20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Neesie

[Opgelost] Nieuwe SSD loopt vol na koppeling iCloud

HELP! Wie zou mij kunnen helpen met mijn overvollevolle opslag op mijn MacBook???? Ik heb pas geleden een gecrashte SSD kaart gehad. Na een nieuwe SSD kaart geinstalleerd te hebben inclusief een nieuwe kabel heb ik de iCloud weer aangezet. Daarmee wisselen we (Brigitte en ik) onze bestanden uit als dat nodig is. Alleen loop ik nu tegen het probleem aan, dat mijn harde schijf voor de tweede keer op ongeveer 5gb na is volgelopen. Via appeltje –> opslag –> beheer kan ik zien dat het systeem voor bijna 290gb (!) in beslag neemt en ook iCloud staat op ongeveer 157gb. In mijn bibliotheek staat bij Mobile Documents meer dan 250gb. Al een tijd bezig met allerlei tips nalezen die op diverse forums staan, maar nog niet de tips gevonden. Voorheen zonder problemen altijd met de iCloud gewerkt (weliswaar op Sierra), maar na installatie van mijn nieuwe SSD kaart en upgrade naar High Sierra loopt mijn opslag constant vol. Loskoppelen van iCloud geeft mijn opslag wel weer terug, maar via de webversie van iCloud werken is heel tijdrovend. Op dit moment is mijn SSD kaart ook zo vol, dat ik de melding krijg bij Photoshop werkschijven vol en daardoor er niet mee kan werken. Heeft iemand hier DE oplossing???

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door  Night.

Bijdrager
    roto

Heb je “Optimaliseer Mac-opslag” wel aangevinkt? Systeemvoorkeuren -> iCloud -> iCloud Drive -> Opties in het tabblad “Documenten” onderaan het scherm. Hetzelfde zou je kunnen doen met de voorkeuren van Foto’s. Foto’s -> Voorkeuren -> Tabblad iCloud.
    Dan wordt niet alles gedownload naar je Mac.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  roto.

Bijdrager
    Neesie

Hoi Roto, die staat inderdaad aan. Ook via Appeltje – over deze mac bij beheer de opties aangezet. Via CleanMyMac ruim ik ook regelmatig op. Maar dit doet niks voor het vollopen van de harde schijf. Ik kan nog wel werken – nu ook;-) – maar Photoshop krijg ik niet meer geopend want die piept dat de werkschijven vol zijn.

Bijdrager
    koen

Met een app als OmniDiskSweeper kun je een beter idee krijgen waar je opslagruimte voor wordt gebruikt. Apps als CleanMyMac moet je mee oppassen, het is makkelijk om zo maar iets essentieels weg te gooien.

Moderator
    Night

Die 150 GB in Mobile Documents, zijn die ook terug te vinden in de webversie van iCloud?

Bijdrager
    Neesie

In de iCloud is ruim 500 gb aanwezig. Gistermiddag heel raar gaf de mac aan dat er in opslag ruim 300gb vrij was. Bijna alles was iCloud. Toen ik thuis kwam en nog iets moest doen stond er echter nog maar 6gb vrij. Op dit moment staat er 8gb. Waarvan het overgrote deel als systeem gemarkeerd wordt. Ik snap er helemaal niks van.

Bijdrager
    Neesie

Gisterochtend gaf opslag een volle gele ‘systeembalk’ aan. Toen ik in de middag veel meer gb vrij had, zag ik een lichtblauwe ‘iCloudbalk’ bij opslag. Nu is de opslag nog maar 6,73gb vrij en wordt er weer een bijna volle gele ‘systeembalk’ aangegeven. Wat zorgt daarvoor???

Bijdrager
    Neesie

En nu paar uur later is de opslag:

Wat zorgt er toch voor, dat – naar het schijnt – het systeem in de ochtend zoveel gb in beslag neemt???

Bijdrager
    koen

Moderator
    Night

Kennelijk moet macOS alles op zijn gemak doorworstelen om te kijken waar het bij hoort en of de grootte van het iCloud gedeelte pas bij de grootte van je opslag. De laatste afbeelding die je plaatste ziet er in ieder geval een stuk gezonder uit.

Bijdrager
    Neesie

@night dat zou best wel eens zo kunnen zijn. Zoals het nu is lijkt dat best een logische verklaring. Vorige week leek de Mac heel druk. Ondertussen ben ik een uur aan het werk en zie ik nog steeds 390gb beschikbaar. Vorige week was de Mac met name in de ochtend heel druk met het systeem en in de middag stond bij opslag geen systeem en was het overgrote deel iCloud. Ben benieuwd hoe het verder gaat deze ochtend. Nu staat er bij opslag wel een deel geel+systeem.

Moderator
    Night

Blijf het even in de gaten houden… Maar ik denk dat de situatie langzaam tot rust zal komen.

Bijdrager
    koen

@Neesie: Heb je al in die link hierboven gekeken, daar staat een mogelijke oplossing.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  koen.

Bijdrager
    Neesie

@koen Ik heb het programma die ze via jouw link aanbevelen nog niet gebruikt. De Mac is op het moment stabiel met het gebruik van de opslag. Ik heb de afgelopen dagen rond de 380gb vrij. Het lijkt erop dat de Mac weer stabieler is. Wat @night aangeeft lijkt inderdaad zo te zijn. Ook heb ik dit vanochtend via een andere partij gehoord. Ik hou het nu dus even in de gaten. Mocht het weer anders gaan, dan zal ik verder kijken met het aangegeven programma. Ik weet niet hoe betrouwbaar deze is en wil niet teveel onbekende programmaatjes gaan draaien aangezien het nu goed lijk te gaan. Bedankt voor je tip! Ik hou deze zeker in mijn achterhoofd

Bijdrager
    nnsa

Misschien moet je je Mac eens wat langer aan laten staan (ook ‘s nachts) om de system-scrips goed uit te laten voeren en APFS goed te implementeren…?

Bijdrager
    koen

@Neesie: welke app? Kijk even naar de post van ene Frederic in dat draadje.

Bijdrager
    Neesie

@koen, ik heb dit bestand niet, alleen maar com.apple.AddressBookSourceSync en die is maar 86kb, dus die lijkt me niet de boosdoener.
    Daarnaast is mijn opslag de afgelopen dagen redelijk stabiel. Ik heb op dit moment 380gb vrij. Wel ietsje minder, maar ben natuurlijk hard aan het werk om straks op vakantie te kunnen;-)

@nnsa, de computer heeft tussendoor al een paar keer ook de nacht doorgedraaid. Op dit moment is de computer redelijk stabiel. Lijkt erop dat het voor nu opgelost is, durf het alleen bijna niet te zeggen;-)

Moderator
    Night

Gewoon zeggen, en daarna afkloppen op ongelakt hout 😛

Weet je wat? Ik zet er gewoon ‘opgelost’ bij in de titel 😉

Bijdrager
    Neesie

@night, inderdaad, bedankt voor je tip! Meteen gedaan en weer door.
    Bedankt iedereen en een fijne werkdag
    :-)

Moderator
    Night

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.