd (denk ik). Ik nu zoek nu alleen hulp met het overtuigen van mijn vrouw.:)

Bijdrager
    Matterhorn

Laat even weten wat voor camera het is geworden.

Bijdrager
    Nielso

Camera Update:

Ik was van plan om vandaag deze camera Sony hdr-sr10e te kopen. Bij de BCC aangekomen hadden ze deze niet meer. Al pratende met de verkoper vertelde hij mij een aantal zaken die me weer aant het twijelen brachten.

We stonden te praten over deze camera JVC GZ-HD5.

De verkoper vertelde het volgende. Als ik met deze camera de hoogste kwaliteit film opneem (dus full HD) dan kan ik dit alleen via een Blue-ray afspelen en dat ondersteund een Mac niet dus moet ik de film altijd converteren naar een lagere kwalieit. Klopt dit? Kan ik niet bijvoorbeeld 20 minuten Full HD branden op een DVD en dan afspelen op een Full hd beeldscherm?

Wat vinden jullie van de JVC camera?

Ik hoor graag jullie reacties. (andere tips zijn ook welkom)

Nielso

Bijdrager
    Pieterr
    ”Nielso”

Ons budget zal maximaal 350,- euro zijn.

”Nielso”

We stonden te praten over deze camera JVC GZ-HD5.
    Wat vinden jullie van de JVC camera?

Ik zie dat je budget inmiddels (bijna) verdubbeld is. Krijgen jullie soms een tweeling?;-)

Misschien heeft Steff h’m ondertussen gekocht: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=132789

Bijdrager
    Nielso
    ”Pieterr”

Ik zie dat je budget inmiddels (bijna) verdubbeld is. Krijgen jullie soms een tweeling?;-)

We gaan in ieder geval voor een Full HD camera., vandaar de verdubbeling icm met een extratje onze ouders. Die vinden het zoooo leuk als ze hun kleinkind straks op de film kunnen zien.

Bijdrager
    Pieterr

Op MacWorld kun je ook de nodige informatie over camcorders vinden: Review: JVC Everio GZ-HD5. (Men is daar niet zo positief over deze camcorder.)

Als je budget groter is, zijn er natuurlijk weer meer opties mogelijk, bv de Canon HF100.

Bijdrager
    Nielso

Maar even terugkomend op mijn vraag. heeft iemadn daar een antwoord op.

”Nielso”

De verkoper vertelde het volgende. Als ik met deze camera de hoogste kwaliteit film opneem (dus full HD) dan kan ik dit alleen via een Blue-ray afspelen en dat ondersteund een Mac niet dus moet ik de film altijd converteren naar een lagere kwalieit. Klopt dit? Kan ik niet bijvoorbeeld 20 minuten Full HD branden op een DVD en dan afspelen op een Full hd beeldscherm?

Nielso

Bijdrager
    Pieterr

Er zijn een aantal manieren om (zelf opgenomen) HD content op je LCD TV te bekijken.

– De meeste recente HD camcorders kun je direct met een HDMI kabel aan je televisie hangen om de opnames te bekijken.

– Verder kun je opnames overbrengen naar je computer en (eventueel) bewerken in programma’s als iMovie etc. Let er bij de aanschaf van de camcorder op dat deze ondersteund wordt door de programma’s waarmee je wilt werken. JVC is bijvoorbeeld iets minder Mac-vriendelijk.

– Voor het afspelen van (bewerkte) HD filmpjes op een LCD TV zijn er diverse opties. Je kunt een (draagbare) Mac aan je LCD TV hangen via een HDMI kabel, of je kunt hiervoor een media player kopen.

– Wat betreft materiaal op een optische schijf zetten: je kunt een gewone DVD-Video maken (met iDVD of Toast). Je krijgt dan wel SD ipv HD. Voordeel is wel dat je je film dan zo’n beetje bij iedereen thuis kunt (laten) afspelen. Er zijn ook spelers (zoals de Sony PS3) die AVCHD bestanden die je op een DVD gezet hebt kunnen afspelen. Dan heb je dus wel HD.

Kortom, als antwoord op je vraag: je hebt dus niet persé een BluRay brander/speler nodig om HD content te bekijken.

Bijdrager
    Nielso

Ik was op de site van Apple http://support.apple.com/kb/HT1014?viewlocale=nl_NL aan het kijken met camera;s die door Apple getest zijn. Kan het zijn dat deze lijst niet compleet is? Want niet alle camera’s van Sony staan er op.

Nielso

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.