11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Vluggie

Nieuwe Snelheid Ziggo

Ik kreeg vandaag een mail dat mijn internet snelheid van Ziggo is verhoogd.
    Om van de snelheidsverhoging gebruik te maken hoef ik alleen de modem 30 seconde van het stopcontact te halen.
    Ik twijfel echter of dat alles is wat ik moet doen.

Op dit moment heb ik een Motorola Modem (zonder router) met daaraan een Airport Express gekoppeld. (2 maanden oud).

Welke volgorde van opstarten moet ik aanhouden? Volgens mij is dit:
    Modem en AE van de stroom af en 1 minuut wachten=> Vervolgens Modem op de stroom zetten en wachten totdat deze volledig is opgestart => Stekker van AE weer in het stopcontact doen.

Dit was tenminste de volgorde met mijn oude Eminent Router. Het installeren van AE ging niet erg makkelijk en ik wil graag weten of dit ook de juiste manier voor een Airport Express is. Of werkt dit bij een AE anders?

Bijdrager
    mtersteege

Modem moet genoeg zijn! AE maakt automatisch weer verbinding met je modem.

Bijdrager
    Vroegah

Een Quickie: ik heb het op 1 mei jl. al gedaan, even de stroom van het ziggo modem(router) af is alles te doen !

Bijdrager
    flyinghigh

In principe kun je gewoon de procedure volgen zoals die in de email van Ziggo wordt vermeld.

De AE gaat knipperen als de verbinding met het modem is verbroken tijdens offline/herstart. De AE zal zodra de verbinding is hersteld (AE geeft automatisch via DHCP een IP adres aan het modem) met een groen lampje komen en op dat moment is de internetverbinding weer tot stand gebracht.

Succes, het is vast een fluitje van een cent!

Ik gebruik ook Ziggo en ze leveren keurig de 180/18 Mbit/sec die ze mij beloven! Wat dat betreft heb ik over mijn provider niets te klagen!

Bijdrager

Als je de stroom afhaalt van alleen je router ben je er al.

Maar al zou je de stroom van Express eraf halen, dan onthoud hij al je instellingen gewoon. Vaak genoeg haal ik van mijn Airports even de stroom eraf, en daarna werkt alles weer gewoon. Niets opnieuw installeren.

Bijdrager
    csteelooper

In principe moet dat genoeg zijn. Als de gegeven info werkt en je behaalt de beloofde snelheid kun je hier stoppen met het lezen van dit bericht. Mocht je echter wel verbinding hebben, maar de beloofde snelheid niet halen, lees dan verder.

Welke Motorola modem gebruik je? Voorzover ik weet heeft de Surfboard-serie die Ziggo (@Home) destijds gebruikte alleen ondersteuning voor de EuroDOCSIS 2.0 standaard, daar waar er tegenwoordig met 3.0 gewerkt wordt. Als je dus een Motorola SB5100 (zwart) gebruikt met een Alles-in-1 Plus of Extra abonnement, kun je problemen hebben met het behalen van je maximumsnelheid. Dit in ogenschouw nemende is het wel vreemd dat Ziggo je daarover nooit heeft ingelicht. Eigenlijk zou je volgens mij namelijk in aanmerking komen voor een vervangende modem. Aangezien je een AE gebruikt is mijn advies wel om deze (de Ziggo-modem) dan in de bridgemodus te laten zetten, zodat je AE alle routerfuncties op zich neemt en het WLAN-signaal verzorgt. De Ziggo-modem is dan puur en alleen de portaal naar het Internet (net zoals nu bij jou).

Motorola heeft wel Surfboard-modems uitgebracht met ondersteuning voor (Euro)DOCSIS 3 (de Surfboard Extreme SB61xx-serie), maar @Home/Ziggo hebben deze nooit uitgerold. Wel jammer, want de modems van Motorola waren altijd erg stabiel. Ten tijde van de overgang op EuroDOCSIS3 is Ziggo overgestapt op Arris en later kwamen daar Ubee en Cisco bij. Ook Arris is tegenwoordig niet meer in actieve ondersteuning, maar omdat die modems wel op EuroDOCSIS 3 werken, worden die modems (nog) niet vervangen zonder reden.

Het belangrijkste verschil tussen DOCSIS2.0 en DOCSIS3 is dat er meer kanalen tegelijk gebruikt kunnen worden. Hierdoor is een (veel) hogere verbindingssnelheid te realiseren. Met EuroDOCSIS2.0 haal je maximaal ~55Mbit uit je verbinding (downstream) terwijl het maximum bij 3.0 boven de 1Gb ligt.

Los van het feit dat je wellicht dus de maxima niet haalt met je modem, zal je verbinding in principe wel werken. DOCSIS heeft cross version compatibility in zich, wat wil zeggen dat oude apparatuur op nieuwere systemen kan worden ingezet. Uiteraard houdt dit wel in dat je dus niet ten volle van de DOCSIS3-snelheden zult kunnen profiteren voordat je een andere modem hebt gekregen.

Zie Deze uitleg op Wikipedia (Engels) voor meer informatie.

Merk op: de maxima die ik genoemd heb stemmen wellicht niet overeen met de maxima in de informatie, omdat ik heb afgerond op gehele getallen.

Bijdrager
    Rickje

Ik heb mijn modem niet eens aan/uit gedaan en ik haalde al de nieuwe snelheden.

Waarom twijfel je eigenlijk over het uit/aan zetten van je modem? Je kunt zelf binnen 2 seconden met speedtest.net checken of je de nieuwe snelheid hebt…

Bijdrager
    Domtoren
    Rickje op 23 mei 2014

Waarom twijfel je eigenlijk over het uit/aan zetten van je modem? Je kunt zelf binnen 2 seconden met speedtest.net checken of je de nieuwe snelheid hebt…

Als je goed wilt checken welke snelheid je haalt steek dan een computer rechtstreeks en bedraad in de router van Ziggo. Dan meet je werkelijk welke snelheid Ziggo levert.

Bijdrager
    Ethiron
    Domtoren op 23 mei 2014
    Rickje op 23 mei 2014

Als je goed wilt checken welke snelheid je haalt steek dan een computer rechtstreeks en bedraad in de router van Ziggo. Dan meet je werkelijk welke snelheid Ziggo levert.

Dat heb ik gister ook gedaan. Mijn snelheid is van 60 naar 90 gegaan, maar de speedtest gaf maar 42 aan over wifi (AirPort Express met wifi uitgeschakeld op Ziggo modem).

Vervolgen een lange kabel gepakt, en de test nog een keer gedaan. Toen haalde ik direct de eerste keer 91. Perfect dus.

Bijdrager
    Rickje
    Domtoren op 23 mei 2014
    Rickje op 23 mei 2014

Blijkbaar kun jij ergens uit op maken dat ik het niet met een draad had geprobeerd…;)

Bedraad (bijna) altijd boven wifi:)

Bijdrager
    Domtoren
    Rickje op 23 mei 2014

Blijkbaar kun jij ergens uit op maken dat ik het niet met een draad had geprobeerd…;)

Dat niet maar je zult de mensen de kost moeten geven die klagen dat ze de snelheid van UPC/Ziggo/KPN niet halen en dan bij doorvragen blijkt dat ze op zolder zitten met draadloos internet via een gammel toegangspuntje dat beneden in zo’n blikken Ikea kast staat:-D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.