17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Stripe

Nieuwe router

Hallo,

Wij hebben op dit moment een router van Sitecom, deze heeft al die tijd goed bevallen. Deze router werd altijd gebruikt voor 1 laptop en 2 desktop’s. Waarbij de desktop’s over LAN gingen en de laptop draadloos.
    Maar nu zijn er 2 laptops bijgekomen (waarvan 1 MacBook, maar weet niet of dat uitmaakt) en is het internet echt dramatisch langzaam aan het worden.
    De sites laden zeer langzaam en downloaden met bijv. torrents gaat ook niet meer op normaal tempo..

Nu zijn we dus opzoek naar een andere sterke router die dit allemaal wel goed aankan en goed bereik heeft.
    Of kan het feit dat alles zo langzaam is aan iets anders liggen?

Vast bedankt,

Patrick.

Bijdrager
    iJoost

Heb je wel de upload van al die mooie torrent-clients beperkt? Want anders gaat geen enkele router dat trekken. Een volzittende upstream bandbreedte werkt nooit lekker.

Bijdrager
    Stripe

Uhmmm.. dat snap ik niet helemaal:P
    Ik heb vrij weinig verstand van hoe internet helemaal werkt.

Bijdrager
    eklein

Er kan maar een beperkte hoeveelheid data over je internet aansluiting. Hoe meer je tegelijk probeert te doen hoe langzamer het gaat. De meeste torrent programma’s hebben instellingen voor hoeveel ze mogen up en downloaden om zo doende te voorkomen dat je gewone internetten er onder lijd.

Torrent clients kunnen ook erg veel connecties tegelijk openen waar sommige routers minder blij mee zijn. Ze moeten namelijk van elk pakketje wat langs komt opzoeken waar het naar toe moet. Hoe meer connecties hoe langer dat opzoeken duurt.

Het is trouwens niet aan te bevelen om meer dan 1 filesharing programma (torrent, kazzaa, emule, etc) tegelijk actief te hebben in een thuis netwerk. Je hebt dan meerdere programma’s die vechten voor bandbreedte en ook nog eens allemaal veel connecties openen.

Bijdrager
    Napsju

Tsja, Sitecom is gewoon een sticker. Wat het en hoe het product zelf is moet je dan nog afwachten.

Wil je echt een goedkope maar goede thuisoplossing met veel mogelijkheden koop dan een Linksys WRT54GL en flash deze met Tomato of DDwrt firmware.

Bijdrager
    iJoost

Je internettoegang heeft twee bandbreedtes. Een upstream en een downstream. De eerste is in de regel lager dan de tweede. Als je je p2p hun gang laat gaan, dan zit de uptream (het uploaden dus) vlot aan z’n maximum. En doordat die verstopt zit kom je dan niet meer toe aan je maximum voor de downstream. Kortom het “internet is traag”.

Nu weet ik niet wat je gebruikt om je torrents te downloaden (interesseert me ook niet) maar je zult ervoor moeten zorgen dat je het uploaden ervan beperkt. Zeg tot 50% van de beschikbare upstream. Of misschien nog wel minder als je zo nodig meerdere torrent-clients wilt draaien. Eventjes in de instellingen van je torrent-client duiken dus.

Bijdrager
    Stripe

Oke dankje, ik zal daar even naar kijken dan.
    Maar het is ook het geval als het programma (Transmission overigens) niet aanstaat.
    Nu zit ik bijv. als enige op het netwerk, zonder Transmissions aan, en is het gewoon snel. Maar zodra die andere erbij komen gaat het echt snel naar beneden.
    Dus ik denk toch dat de router het ook niet helemaal kan bolwerken..

Edit:// Ik heb even die instellingen iets veranderd en die staan nu als volgt:

[URL=http://imageshack.us][/URL]
    [URL=http://g.imageshack.us/img124/afbeelding1gx2.png/1/ ][/URL]

Bijdrager
    iJoost

Het lijkt me heel sterk dat de router niet een paar Macs tegelijk aan kan.

Er moet iets anders aan de hand zijn. En wat dan een veel voorkomend probleem is is dat er ergens een p2p-client de upstream vol blaast. Heb je een draadloos netwerk? Kan het misschien de buurman zijn? Kijk anders eens op je router hoeveel verkeer er precies loopt, up en down.

Bijdrager
    Stripe

Wij hebben inderdaad een draadloos netwerk, dat op het moment onbeveiligd is..
    Verder is er maar 1 Mac op het nerwerk, de rest is Windows (XP en Vista). Waar check ik hoe het up en down verkeer verloopt?

Bijdrager
    Edwin

De draadloze verbinding van je Sitcom wordt gehalveerd indien er een tweede draadloze laptop wordt aangesloten. Bij drie gelijktijdige laptop verbindingen heb je dus nog maar een derde van de 54Mbps verbinding over.

Dit zal bij surfen nauwelijks merkbaar zijn maar bij drie Transmission (torrents) verbindingen absoluut wel.

Bijdrager
    Stripe

Maar wat kunnen we nu het beste doen? Betere router kopen? Of iets anders?

Bijdrager
    Edwin
    ”Stripe”

Maar wat kunnen we nu het beste doen? Betere router kopen? Of iets anders?

Een andere router lost dit niet echt op. Probeer alleen de MacBook eens te verbinden om te kijken of de snelheid dan normaal/acceptabel is.

In dat geval is het te overwegen om een tweede Access Point bv de Airport Express aan te schaffen en deze voor de MacBook te reserveren op alleen 802.11n (130Mbps) en 5Ghz. Dit heeft alleen zin wanneer je dus merkt dat 1 laptop een betere verbinding geeft dan 3 laptops. Ik merk met wat surfen niets van drie gelijktijdig aangesloten laptops waarvan er twee zelfs een verbinding hebben van slechts 11Mbps (802.11b)

Bijdrager
    iJoost
    ”Stripe”

Wij hebben inderdaad een draadloos netwerk, dat op het moment onbeveiligd is..

Tja… dan kan het dus net zo goed de buurman (met z’n p2p) zijn waar je last van hebt. Nog een los van het feit dat ie je mail kan meelezen, wat ik ook niet zou willen.

Een nieuwe router kopen lijkt me in dit geval onzin.

Bijdrager
    Stripe

Kan ik trouwens op een of andere manier zien of er iemand mee lift op het netwerk?

Vanochtend was het internet gewoon op normale snelheid, toen deed het internet het een tijdje helemaal niet of echt extreeeem langzaam en nu weer op normale snelheid.
    Mijn zus kan met der laptop (Vista) trouwens alleen over de kabel op internet, niet draadloos. Een soort gelijk probleem hadden we met me zusje ook toen die een nieuwe desktop kreeg (ook Vista), die kon er ook niet draadloos opkomen en ook alleen met de kabel.

Bijdrager
    mark-a-mac

Mijn ervaringen met Vista en wireless routers zijn ook matig. Maar volgens mij kun je in de webbased configurator van je router wel nakijken wie allemaal op je netwerk zitten. Het kan denk ik ook met netwerkhulpprogramma op je Mac. Voor de eerste variant moet je je computer met een draadje aan de router hangen en inloggen op je router (meestal via http://192.168.1.XXX, waarbij XXX kan variëren tussen 1 en 255). Naam en wachtwoord intypen et voilà. Het is handig dat iemand meekijkt die wat van netwerken weet.

En als je dan toch bezig bent, zet meteen de WPA-beveiliging aan. Daarmee houd je de meeste buren wel buiten de deur.

Bijdrager
    Swets
    ”Napsju”

Tsja, Sitecom is gewoon een sticker. Wat het en hoe het product zelf is moet je dan nog afwachten.
    .

Nonsens, Sitecom doet precies hetzelfde als Linksys. Namelijk hardware voorschrijven aan een ODM in Taiwan of China.

Bijdrager
    Swets

Voor TS, welk type router heb je precies? (WL-xxx). Download sowieso de laatste ‘firmware’ voor deze router van de sitecom website. Dit is de interne software voor de router en daar komen ook regelmatig nieuwe versies voor uit die probleempjes oplossen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.