11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Tadini

Nieuwe SSD, gekopieerde bestanden zoek?

Hoi!

Vanmorgen heb ik zelf de harde schijf van mijn MacBook Pro mid 2010 (zonder retina scherm) vervangen. Ik ben een leek, ook al is mijn laptop inmiddels al heel wat jaartjes bij me, maar het leek me gewoon leuk om zelf te kunnen dus ik ben het gaan proberen. Het veranderen van de hardware lukte. Voordat ik alles heb vervangen, heb ik alle, voor mij, belangrijke dingen overgeplaatst op de nieuwe SSD (Samsung EVO 850 250 gig). Dus op de nieuwe SSD stonden toen: bestanden, foto’s, e.d. Opstarten lukte niet vanaf de nieuwe SSD omdat daar nog geen nieuw besturingssysteem op zat, dus heb hem in eerste instantie opgestart vanaf externe oude harde schijf. Vervolgens Mac OS Sierra geïnstalleerd op nieuwe SSD, en vanaf toen vanaf die schijf opgestart. Hij is weer sneller, ik ben blij. Alleen: de bestanden die ook op die SSD stonden, kan ik niet meer bekijken, en dus ook niet openen o.i.d. Ik vraag me af waar ze zijn. De schijf is niet gepartitioneerd.

Als ik nadenk lijkt het meest logische me, dat ik hem weer opstart vanaf de oude harde schijf, zodat mijn SSD wordt gezien als een externe harde schijf, zodat ik alles eraf kan halen behalve het besturingssysteem. Dat zet ik dan op een stick/andere externe harde schijf, en start hem vervolgens weer op met de SSD als opstartschijf. Daarna kan ik dan de bestanden vanaf die externe harde schijf kopiëren en verplaatsen naar de nieuwe SSD.

Maar, dus nogmaals. Eigenlijk geen idee wat ik aan het doen ben :). Met als gevolg dat ik verwacht dat iemand al snel een betere oplossing weet of denkt ‘wow, wat doe je dom –> probeer dit’.

Thanks!

Bijdrager
    KarelWillem

Alleen: de bestanden die ook op die SSD stonden, kan ik niet meer bekijken, en dus ook niet openen o.i.d. Ik vraag me af waar ze zijn.

Dus? Ze staan er echt niet op?

Dan is de kans bijzonder aanwezig dat je de schijf met het installeren van Sierra toch helemaal hebt leeg gemaakt.

Je kunt ook eenvoudig zien of er meer op staat dan je besturingssysteem door naar het aantal GB’s te kijken die er nu in beslag worden genomen.

Of draai GrandPerspective (http://grandperspectiv.sourceforge.net) even. Dan zie al snel waar alle bestanden zich bevinden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  KarelWillem.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Tadini

@karelwillem: ik heb hem inmiddels weer opgestart met de oude harde schijf als opstartschijf. Dan zijn ze weer zichtbaar, niet helemaal weg dus :). Leek me toen logisch om de nieuwe SSD te partitioneren, zodat er een deel voor OS X beschikbaar zou zijn, en een deel voor aparte bestanden. Heb dus alles eraf gehaald en hem gepartitioneerd, maar nu kan ik niks meer van de oude harde schijf naar de nieuwe kopiëren, met de volgende foutmelding: De bewerking kan niet worden voltooid, omdat een of meer vereiste onderdelen niet kunnen worden gevonden.
    (Foutcode -43). Denk dat ik in een soort van vicieuze cirkel naar beneden ben beland, haha, top.

@penseel: ik had die berichten gelezen, maar las ook op veel plekken dat als je geen heel belangrijke dingen hebt het voor je mac beter is om één keer in de zoveel tijd een clean install te doen. Aangezien hij inmiddels 6 jaar oud is, en er naar mijn idee niet zoveel op stond wat echt dramatisch zijn als ik het zou missen (qua instellingen oid), dacht ik laten we dat doen ipv allemaal random dingen ergens bewaren. Uiteraard wilde ik wel een paar dingen meenemen, dus die had ik gekopieerd. Alleen op die SSD dus, waarvan ze nu niet meer zichtbaar zijn –> en inmiddels dus verwijderd (zie stukje hierboven).

Bijdrager
    KarelWillem

Ik weet ook niet wat je eerste probleem was, maar dit is zelden een handig idee >

Leek me toen logisch om de nieuwe SSD te partitioneren, zodat er een deel voor OS X beschikbaar zou zijn, en een deel voor aparte bestanden.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    GoeieDag
    Tadini op 04 november 2016

Eigenlijk geen idee wat ik aan het doen ben.

Ja, dat hoef je er niet bij te zetten, dat is ook wel duidelijk voor ons bij het lezen van dit verhaal… Eerst bestanden erop zetten, en dan een OS installeren, en dan denken dat het werkt?!

Doe het eens allemaal opnieuw, want anders behoud je problemen; start op van de oude HD (die er nu extern aanzit, neem ik aan), wis de SSD volledig, zet Sierra erop, start vervolgens op van de SSD en mbv Migratieass. zet je alle relevante bestanden terug.

Bijdrager
    KR1275

Waarschijnlijk kopieer je met de bestanden met de hand? Dan kan het zijn dat je bibliotheek niet meegaat.

Maak deze map zichtbaar en zet de inhoud in een ander genaamde map, zodat je die later terug kunt zetten.

Beter iseen backup maken en die terugzetten op de SSD, dan is je mac weer als vanouds, maar dan lekker vlot.

Bijdrager
    Tadini

@goeiedag: excuus excuus, soms proberen mensen wat. Ik zal het voortaan allemaal overlaten aan mensen die er wel véél verstand van hebben. Ik ben heus niet helemaal uit het niets aan de slag gegaan, maar zoals je misschien weet staan er miljoen verschillende dingen op het internet. Zodoende las ik ook weer ergens dat migratieassistent soms niet werkte met een mid 2010, dus wilde het risico niet nemen, vandaar. In ieder geval, buiten dat bedankt voor je advies. Het is gelukt.

@KR1275: dat deed ik inderdaad :), maar bedankt voor de tips, hij is weer heerlijk snel!

Bijdrager
    Tadini

En ook aan de rest van jullie die me heeft geprobeerd verder te helpen :), merci!

Bijdrager
    GoeieDag

Tadini, graag gedaan hoor.:wink:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.