22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    erikdijkman

Nieuwe unibody Macbook of oude macbook pro

Zit er over na te denken om te switchen, hierbij heb ik een nieuwe macbook unibody 1199 euro in gedachten of de oude macbook pro 2.4 ghz voor 1199 euro laatste voorraad bij een webwinkel. Welke zal ik moeten nemen? Zit er eigenlijk veel verschil in tussen beide machines? Ik wil er voor de rest niks bijzonders ermee doen. Iemand die mij een gedegen advies kan geven?

Bijdrager
    Jogchum

Misschien kun je je keuze ondermeer af laten hangen van het formaat van het scherm?

Bijdrager
    Dick de Roos

Inderdaad, schermgrootte (13,3″ of 17″)
    En wat bedoel je met “voor de rest niks (niets) bijzonders”?

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Zal wel mailen, msn, word enz zijn… geen opleiding in grafische sector of iets dergelijks zo te lezen.

Bijdrager
    MadDonna

Eigenlijk altijd de pro denk ik, dat veel grotere scherm is gewoon niet te versmaden.

Bijdrager
    Afroman

MacBook, je hebt een recentere CPU, DDR3 geheugen, gewoon ietsjes beter voorbereid op de toekomst. En het vervangen van de HD/RAM is sowieso een eitje vergeleken met de oude pro.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Scherm is inderdaad een meerwaarde. Als je geld genoeg hebt…

Toch is de unibody wel een hele vette laptop die volgens mij steviger in elkaar zit, wat ook wel belangrijk is voor een draagbare computer.

Bijdrager
    cles

De nieuwe uni body
    groter scherm is fijn maar
    met spaces en expose is dat niet een killer feature.

De nieuwe uni body ziet en voelt zo cool
    je koopt dan echt de top!!

en 13 inch is super protable
    15 inch is al weer eits groter
    en 17 inch ga je echt niet mee sjouwen (heb er zelf een gehad.

suc6 met de keus

cles

ps zoek maar naar de tread om iets in england te halen
    dan heb je de uni mbp pro voor weinig

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    ”Afroman”

vervangen van de HD/RAM is sowieso een eitje vergeleken met de oude pro.

Voor het vervangen van die harde schijf (zwakste punt van een computer tot nu toe) zou ik het sowieso doen! Unibody wat mij betreft!

Bijdrager
    iDuck

De MacBook Pro (model 4,1) heeft:

-een véél beter scherm,
    -een dedicated krachtige grafische kaart met 256MB ram,
    -een snellere CPU,
    -een handig vol formaat DVI poort,
    -Firewire 400 en 800 poorten,
    -wel een verlicht toetsenbord,
    -ExpressCard 34 slot
    -een grotere hard disk

t.o.v. de MacBook 2,0 Ghz…

De MacBook Pro is dus mijn keus (niet eens een nadenkertje)
    Tenzij je perse 13″ wilt.

Bijdrager
    jonnie

Beide mooie machines, maar als je kans hebt om een pro voor die prijs te kopen. Makkelijke keuze voor mij. Ik zou voor de pro gaan. DDR3 is leuk op papier, maar de snelheid die je er in praktijk mee wint is nihil.

Wat future proof betreft maakt het echt niet uit of je de Macbook of de pro neemt. De hardware is nou niet echt een sprong vooruit. Stel nou dat de mobiele Nehalem in de macbook zat, ok, dan was het een ander verhaal.

Alleen al voor het scherm zou ik voor de Pro gaan:)

Bijdrager
    erikdijkman

Grappig om te zien dat de reacties verdeeld zijn. Het gaat inderdaad om een macbook pro 15’4 inch scherm met 8600GT videokaart. Ik zit nog steeds te twijfelen tussen beide laptops, maar mijn voorkeur gaat inderdaad naar de pro.

Bijdrager
    Addict

De vraag is eigenlijk; waar ga je hem het meeste gebruiken?
    Zal je m vaak op je bureau hebben staan, dan is het grotere scherm natuurlijk het voordeel!
    Ben je vaak mobiel bezig, dan kan de 13” een uitkomst zijn. Als je dan thuis zit kan je m altijd nog aan een extern scherm koppelen..

Ik heb zelf een Alu Macbook (2.0) en kan er alles op doen.. Ben er zelf erg tevreden mee!

Bijdrager
    Edwin

Probeer ze eens beide ergens uit. Ik heb de MBP unibody blindelings gekocht en het scherm geeft *zoveel* meer glans dan mijn 1 jaar oude MacBook dat ik het geen werken vind.

Bovendien ben ik zo gewend om met Spaces te werken dat ik de hogere resolutie eveneens geen voordeel meer vind.

Ik heb het hier al eerder gezegd maar de unibody ligt nu ongebruikt in een lade. Al 2 maanden niet meer naar gekeken, te groot, te glossy maar supermooi!

Bijdrager
    iDuck

Met dank aan Biker, nog vergeten te melden dat de MBP (4,1) een mat scherm heeft.

Bijdrager
    ToMiKoN

Iets dat jullie nog niet aangehaald hebben is de systeembus. Bij de nieuwe MacBook is deze 1066 Mhz en bij de oudere MacBook Pro is deze 800 Mhz. Volgens mij toch niet te onderschatten specificatie!

Bijdrager
    jonnie

Zoals ik al zei is die snelheid winst niet zo heel groot. Zeker gaat dat het verschil tussen 2.0. en 2.4 ghz cpu niet goedmaken.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    ”erikdijkman”

Het gaat inderdaad om een macbook pro 15’4 inch scherm met 8600GT videokaart.

Nogal een omstreden videokaart. klik

Bijdrager
    Sven van de Scheur
    ”MadDonna”

Eigenlijk altijd de pro denk ik, dat veel grotere scherm is gewoon niet te versmaden.

ik werk liever met 13.3″ dan met 17″ als ik mobiel ben, maar ik zit dan ook regelmatig in de trein, groter is niet altijd beter….

Bijdrager
    iDuck

We hebben het hier over een MBP met 15,4″

Bijdrager
    semen

Ik heb ze beiden.
    voordeel pro;
    – fijner scherm, 15″ mat t.o.v. 13″ glanzend, betere kijkhoek
    – backlit toetsenboard
    – DVI out
    voordeel unibody;
    – trackpad, ideaal, ik zou er bijna een nieuwe pro voor kopen
    – compact en steviger voor onderweg. pro heeft toch al een reparatie aan de body gehad.
    – koeler en maakt daardoor minder snel “herrie”.

Neem je je Mac vaak mee zou ik zeggen de unibody, gebruik je hem vaker thuis; de pro ( zeker als je veel films kijkt, scherm is echt veel beter).

succes

Bijdrager
    Cenobyte
    ”Biker”

Ik heb het hier al eerder gezegd maar de unibody ligt nu ongebruikt in een lade. Al 2 maanden niet meer naar gekeken, te groot, te glossy maar supermooi!

Waar heb je dan in hemelsnaam zo’n dure laptop voor gekocht? Geld teveel?

Ik heb ze ook beiden (of eigenlijk: een 4 jaar oude 17″ PowerBook en een nieuwe MacBook):
    voordeel pro
    – backlit toetsenboard (dat mis ik vooral ’s avonds als ik in de bank nog wat zit te surfen)
    – scherm is inderdaad iets beter leesbaar, maar de kleurweergave is iets minder dan bij glanzend scherm

voordeel unibody;
    – trackpad werkt echt perfect, die multiswipe raak je fukking snel aan gewend;-)

De stevigere kast valt in werkelijkheid enorm mee. De unibody is steviger, maar dit is meer een theoretisch iets. Als je je niet-unibody MacBook kapot krijgt ben je niet voorzichtig genoeg, IMHO.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.