5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Asaxx112

Nieuwe SSD als opstartschijf + programma's

Ik heb net een nieuwe SSD geïnstalleerd in mijn Mac Pro. Nu is mijn vraag hoe kan ik hiermee opstarten en dan de programma’s ook op die SSD draaien? Moet ik de InstallESD daarop zetten of iets anders?

Moderator
    unSOUND

Je hebt de topics hierover gemist begrijp ik ? :sarcastic:

Makkelijkste is gewoon een kloon maken van de oude schijf naar de nieuwe met SuperDuper kun je bepaalde mappen uitsluiten van het kloon-proces, en zo alleen het nodige overzetten.

Bijdrager
    Asaxx112

Maar wat is het nodige? Alleen OS X en Applications is nodig en wat hoort hierbij?

Moderator
    unSOUND

Je moet eigenlijk gewoon alles overzetten, het enige wat je weg kunt laten zijn grote zaken als de iPhoto en iTunes library, films, dat soort dingen.

Zoals ik al zei is dat al in meerdere topics uitgelegd:

Macbook van 1 naar 2 harde schijven

Gegevens overzetten van bootable harde schijf naar SSD

Macbook White optical bay

Reuze handig, die zoekfunctie… :sarcastic:

Bijdrager
    Odyssey

je moet je harde schijf inderdaad klonen naar je SSD, superduper werkt daar goed voor.

Als je SSD groot genoeg is voor alles te kopieren, geen probleem om dat te doen dan,
    heb je meer gegevens dan je SSD groot is ga je de home folder op een klassieke harde schijf moeten laten staan.

Sommige settings in je home folder zijn user specifiek, dus heb je nodig om in te loggen.

Wat je doet is de persoonlijke folders zoals foto’s, muziek, documenten, video’s, … uitsluiten van de kopie.

Na de kopie stel je in dat er vanaf je SSD moet worden opgestart.

Start de computer opnieuw op.

dan kan je bij systeemeigenschappen > user accounts door rechts te klikken op je account naam de locatie van je home folder aanpassen.

Hier moet je dan je home folder op je andere (gewone) schijf selecteren.

De mac zal opnieuw moeten worden opgestart.

na deze procedure zal je systeem en apps draaien vanaf je SSD en je data in je home folder vanaf je oude schijf!

je kan nu alle systeem en apps wissen van je vorige schijf!

bij het maken van een timemachine backup worden zowel gegevens van je SSD als van je home folder op je andere schijf samen gevoegd.

Het leuke aan deze manier van werken is dat OSX niet echt weet dat je home folder op een andere schijf staat, aangezien alles relatief is aan /users/

alles, iPhoto, iTunes etc.. zal dus perfect verder blijven werken zonder iets te moeten veranderen.

enjoy SSD!:-)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.