8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dominique pieters

nieuwe Time Capsule uitbreiden met oude AirPort Expressen

We hebben een gloednieuwe AirPort Time Capsule gekocht. Het mooie ding aansluiten op de modem en daarmee de laptops, iPad en iPhones draadloos internet verschaffen, is snel en eenvoudig gelukt.

Wat niet lukt is om de nieuwe Time Capsule draadloos te verbinden met onze drie oude AirPort Expressen (twee oude modellen A1088 en één minder oud model A1264). Heb na heel wat zoekwerk op internet wel gevonden dat dit té oude toestellen zijn om via AirPort Utility 6.3.4 te configureren…

De Airport Utility 4.2 op een oude iMac kan de twee modellen A1088 wel herkennen en configureren indien ik ze met Ethernet-kabel aan de iMac hang (Ik veronderstel dat AirPort Utility 5.6 dan zal nodig zijn voor model A1264, maar dat heb ik voorlopig nog niet verder uitgeprobeerd hoewel ik via Pacifier al een extractie van die versie heb kunnen maken dan om op mijn MacBook Pro met Yosemite te draaien).

Wanneer ik in AirPort Utility 4.2 ervoor kies om met de Expressen een bestaand netwerk uit te breiden en bij TCP/IP het IP-adres van de Time Capsule ingeef, gaan de groene lampjes van de AirPort Expressen zelf wel branden, maar noch de printer noch het internet van de iMac werkt.
    Airport Utility 6.3.4 op mijn MacBookPro met Yosemite maakt me dat eveneens duidelijk door in de schematische voorstelling de twee Expressen ondergeschikt aan de Time Capsule te herkennen en dus af te beelden, maar er geen groen bolletje voor te plaatsen.

Wanneer ik ervoor kies om een WDS netwerk op te zetten met de Time Capsule als host (heb erop gelet daarvoor het MAC-adres voor WiFi 2.4 GHz te gebruiken) en de Express als relaisstation, dan dringt AirPort Utility aan om de MAC-adressen op te geven van andere externe basisstations, wat volgens mijn ‘blonde’ hersenen toch niet de bedoeling kan zijn?

Btw, alle stations hebben zelfde WPA2 beveiliging met hetzelfde wachtwoord. Bij sommige probeersels heb ik ook hetzelfde kanaal ingesteld, dezelfde g-snelheid, soms eens het router adres vervangen door het IP-adres, etc…

Maw, ik ben aan het eind van mijn Latijn…

Bijdrager
    macpro

Niet moeilijk over doen en die Airport Expressen ook vervangen.
    Ze worden door Airport Configuratieprogramma al niet meer ondersteund, maar ze hebben ook nog eens zeer lage snelheden (max 54 mbps).
    Dus je beperkt jezelf er alleen maar mee.

Het heeft alleen zin om er energie in te steken als je ze uitsluitend voor AirPlay gebruikt.

Bijdrager
    SunKeeper

Iets deftigere manier om 5.6 onder Yosemite te gebruiken:

Tip: gebruik (toch) AirPort-configuratieprogramma 5.6 > 10.9/10.10/El Capitan

Moeten de Expressen draadloos of bedraad het netwerk uitbreiden? Je hoeft niets met IP-adressen te doen, ook niet met WDS, dus daar gaat het momenteel al mis.

Op zich het draadloos bereik uitbreiden is een prima optie. Dat het allemaal niet bijster snel gaat, OK, maar dat is beter dan helemaal geen bereik hebben.

Bijdrager
    dionysos

en bij TCP/IP het IP-adres van de Time Capsule ingeef,

Dit is een grootte fout!!! Elk adres in het netwerk moet uniek zijn. Doordat je bij tcp/ip hetzelfde ip-adres ingeeft als de time-capsule zit je met 2 dezelfde ip-adressen en krijg je allerlei rare problemen.

Bijdrager
    Naej

Dat. Plus: gooi die oude meuk weg. Wat je nu eigenlijk doet is een prachtige ferrari kopen, de motor eruit slopen en er het motortje van een fiat 500 inleggen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zou die analogie iets anders doen: je koopt een Ferarri maar rijdt achter een slome Fiat 500 die niet harder dan 54 wil. En er geldt een inhaalverbod.

Feitelijk bottleneckete je je eigen netwerk al toen je de A1264 Express bij de A1088 aansloot. De één kan tot wel 300Mb/s en heeft een groter bereik, maar de ander kan tot maximaal 54Mb/s. Dus moet de nieuwe N-compatibele netjes achter de oude gaan lopen en blijft het netwerk stug op 54Mb/s lopen. Nu heb je een AC-router die tot wel 1Gb/s kan, maar wederom gelimiteerd word tot 54Mb/s. Dat is zo’n 20 keer trager.
    Als je de A1088 eruit gooit kan het hele netwerk omhoog naar 300Mb/s. Als je dan de A1264 eruit doet gaat alles nog verder omhoog naar 1Gb/s.

Natuurlijk zijn dit allemaal theoretische maximum snelheden die je moeilijk gaat halen tenzij je bovenop je router zit. Maar een verschil in snelheid -zeker bij het backuppen naar de TC- ga je merken.

Bijdrager
    JJmac

Wij hebben hier ook een nieuwe Timecapsule (A-C), na de update van Ziggo is het signaal boven op zolder zwak en instabiel geworden, nu wil ik het netwerk uitbreiden, hoe kan ik het signaal het beste versterken, iemand ideeën ?

Ps. Kan het ook zo zijn dat een 5 GHz kan storen aan het netwerk?

Bijdrager
    JJmac

Iemand?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.