13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Geert1976

nieuwe SSD connecten met MacBook Pro

ik heb een Samsung SSD aangeschaft en ga deze vervangen voor mn bestaande HDD in mn MacBook Pro.

Nu heb ik me al aardig ingelezen welke stappen ik zoal moet nemen, echter is mij 1 ding nog niet geheel duidelijk.
    Ik wil mijn HDD klonen via Carbon Copy Cloner. Hoe kan ik die SSD connecten met mijn MacBook zonder al teveel geld uit te geven aan allerlei aparaten e.d.

Welke kabel heb ik nodig of moet ik toch iets anders nodig hebben om die SSD te connecten met mn MacBook Pro?

hoor t graag van de kenners!;)

Bijdrager
    Leroyservices

@Geert1976
    Vorige week toevallig ook mijn oude HDD vervangen voor SSD. Wat je het beste kan doen is gewoon een externe case kopen, die heb je al voor €30. Ik heb zelf een schone installatie gedaan. Gewoon nieuwe schijf inbouwen oude extern, opnieuw starten, alt ingedrukt houden en installatie starten vanaf oude schijf. En klaar ben je.

Succes !

Bijdrager
    jgmkoster

die heb je al voor €30.

Heb je versie die met bladgoud is bedekt? Voor minder dan een tientje heb je ze wel hoor.

EDIT: even gecontroleerd of ik geen onzin liep uit te kramen: Voorbeeldje

Bijdrager
    RobApple

Belangrijk is met SSD’s, van welk bouwjaar en type de MacBook Pro is.
    Van voor 2010 is het beste SATA II 3Gb/s. te installeren, geen SAMSUNG 830 serie,
    die is SATA III 6GB/s., zal slecht of helemaal niet functioneren. Fout ligt bij Apple.

Dit is wat OWC erover schrijft:

2011 MacBook Pro 17″ (Model ID MacBookPro8,3)
    There are sporadic reports of 2011 17″ MacBook Pro “Core i7” models (model ID 8,3) exhibiting fluctuating performance results with ANY brand 6Gb/s SATA Revision 3.0 SSD.
    It has been determined this is related to an Apple manufacturing issue.
    Some customers have found the OWC Shielding Kit improves some or all of the performance results, however there are instances where it has not.
    The fluctuating performance results do not occur when using our ‘3G’ (3Gb/s) SSD model in this machine.

This OWC Mercury Extreme Pro 6G SSD is performance certified for use with all Macs and PCs equipped with SATA Revisions 3.0, 2.0, and 1.0 interfaces (SATA 6Gb/s, 3Gb/s & 1.5Gb/s) except for the following machines:
    2008/2009 MacBook/MacBook Pro 13″, 15″, and 17″ models.
    (Model IDs: MacBookPro5,1; 5,2; 5,3; 5,4; 5,5 and MacBook5,1)
    While a 6G SSD does function, it will only do so at SATA Revision 1.0 (1.5Gb/s) speeds rather that the SATA Revision 2.0 (3.0Gb/s) speed the machine can deliver. Should owners of these machines desire another SSD option, the Mercury Electra 3G SSD does run at the full SATA Revision 2.0 (3Gb/s) specification.

Bijdrager
    RobApple

@jgmkoster
    Behuizingen zijn er in vele prijsklassen.
    Echter een SATA 1-1,5Gb/s. is toch echt niet zo snel als een SATA 2-3Gb/s. of een SATA 3-6Gb/s.

Met prijzen stoeien is leuk, het is echter van belang welke behuizing precies bij de computer past
    qua snelheid/performance. USB2 is 480Mb/s., USB3 is 5Gb/s (5000Mb/s.), eSATA 3 6Gb/s.
    (6000Mb/s.) en Thunderbolt 10Gb/s (10.000Mb/s).

Als juiste afstemming/snelheid/kwaliteit/garantie geen rol speelt, is € 10,00 nog “duur”.

Bijdrager
    RobApple

@ Geert.

Een tussen oplossing zou kunnen zijn een 2.5″ Seagate Momentus ST750LX003 SSHD van 750 GB.

Indien van toepassing m.b.t. Model ID van je MacBook Pro.

Combinatie van HDD en SSD. SATA III 6Gb/s.

Heb je meer opslagruimte en is omgerekend per GB een stuk goedkoper.

Bijdrager
    MrBelloNLD

persoonlijk goede ervaringen met de kingston SSD’s, deze zijn er ook in kit’s en dan inclusief externe USB2 behuizing (ook pc software, maar die hoef je niet te gebruiken natuurlijk)

Bijdrager
    Geert1976

wow! thanks, voor al jullie antwoorden en nuttige tips!
    Het gaat om een MacBook Pro early 2011.

Ik ga eens zo’n externe behuizing aanschaffen. Zit daar dan standaard ook zo n kabel (SATA-USB) bij??

Bijdrager
    Geert1976

@ Rob: ik zal eens verder die Seagate gaan bekijken waar jij het over hebt

Bijdrager
    iep
    RobApple op 07 september 2012

Belangrijk is met SSD\’s, van welk bouwjaar en type de MacBook Pro is.

Van voor 2010 is het beste SATA II 3Gb/s. te installeren, geen SAMSUNG 830 serie,
    die is SATA III 6GB/s., zal slecht of helemaal niet functioneren. Fout ligt bij Apple.

Nee de fout ligt bij jou want dit klopt voor geen meter. Er zijn 1 of 2 MBP modellen geweest die moeite hebben met schijven waarbij het niet uitmaakt welke schijf je er in stopt. Dat de Samsung 830 een sata 3 6Gbps schijf is boeit niet want sata is backwards compatible. De schijf zal dan ook prima werken op een sata 1 1.5 Gbps of een sata 2 3 Gbps verbinding zoals velen op internet al hebben gedemonstreerd. Je zult alleen niet dezelfde performance halen als op sata 3 6Gbps maar dat is ook logisch.

Dit is wat OWC erover schrijft:

2011 MacBook Pro 17″ (Model ID MacBookPro8,3)

There are sporadic reports of 2011 17″ MacBook Pro “Core i7” models (model ID 8,3) exhibiting fluctuating performance results with ANY brand 6Gb/s SATA Revision 3.0 SSD.

Dat gaat al over een totaal ander model waarbij is gebleken dat het probleem de sata kabel bleek te zijn. Even verderop de OWC blog staat ook de oplossing (andere kabel of stukje alu folie eromheen). Dat laatste is de shielding kit waar ze het over hebben. Het ging trouwens ook alleen maar om het 17″ model hoewel sommige 15″ mensen er ook last van hadden. De 13″ heeft nooit het probleem gehad.

While a 6G SSD does function, it will only do so at SATA Revision 1.0 (1.5Gb/s) speeds rather that the SATA Revision 2.0 (3.0Gb/s) speed the machine can deliver. Should owners of these machines desire another SSD option, the Mercury Electra 3G SSD does run at the full SATA Revision 2.0 (3Gb/s) specification.

Zoals ik al zei: het werkt maar langzamer omdat de sata aansluiting van de computer niet zo snel is en dat maakt verder geen zak uit.

Pas bij tussenoplossingen zoals die van Seagate wel op. Zorg dat je de nieuwste generatie krijgt want de allereerste iteraties waren flut. Een gewone hdd had vaak een betere performance en stabielere werking. De nieuwere iteraties hebben dat opgelost waardoor ze qua snelheid tussen hdd’s en ssd’s in zitten.

Voor wat betreft het vervangen van de hdd voor een ssd is het vrij simpel. In de handleiding van je MBP staat hoe dat moet. Kabels e.d. heb je niet nodig, want je gebruikt de bestaande aansluiting. Je moet alleen de juiste schroevendraaiers hebben. Op websites zoals ifixit.com vindt je ook goede guides hoe je de schijf moet vervangen. Als je er een 2e schijf in wil stoppen dan kan dat niet zomaar. Je zult dan je optical drive moeten opofferen en een zogenaamde optibay moeten kopen. Dat is niks meer dan een houdertje zodat je een 2.5″ laptopschijfje op de plek van de optical drive kunt installeren. Ga overigens geen tweaks uitvoeren, ze zijn bijna allemaal onzin (als in: doen hun werking niet). Ding installeren en gewoon gebruiken zoals je dat met de hdd al deed en er verder geen zorgen over maken. De prijsvergelijking op basis van de capaciteit (het aantal GB) is bij ssd’s ook totaal onzinnig. Die dingen koop je om de snelheid, niet om de capaciteit. Als we naar snelheid kijken dan zijn hdd’s megaduur t.o.v. ssd’s. Dat verschil is heel wat groter dan de prijs per GB tussen ssd’s en hdd’s (500GB > 2TB is een factor 4 maar van 100 iops (hdd) naar 50.000 iops (ssd) is een factor 500!).

Bijdrager
    martfra

Op YouTube staan honderden filmpjes met uitleg over hoe je een harde schijf kunt vervangen door een SSD. Heel handig soms.
    Ik heb zelf de superdrive van mijn MPB (2009) vervangen door een SSD.
    Dat werkt vlekkeloos, en heerlijk snel. Absoluut een aanrader, zo’n SSD!!

Bijdrager
    RobApple

@Iep.

“Nee de fout ligt bij jou want dit klopt voor geen meter.”

Goed lezen Iep.

It has been determined this is related to an Apple manufacturing issue.

Dat is wat OWC schrijft. Er is vastgesteld, dat het een Apple fabricagefout is.

Fout ligt niet bij mij, klopt voor geen meter, de fout ligt bij Apple.

Het gaat niet om de kwaliteit van Samsung SSD’s, die is uitstekend.

OWC geeft advies om teleurstellingen te voorkomen, dat is preventief, prima.

Bijdrager
    iep

Nee de fout ligt nog steeds bij jou want jij claimt met de vermoedens (!) van OWC dat het bij een x aantal modellen was terwijl het probleem zich bij een beperkt aantal batches (wat denk je dat het woord “sporadic” betekent?) van het 17″ en 15″ model ontstond. Daarnaast maak je van die mug ook een enorme olifant want het ging alleen maar om een sata kabeltje. Die vervangen en het was opgelost. Zo uit het hoofd zijn er ook wat EFI updates geweest voor diverse modellen die weer het nodige hebben opgelost. Bij eentje juist niet, de snelheid was te laag en iedereen wilde een firmware update daarvan. Die kregen ze en toen was iedere betrouwbaarheid ineens weg. Wisten ze ook meteen waarom Apple in eerste instantie een begrenzing had ingesteld.

OWC geeft ook helemaal geen advies om teleurstellingen te voorkomen. Ze geven advies om hun producten aan de man te krijgen want dat is hun hele broodwinning. Niet heel erg maar het probleem is dat ze wel met enige regelmaat nogal blunderen in hun adviezen en dingen gewoon echt verkeerd hebben. Vaak resulteert dat in een waslijst aan negatieve reacties op de blogpost en op fora zoals die van macrumors.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.