9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Yarosi

Nieuwe SSD in mijn Macbook, welke raden jullie aan?

Omdat mijn Macbook Pro (Mid 2010) wat traag aan het worden is (2.4 GHz Intel Core 2 Duo | 4GB 1067 MHz DDR3) met Word, Safari en vooral grote programma’s ben ik op zoek naar een nieuwe harde schijf, een SSD.

Ik zit te twijfelen tussen de Samsung 120GB SSD 840 (120GB, 130 schijf | 530 lees) en de Samsung MZ-7PD128 (128GB 390 schijf | 530 lees). Wil heb voornamelijk gebruiken voor videobewerking (Final Cut Pro)

Is het nodig om de 128GB (€119) versie te kiezen? Of kan ik voor de prijs-kwaliteit verhouding beter voor de 120GB (€87) kiezen?

Bijdrager
    kx22

de samsung 830 is beter dan de 840 volgens reviews op tweakers. Daarnaast is de 830 de laatste tijd flink in de aanbieding.

Bijdrager

Waarom ga je niet voor de 840 Pro? Die is een stuk sneller, en niet veel duurder.

Bijdrager
    k-the-ripper

840 Pro kan wel sneller zijn maar daar heeft TS voor zijn MacBook Pro geen enkel profijt van (SATA II controller – dus 3.0 Gbps mag je dus hooguit ongeveer 250 MB/sec mee halen, dat haalt iedere SSD disk tegenwoordig.)

Maar ik zou voor een iets grotere SSD gaan , het lijkt me dat 120GB voor OS+FCP media al gauw aan de krappe kant wordt.

Staar je niet blind op de snelheid van een SSD.
    Ik heb in mijn MB-pro van 2008 een SSD zitten op SATA II aansluiting – Alle programma’s stuiteren 1x en zijn geladen.
    Ik mag hier zo af en toe spelen met een 2012 MacMini + SSD op SATA III en raad eens ?
    Alle programma’s stuiteren 1x en zijn geladen:)

BlackMagic disk speed laat zien dat er grote verschillen zijn in lezen/schrijven.
    Je geheugen van 4 naar 8GB helpt zeer zeker voor programma’s als FCP.

Bijdrager
    RobApple

Advies: koop een SSD SATA3 6G 6Gb/s., die draait weliswaar op 3G 3Gb/s., maar als je later een
    nieuwe(re)MacBook Pro 6G koopt, is het niet nodig om weer een nieuwe aan te schaffen, die heb
    je immers al.

Bijvoorbeeld:
    OWC Mercury Electra 6G SSD 120GB 2.5″ SATA III 9.5mm 6Gb/s
    A-synchronous Nand

OWC Mercury EXTREME Pro 6G SSD 120GB 2.5″ SATA III 9.5mm 6Gb/s
    Synchronous Nand – 2 richtingen tegelijk

OWC Mercury Electra 6G SSD 240GB 2.5″ SATA III 9.5mm 6Gb/s
    A-synchronous Nand

OWC Mercury EXTREME Pro 6G SSD 240GB 2.5″ SATA III 9.5mm 6Gb/s
    Synchronous Nand – 2 richtingen tegelijk

Bijdrager
    computer space

Samsung 830 is nauwelijks nog te krijgen, en die aanbiedingen dat valt tegen.
    Kijk liever naar een OZC Vertex 3 of 4, nog wel te koop, en een beetje het OZC alternatief voor de 830, en toch een stuk goedkoper dan de 840pro of de Vector. Ik zou niet uitgaan van doorverhuizen van de schijf. Je oude mac verkoop je immers makkelijker met de SSD die je nu koopt, en straks koop je wel weer een Sata-12Gb schijf.

Bijdrager
    makasa

ik heb een ocz vertex 3 in mijn mbp. Een samsung 840 in mijn iMac. Beide 2007 modellen. OCZ is wat sneller merk ik. Verder tevreden over beide schijven.

Bijdrager
    arri

ik heb laatst hetzelfde gedaan als jij, met een mid-2009 MBP 13″
    en ik ben heel tevreden met de samsung 840 (250GB, ± €150).

Hetzelfde laatst gedaan bij een splinternieuwe MacMini Server,
    waarbij ik beide schijven vervangen heb met de Samsung 840.
    In die machine halen de disks makkelijk > 500MB/s

Maar zoals k-the-ripper ook al aangeeft;
    Upgrade vooral eerst je RAM naar 8GB!

Want een snelle disk is leuk, maar het allersnelst is je RAM.
    Als je daarvan tekort komt, helpt een snelle SSD maar een heel
    klein beetje. Vooral video-editting kan profijt hebben van veel RAM.

Bovengenoemde MBP laatst geupgrade naar 8GB voor ± €30,-
    Vóórdat ik de ssd-upgrade deed overigens..

Bijdrager
    Claesp

Nu was ik even aan het denken gegaan en heb besloten om een SSD bij in mijn macbook te steken (op de plaats van de optibay).
    Moest mijn HDD falen dan moeten ze mij er toch een nieuwe voorzien omdat mijn macbook nog onder de garantie valt.
    Nu vroeg ik mij af welke van de volgende SSD jullie mij zouden aanraden of nog een andere?

SSD vergelijking

Ik hoor graag jullie advies !
    Alvast bedankt voor de hulp.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.