16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Rooz

Nieuwe update, enkele ''probleempjes''

Hallo allemaal!

Sinds kort heb ik op mijn Macbook (MacBook Air, 13 inch, gekocht in 2012) Yosemite gedownload. Hiervoor heb ik nooit problemen ervaren met mijn laptop, maar sinds de update merk ik dat er enkele dingen minder fijn werken.
    Zoals het opstarten van de laptop, dit duurt nu veel langer dan voorheen. Ik krijg dan eerst een grijze scherm te zien die laat zien dat hij aan het laden is (zie foto). Dit vind ik heel vervelend omdat het langer duurt en omdat ik graag wil dat mijn laptop opstart zoals die altijd deed, dus kan ik hier wat aan veranderen?

Daarbij de Foto’s app, die is ook heel erg langzaam. Het laden van de foto’s duurt erg lang!!

Ook krijg ik constant deze melding voor Java, terwijl ik wel al Java erop heb staan… (de foto upload site draait de foto’s automatisch om, dus sorry dat die omgedraaid is!)

Er zijn vast nog meer dingen, maar daar kom ik nu nog even niet op. Kan iemand mij vertellen of ik mijn laptop dus iets sneller kan maken, met name het opstarten?

Dankjewel:)

Bijdrager
    fred44nl

laat es zien wat er allemaal draait op je MBA.
    dat kun je doen door een rapport te maken met Etrecheck.
    http://etresoft.com/etrecheck
    plaats het rapport dan hiero:)

Bijdrager
    Rooz

EtreCheck version: 2.2 (132)
    Report generated 6/22/15, 12:46 PM
    Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

Click the [Click for support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Click for details] links for more information about that line.

Hardware Information: ℹ️
    MacBook Air (13-inch, Mid 2012) (Technical Specifications)
    MacBook Air – model: MacBookAir5,2
    1 1.8 GHz Intel Core i5 CPU: 2-core
    4 GB RAM Not upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    2 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    2 GB DDR3 1600 MHz ok
    Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported
    Wireless: en0: 802.11 a/b/g/n
    Battery: Health = Normal – Cycle count = 918 – SN = D86225103VPDKRNA9

Video Information: ℹ️
    Intel HD Graphics 4000
    Color LCD 1440 x 900

System Software: ℹ️
    OS X 10.10.3 (14D136) – Time since boot: 0:51:22

Disk Information: ℹ️
    APPLE SSD TS128E disk0 : (121,33 GB)
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB
    Macintosh HD (disk1) / : 120.10 GB (27.46 GB free)
    Core Storage: disk0s2 120.47 GB Online

USB Information: ℹ️
    Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
    Apple Inc. BRCM20702 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
    Apple Internal Memory Card Reader
    Apple Inc. Apple Internal Keyboard / Trackpad

Thunderbolt Information: ℹ️
    Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ℹ️
    Mac App Store and identified developers

Problem System Launch Daemons: ℹ️
    [failed] com.apple.mtrecorder.plist

Launch Agents: ℹ️
    [failed] com.adobe.ARMDCHelper.cc24aef4a1b90ed56a…plist [Click for support]
    [loaded] com.oracle.java.Java-Updater.plist [Click for support]

Launch Daemons: ℹ️
    [loaded] com.adobe.ARMDC.Communicator.plist [Click for support]
    [loaded] com.adobe.ARMDC.SMJobBlessHelper.plist [Click for support]
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist [Click for support]
    [failed] com.apple.spirecorder.plist
    [loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist [Click for support]
    [loaded] com.oracle.java.Helper-Tool.plist [Click for support]

User Launch Agents: ℹ️
    [failed] com.facebook.videochat.[redacted].plist [Click for support]
    [running] com.spotify.webhelper.plist [Click for support]

User Login Items: ℹ️
    iTunesHelper Programma Hidden (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    Dropbox UNKNOWN (missing value)
    FrostWire UNKNOWN (missing value)
    Dropbox UNKNOWN (missing value)

Internet Plug-ins: ℹ️
    FlashPlayer-10.6: Version: 17.0.0.188 – SDK 10.6 [Click for support]
    QuickTime Plugin: Version: 7.7.3
    AdobePDFViewerNPAPI: Version: 15.007.20033 – SDK 10.8 [Click for support]
    AdobePDFViewer: Version: 15.007.20033 – SDK 10.8 [Click for support]
    Flash Player: Version: 17.0.0.188 – SDK 10.6 Outdated! Update
    Default Browser: Version: 600 – SDK 10.10
    SharePointBrowserPlugin: Version: 14.0.0 [Click for support]
    Silverlight: Version: 5.1.10411.0 – SDK 10.6 [Click for support]
    JavaAppletPlugin: Version: Java 8 Update 45 Check version

Safari Extensions: ℹ️
    Adblock Plus
    AdBlock
    Mindful Browsing

3rd Party Preference Panes: ℹ️
    Flash Player [Click for support]
    Java [Click for support]

Time Machine: ℹ️
    Mobile backups: OFF
    Auto backup: YES
    Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 120.10 GB Disk used: 92.64 GB
    Destinations:
    Seagate Slim Drive [Local]
    Total size: 0 B
    Total number of backups: 0
    Oldest backup: –
    Last backup: –
    Size of backup disk: Too small
    Backup size 0 B < (Disk used 92.64 GB X 3)

Top Processes by CPU: ℹ️
    5% WindowServer
    2% fontd
    0% taskgated
    0% NotificationCenter
    0% cloudpaird

Top Processes by Memory: ℹ️
    481 MB kernel_task
    381 MB Safari
    123 MB mdworker(7)
    123 MB Mail
    111 MB photolibraryd

Virtual Memory Information: ℹ️
    123 MB Free RAM
    3.88 GB Used RAM
    0 B Swap Used

Diagnostics Information: ℹ️
    Jun 22, 2015, 11:54:47 AM Self test – passed
    Jun 21, 2015, 03:38:16 PM /Users/[redacted]/Library/Logs/DiagnosticReports/com.apple.WebKit.WebContent_2015-06-21-153816_[redacted].crash
    Jun 21, 2015, 11:48:09 AM /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft PowerPoint_2015-06-21-114809_[redacted].hang
    Jun 21, 2015, 11:47:43 AM /Users/[redacted]/Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Error Reporting_2015-06-21-114743_[redacted].crash
    Jun 21, 2015, 11:47:18 AM /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft PowerPoint_2015-06-21-114718_[redacted].hang
    Jun 21, 2015, 11:46:30 AM /Users/[redacted]/Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Error Reporting_2015-06-21-114630_[redacted].crash
    Jun 19, 2015, 03:34:38 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft PowerPoint_2015-06-19-153438_[redacted].hang
    Jun 19, 2015, 03:33:49 PM /Users/[redacted]/Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Error Reporting_2015-06-19-153349_[redacted].crash

Bijdrager
    fred44nl

er gaat duidelijk iets mis met User Login Items
    haal die es weg bij Systeemvoorkeuren – Gebruikers en groepen – Inloggen

Bijdrager
    Rooz

En wat zou ik dan moeten veranderen of weg halen?

De volgende onderdelen staan er: iTuneshelper, Dropbox, Frostwire, Dropbox. Ze staan allemaal aangekruist bij ”verberg”
    Bij de laatste drie staat een geel driehoekje dat zegt dat het onderdeel onvindbaar is.

Bijdrager
    fred44nl

haal iTuneshelper, Dropbox, Frostwire en Dropbox gewoon even weg.
    dat “verberg” aangekruist staat betekent niet dat ze niet geladen worden.
    bovendien staat er bij dat ze onvindbaar zijn.
    dus wordt er wel naar gezocht.

Bijdrager
    Rooz

Het gekke is dat ik dropbox en frostwire er ook niet op heb staan.
    En iTuneshelper komt mij niet bekend voor…

Bijdrager
    fred44nl

maar ze staan bij EtreCheck toch allemaal onder User Login Items.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat heeft er dan opgestaan, maar nu niet meer. Dus gewoon alles weghalen, met de [-] -knop linksonderaan het vakje. Klik eerst een regeltje aan, dan de knop enz..

Die onderdelen die automatisch opstarten heb je eigenlijk niet nodig, want dat kan ook met Resume. Pas als je echt iets nodig hebt, voeg dat dan later weer toe zodra je dat merkt.

Verder zijn er wat onderdelen die eventueel weg kunnen, maar dat is niet een hoofdoorzaak van de vertraging.

Waarschijnlijk draaide je eerder OS X 10.8 Mountain Lion. Die ging heel anders met geheugen om dan OS X 10.9 en OS X 10.10 Yosemite (die laatste heb je nu)
    Door de 4GB geheugen en relatief weinig vrije ruimte op je flash-opslag gaat het allemaal iets minder snel.

Je kunt een MacBook Air ook gewoon altijd dichtklappen, je hoeft niet steeds je Mac uit te zetten en daarna weer opnieuw opstarten. Vanuit sluimer gaat veel sneller en het kan zonder problemen voor lange tijd. Één keer in de twee maanden opnieuw opstarten is al ruim voldoende.

Dat is iets waaraan je moet wennen, wanneer het teveel gaat irriteren dan moet je voor jezelf bekijken of je deze MacBook Air kunt verkopen en er een iets krachtiger model voor terugkopen. (tweedehands met wat betere specificaties, of eventueel nieuw)

Want je kunt deze MacBook verder niet upgraden.

De huidige waarde wordt gezegd: (voorbeeldje verkoop)

Nu lijkt me dit wat aan de hoge kant, maar je kunt zeker wel beginnen op € 750,- en dan kijken welke reacties je krijgt. Zoek eventueel wat er wordt gevraagd voor vergelijkbare modellen MacBook Air 13-inch Mid 2012 1,8GHz met 4GB RAM/128GB SSD.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik ben persoonlijk van mening dat een schone installatie van Yosemite altijd wonderen doet.

Bijdrager
    Brombeer

Of je herinstalleert je vorige OS en zet een backup die je onder je vorige OS hebt gemaakt terug. Misschien dat een volgend OS er beter mee om kan gaan, maar 4 GB blijkt keer op keer bijzonder krap voor Yosemite.

Bijdrager
    csteelooper

@brombeer, @Night ik deel jullie meningen niet. IK draai hier Yosemite met 4GB RAM op een iMac Mid-2007 en dat gaat bijzonder goed, zonder ook maar één herinstallatie sinds OS X 10.5. Alles dus gewoon met upgrades, zonder clean installs. Zelfs met de relatief trage schijf in deze machine draait alles echter bijzonder goed.

Het lijkt me veeleer dat @zohra een ander probleem heeft. De missende User Logon Items hebben evenmin enige invloed van betekenis. Dat ze weg kunnen uit de lijst staat buiten kijf, maar eenmaal gerapporteerd als missing, wordt er ook niet meer actief naar gezocht. Misschien is het iets als @Zohra eens in de “Verbose” modus opstart (tijdens opstarten CMD+OPT+V ingedrukt houden). Je ziet dan een ongelooflijke berg tekst voorbij scrollen en dus minder grafische opsmuk. Wat je in eerste instantie zou moeten doen is kijken of tijdens deze tekstfase van de startup iets erg lang duurt. Is dat het geval, maak dan een foto en post die hier, of typ de tekst eventueel over. Als alles min of meer in een normaal tempo voorbijgaat, dan is het probleem kennelijk niet in de boot van het systeem te vinden. In dat geval zou ik je willen adviseren om eens goed te kijken naar welke toepassingen je op je systeem hebt en eventueel eens schoonmaak te houden (lees: toepassingen die je niet gebruikt te deïnstalleren).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Zohra op 22 juni 2015

de foto upload site draait de foto’s automatisch om, dus sorry dat die omgedraaid is!

Dat komt omdat je ze (vermoed ik) gemaakt hebt met een telefoon die op z’n kant gehouden is; de telefoon markeert de foto dan als zijnde gedraaid, zodat programma’s hem op dezelfde manier kunnen draaien bij het weergeven. De site waar je ze naar geüpload hebt kijkt daar echter niet naar.

Afgezien daarvan kun je beter schermafbeeldingen maken op de computer zelf dan foto’s van het scherm te nemen. Als je ⇧⌘4 indrukt kun je daarna óf klikken en slepen om een deel van je scherm te pakken, óf op de spatiebalk drukken en dan in een venster klikken om alleen dat venster in je afbeelding te hebben. Alleen voor bijvoorbeeld het opstartscherm moet je dan nog je telefoon gebruiken.

Bijdrager
    macmaus

Wellicht overbodig: die Java Runtime melding kregen wij hier ook, had volgens mij te maken met Adobe CS5, die heeft oude plugins nodig of zo. Klik op “Meer info…” dan kom je op een site waar je die kan downloaden, dan ben je van die melding af.

Sleutelbeheerder
    Night
    csteelooper op 23 juni 2015

Het lijkt me veeleer dat @zohra een ander probleem heeft.

Dat is dus de reden van mijn advies het OS eens opnieuw te installeren. Dan is alles schoon en vers en 100% in orde. Dan kun je van daaruit je foto’s en muziek uit je T.M. backup terugzetten en de alle benodigde apps vers installeren. 1x wat werk maar je hebt er dan wel veel plezier van.

Bijdrager
    SunKeeper

Apps kun je ook uit de backup halen. (Programma’s-map)
    We zitten niet op Windows.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.