19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    gerryvonne

Nieuwe snelheid CAIWAY (OPGELOST)

Ik heb sinds gisteren een nieuwe modem ontvangen voor het ULTRA-abonnement bij CAIWAY. De snelheid is verhoogd naar 32696/4098. Nu haal ik wel de uploadsnelheid via diverse speedtesten, maar niet de downloadsnelheid. Die is nog steeds 24 MB.

Nu is dat volgens Caiway te wijten aan het volgende.

De specificaties van zowel mijn MacBook Pro, als mijn Time Capsule zijn volgens mij in orde.

Kloppen mijn bevindingen, moet ik soms een instelling wijzigen of moet ik toch met Caiway contact opnemen?

Bijdrager
    Nikita

Modem en router ook al gereset sinds de snelheidsverhoging? Wil nog wel ’s helpen.

Bijdrager
    Yosemite

Ik vind de meeste speed test sites erg onbetrouwbaar.

Volgens speedtest.nl is mijn downloadsnelheid 1461 KByte/sec en als ik bij Apple iets download gaat dat gewoon met 5,7 MByte/sec en dat komt meer overeen met met 50 Mbps internet verbinding.

Bijdrager
    wopper

Je kan het makkelijk testen door je MacBook direct op je CaiWay router aan te sluiten dan haal je wel de 30Mbit.

Klopt als jij via 54G netwerk connectie maakt haal je max 20-30Mbit en dan 30 als je met je neus onder de router zit en er geen andere wireless apparaten aangesloten zijn.

Dus ik zou gaan kijken of alles N snelheid is, is je Airport al N enabled en je macbook ook N enabled? Je hebt nl ook nog een keer het probleem dat sommige routers niet voldoende CPU capaciteit hebben om meer dan 30Mbit te routeren (van WAN naar LAN) maar dat kan je weer testen door met een ethernet kabel aan je router te connecten en dan de speed test te doen, mits je een ingebouwde switch hebt, zo’n 4 ports ding.

Bijdrager
    gerryvonne

Na het plaatsten van een cat 6 en een reset van de Time Capsule, werkte het weer. Echter nog niet draadloos…

Bijdrager
    gerryvonne
    ”Yosemite”

Ik vind de meeste speed test sites erg onbetrouwbaar.

Volgens speedtest.nl is mijn downloadsnelheid 1461 KByte/sec en als ik bij Apple iets download gaat dat gewoon met 5,7 MByte/sec en dat komt meer overeen met met 50 Mbps internet verbinding.

Ik gebruik http://www.speedtest.net (ook op de iPhone) & speedtest.bbned.nl. Deze werken prima bij mij.

Bijdrager
    Nikita

Die CAT6 kabel maakt weinig uit, CAT5e is ook Gigabit gecertificeerd.

Bijdrager
    gerryvonne
    ”wopper”

Je kan het makkelijk testen door je MacBook direct op je CaiWay router aan te sluiten dan haal je wel de 30Mbit.

Klopt als jij via 54G netwerk connectie maakt haal je max 20-30Mbit en dan 30 als je met je neus onder de router zit en er geen andere wireless apparaten aangesloten zijn.

Dus ik zou gaan kijken of alles N snelheid is, is je Airport al N enabled en je macbook ook N enabled? Je hebt nl ook nog een keer het probleem dat sommige routers niet voldoende CPU capaciteit hebben om meer dan 30Mbit te routeren (van WAN naar LAN) maar dat kan je weer testen door met een ethernet kabel aan je router te connecten en dan de speed test te doen, mits je een ingebouwde switch hebt, zo’n 4 ports ding.

Mijn MacBook Pro ondersteunt nog geen N. Daarom staat de TC op b/g compatible. Maar de TC trekt het dus niet om 30MBit te routeren?:(

Bijdrager
    gerryvonne
    ”Nikita”

Die CAT6 kabel maakt weinig uit, CAT5e is ook Gigabit gecertificeerd.

Dat klopt, was ik inmiddels ook achter gekomen!

Bijdrager
    Nikita

Je Time Capsule zal die 30 Mbit wel kunnen verwerken, maar de snelheid van B/G compatible ligt in de praktijk lager dan die 30 Mbit. Niet zo verwonderlijk dat je dus de snelheid van je internetverbinding niet helemaal haalt, draadloos.

Bijdrager
    gerryvonne
    ”Nikita”

Je Time Capsule zal die 30 Mbit wel kunnen verwerken, maar de snelheid van B/G compatible ligt in de praktijk lager dan die 30 Mbit. Niet zo verwonderlijk dat je dus de snelheid van je internetverbinding niet helemaal haalt, draadloos.

Helder, is het mogelijk om mijn MacBook N-compatible te maken, of zal dat een duur grapje worden?

Bijdrager
    Pieterr

Dat kan met zo’n USB wireless dongle.
    Maar ik zou me die moeite besparen. Als je nu 24Mbps draadloos binnentrekt op je MBP heb je weinig reden tot klagen. In de praktijk zal de bottleneck toch ergens anders zitten bij het binnenhalen van data van het internet. Zo’n speedtest is leuk, maar het meet ongeveer tot net buiten je voordeur.

Bijdrager
    gerryvonne
    ”Pieterr”

Dat kan met zo’n USB wireless dongle.
    Maar ik zou me die moeite besparen. Als je nu 24Mbps draadloos binnentrekt op je MBP heb je weinig reden tot klagen. In de praktijk zal de bottleneck toch ergens anders zitten bij het binnenhalen van data van het internet. Zo’n speedtest is leuk, maar het meet ongeveer tot net buiten je voordeur.

Reden tot klagen heb ik zeker niet, want de 24Mbps is sinds dat ik op CAIWAY ben aangesloten, zo goed als stabiel. Maar goed je krijgt het binnen, dus dan wil je het ook (draadloos) gebruiken!

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    Nikita

Precies, en dan moet je ook nog een zo’n ding weten te vinden die onder OS X wil werken.

Bijdrager
    basiel

als je op g gaat kan je theoretisch max 54mbit per seconde halen. In de realiteit ligt dit pak lager. Je mag blij zijn als je in praktijk 36 mbit(zoals ook op caiway site staat) per seconde haalt (en dit is enkel als je computer als ENIGE op het netwerk hangt en vlak naast de modem staat). Dus als je wil testen of je provider de beloofde snelheid haalt moet je dit doen via bedraad netwerk en zo testen.
    Als je dan max snelheid nog niet haalt ligt het aan je ISP is dit wel het geval dan ligt het aan je draadloos dat sommige clients niet aan max snelheid geraken.

Bijdrager
    gerryvonne
    ”basiel”

als je op g gaat kan je theoretisch max 54mbit per seconde halen. In de realiteit ligt dit pak lager. Je mag blij zijn als je in praktijk 36 mbit(zoals ook op caiway site staat) per seconde haalt (en dit is enkel als je computer als ENIGE op het netwerk hangt en vlak naast de modem staat)/quote]

Dus als ik onze iPhones en de laptop van mijn werk loskoppel van het draadloze netwerk, dan kan ik waarschijnlijk wel de 36mbit draadloos halen? Bedraad haalt hij de snelheid wel.

Bijdrager
    wopper

Ja ik haal dan 36mbit. Maar op de apple site verkopen ze N-enabler upgrades. Als ik dat als leek lees kan je dan upgraden.

Met N haal ik overigens 46mb onder de router, weet niet of dit met andere clients erbij was.

Bijdrager
    Pieterr
    ”wopper”

Maar op de apple site verkopen ze N-enabler upgrades.

Daar heeft de TS niets aan, omdat:
    – zijn MBP geen N-support heeft
    – de N-enabling meegeleverd wordt met de Time Capsule

””

Dus als ik onze iPhones en de laptop van mijn werk loskoppel van het draadloze netwerk, dan kan ik waarschijnlijk wel de 36mbit draadloos halen?

Alleen met een USB N-wireless dongle. Met G houdt het in de praktijk echt zo’n beetje op bij 24Mbps (3MB/s).

Bijdrager
    gerryvonne

Dank allemaal! Het is me nu helemaal duidelijk! Ik verander het topic onderwerp in opgelost.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.