22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    McMeller

Nieuwe router… AirPort of vreemdgaan?

Gisteren heb ik onze Time Capsule verkocht. We gebruiken Time Machine nog maar vanaf één Mac en het is de bedoeling om een lokale externe harddisk te vervangen door een NAS.

Ik hou het graag eenvoudig. Voorlopig zal ik voor Time Machine op die ene Mac gebruikmaken van een USB-schijf op de router. Dit vervalt weer zodra de NAS er komt. Dan hebben we gewoon één netwerkdisk en geen meerdere.

Er moet dus een nieuwe router komen. Omdat we al een jaar of zeven AirPort-apparaten gebruiken ligt de keuze voor een AirPort Extreme wellicht voor de hand.

Toch kan ik niet voorbijlopen aan het feit dat de AirPort-serie op technisch vlak niet meer op de eerste plaats staat. In dezelfde prijsklasse zijn van Linksys, TP-Link en Asus routers te koop met betere technische specificaties.

Dat voelt als vreemdgaan. Een AirPort is uiterst gebruiksvriendelijk en ik weet zeker dat de USB-schijf zal samenwerken met Time Machine. Over dat laatste lees ik wisselende verhalen: niet elke USB-schijf op een router is te gebruiken voor Time Machine, waar hangt dat van af?

Mijn laatste ervaring met een ander merk router was enkele jaren geleden met een middenklasse model van Linksys. Dat liep uit op een drama. Na dagenlang rommelen gaf Linksys toe dat de VoIP-centrale van hetzelfde merk niet goed werkte op hun eigen routers vanwege de Smart Wi-Fi-functies. Drie keer raden: een AirPort Extreme loste het op.

Ga ik op ervaring of op cijfers vertrouwen? Adviezen zijn welkom.

Bijdrager
    annor

Ik ben twee weken geleden ‘vreemd’ gegaan en overgestapt op het Netgear Orbi systeem. Nu perfect en razendsnel wifi in het hele huis, geen haperingen meer met streaming ook niet als er meerdere mensen in huis bezig zijn. Het was een flinke investering maar na de combi Time Capsule en 2 airport express een verademing voor wat betreft bereik en snelheid. Ik haal eindelijk het maximaal haalbare uit mijn 300/30 Ziggo abbo.

Bijdrager
    McMeller

Klinkt goed. Time Capsule (of straks Extreme) en tweemaal Express is identiek aan mijn opstelling. Dat hangt overigens wel bedraad aan elkaar.

Bijdrager
    McPim

Zie ook dit draadje voor een ander merk ter vergelijking. Ik kan het aanraden.

Bijdrager
    GoeieDag

Het is wel zo dat TM niet werkt met met routers gecombineerd met HD’s van andere merken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wij zijn vanwege een nieuwe provider (Ziggo 150/15) overgestapt van 2x AirPort Extreme (2011 en 2014 model) en Time Capsule (2008) naar de Ziggo Connect box beneden en op zolder de extra WiFi spot van 59 euro van Ziggo.

Instellen was erg lastig vanwege raar reagerende interfaces in de webbrowser, uiteindelijk na resetten lukte dit wel. Dagelijks valt het internet een keer kort weg om na een minuutje weer terug te komen. Ook een lekker vaag probleem.

Eind van de dag hebben we nubredelijk internet voor een fractie van de prijs van de AirPorts, de irritaties zijn nog te overzien. AirPorts hebben zo’n 250 euro opgebracht, dus met een router van 60 euro in de plaats is het verschil in prijs best fors.

Overigens worden backups alleen nog op externe HDs gemaakt. De Time Capsule was ook al op leeftijd.

Bijdrager
    meesje

Ik zou sowieso geen router meer kopen van Apple. Zoek via google maar eens op ‘apple stop met airport’. Heel veel berichten die dateren van 21 nov. vorig jaar. Welk merk/model dan wel? Ik heb geen flauw idee. Ik ben recentelijk overgegaan van een cisco 3925 modem/router van Ziggo naar de Connect Box (ook van Ziggo). De CB ondersteunt de wifi ac standaard. De ontvangst vind ik zeer acceptabel, op begane grond en 1e verdieping. Voor op zolder zal ik ook het extra wifi punt overwegen.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat apple misschien stopt met z’n routers, is op zich geen reden om er geen te kopen. Want als het werkt, dan werkt het, en kun je er vele jaren mee vooruit. Met elke router koop je de huidige stand der techniek, en bij ontwikkelingen in die techniek, zul je toch weer aan nieuwe hardware moeten.

Ik zou zelf nooit de rommel komen die een provider aanbiedt, en zeker geen Ziggo meuk. Gratis ingebouwde problemen.

Bijdrager
    meesje

Ziggo meuk… dat is weer zo’n populistische uitspraak. Maar ja, het is aan de TS om te bepalen of hij iets wil kopen dat wellicht uitgefaseerd wordt en daarmee op den duur ook niet meer gesupport. De Airports zijn ook al een hele lange tijd niet geupdate.
    Qua instellingen zijn Airports ook vrij beperkt. Als je niet meer nodig hebt, is dat natuurlijk ok. Maar check wel goed of je misschien van bepaalde functionaliteit wil (gaan) gebruik maken dat niet aanwezig is bij de Airports.
    Ook betwijfel ik of Apple nog wel een volledige focus heeft op de Airports. Hoe lang is het wel niet geleden dat er een (security) update is uitgebracht? Zelfs de modem/routers van Ziggo krijgen frequenter een update.

Bijdrager
    gipsman

@meesje
    Valt nog mee, althans de security. Laatste firmware update was vorige maand:

http://www.macrumors.com/2016/12/20/apple-airport-base-station-firmware-update/

Bijdrager
    Shmoo

Vreemdgaan!

Bijdrager
    JJmac

Voor de prijs hoef je het niet te laten, hier de TM en AE op A-C en het draait als de brandweer.
    Enkele weken geleden heeft Apple geschreven om er mee te stoppen, 2 weken later wordt de AE uitgeroepen tot de beste router.
    Zeg maar…

Bijdrager
    JJmac
    TheBigZ op 28 januari 2017

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/33028-netgear-orbi-reviewed
    Wel fraai, die Orbi. Maar ook prijzig.
    https://tweakers.net/pricewatch/580365/netgear-orbi-router-ac3000.html

Interessant, dit kwam ik ook nog tegen,

Orbi is toch een meshproduct?

In dat geval staat of valt alles met de verbinding tussen de Orbi router en de satellite. Die dingen zijn in de VS gemaakt voor Amerikaanse muren en vloeren (luciferhoutjes met nul isolatie…) en zijn zelden berekend op het gewapend beton en uitgebreide folielaagjes ter isolatie wat hier gangbaar is.

Begin eens met je huis te beschrijven:
    – bouwjaar?
    – vloer/muurmateriaal
    – evt isolatielagen onder vloer/in muur (incl badkamertegels!)
    – andere zaken die tussen router en satellite in zitten

Heb van de week gesproken met iemand die dit spul bedrijfsmatig test. Hij was bezig met vergelijking van meshproducten. Z’n voorlopige oordeel was vernietigend: geen van allen geschikt voor een standaard NL eengezinswoning sinds 1965. Mijn onderbuik geeft hem groot gelijk.

Bijdrager
    McPim

Inderdaad JJmac. Vermijd ‘mesh’ als het enigszins kan, het is altijd langzamer dan bedrade access points vanwege de overhead (op-en-neer sturen van data). Zie bijvoorbeeld hier onder ‘Performance’, 3e alinea.

Bijdrager
    GoeieDag
    meesje op 28 januari 2017

Ziggo meuk… dat is weer zo’n populistische uitspraak.

Jij koopt wel routers waar de fabrikant zelf bepaalt -op afstand- of de routerfunctie dan wel brugmodus actief is?!

Bijdrager
    McMeller

Bedankt voor alle reacties. Ik had nog niet gereageerd maar heb de hele dag meegelezen.

Er wordt veel genoemd wat ik al weet. Ik ben er bijvoorbeeld ook van overtuigd dat, hoe mooi de praatjes van de fabrikanten ook zijn, geen enkele router een gemiddelde Nederlandse woning van stabiel wifi kan voorzien.

Belangrijk detail om toe te voegen is dan ook dat de basis van ons netwerk bedraad is. Het zit semi-professioneel in elkaar met een patchpanel, centrale switch en CAT6-installatiemateriaal naar de kamers. De router moet dus vooral goed zijn in routeren. Zijn wifi is ook belangrijk maar in essentie iets wat we (zoals het bedoeld is) als extra zien. Omdat goed wifi wel belangrijk is voor de iOS-apparaten en veelvuldig iCloud-gebruik, is en blijft het wifi-netwerk op twee punten ondersteund door tweemaal een AirPort Express.

Routers en ingebakken wifi van de provider doet gelukkig niet terzake. Ik zit nog bij één van de weinige providers die een modem (glasvezel) levert met één internet-poort. Vanaf dat punt is het netwerk mijn verantwoording. En gelukkig maar, want over het algemeen word ik niet blij van de hard- en software die providers je opdringen. Hoewel ik niet anders kan zeggen dat mijn ervaringen met die nieuwe Ziggo Connect Box prima zijn.

Ik kijk er inmiddels als volgt tegenaan. Ik kan voor dezelfde prijs als een AirPort Extreme een router kopen die op papier aan betere specificaties voldoet. Waar ik een beet je bang voor ben is dat ik daarmee goede hardware koop, maar in combinatie met software die nu, of door de beperkte toekomstige updates, snel achter de feiten aan holt. Dat is immers de trend van nu. Alles moet smart, alles moet slim, alles moet intelligent. Bij een AV-versterker is het tegenwoordig belangrijker dat hij Spotify, Apple Music en HEOS ondersteunt dan dat de audio-kwaliteit nog op de eerste plaats staat.

De ervaring van enkele jaren geleden draagt bij aan dat gevoel. Mijn broek zakte af toen Linksys mij vertelde dat hun VoIP-ATA niet overweg kon met de software-meuk (Data Priorization?) in hun router. Ik kon het wel deactiveren, werd mij uitgelegd. Maar het bleef onderdeel van de software en daarmee zou de ATA nooit kunnen dealen.

Hoewel aan een AirPort minder valt te configureren (ik heb overigens nog nooit iets gemist), heeft één ding mij altijd goed bevallen: het doet gewoon goed wat het moet doen, namelijk zorgen voor een stabiel netwerk.

Wellicht wel doorslaggevend: als de bewering van GoeieDag, dat Time Machine op geen enkele USB-schijf via een router anders dan een AirPort kan werken, weegt dat wel heel sterk in het voordeel van de AirPort.

En, gezien alle goedbedoelde tips: meer dan 200 euro ga ik er sowieso niet aan uitgeven.

Nog steeds zijn alle tips en inzichten van harte welkom maar het is in één dag nog niet gelukt om mij dé reden voor het kiezen van iets anders te noemen.

Bijdrager
    meesje

Als ik je verhaal goed lees, wil je gewoon iets eenvoudigs. Dan is inderdaad een Airport Extreme een goede keuze. Eenvoudig te configureren en vrij weinig in te stellen. Het gerucht dat Apple stopt met Airport is ook maar een gerucht. Ik ben er zelf wel gevoelig voor. Ik wil graag apparatuur in huis hebben dat nog een lange tijd gesupport blijft. De keuze is aan jou. Voor mij is de Connect Box van Ziggo voldoende. Ik had daarvoor de Cisco 3925 en heb overwogen deze in bridge modus te zetten en een Synology router te kiezen. Waarom Synology? Mijn voornaamste reden is dat voor deze router zeer frequent updates uitgebracht worden. Wat betreft een NAS zou ik ook blind gaan voor een Synology: lang support (5 jaar) en een grote community. Zelfs mijn oude DS109 (als remote backup ingesteld) krijgt nog kritieke security updates.

Een beetje off topic:
    @GoeieDag: zit jij in het oud ziggo gebied? Ik zit zelf in het oud UPC gebied. Wij kunnen al sinds jaren geleden zelf via de webinterface van de modem instellen dat deze in bridge modus moet werken. Bij oud ziggo inderdaad even een belletje. Als dat de enige ergernis is van de modem, vind ik ‘meuk’ nog steeds een beetje overtrokken.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik weet niet precies welke niet en welke wel ‘raar’ doen, Meesje. Maar toevallig werkte ik eergisteren met een collega die het nog noemde: zijn Ziggo modem staat in brugmodus, maar regelmatig -o.a. bij een update- staat de routerfunctie weer aan, en moet ie weer ingrijpen.
    2- Lees de bijdrage in dit draadje van lid no_poo over zijn ervaring met Ziggo spul
    3- In het algemeen is het door providers aangeleverde hardware niet het beste spul, en m.i. vaak omgekeerd evenredig met pretenties die ze o.a. via reclames ventileren. Ziggo heeft een grote bek, en weinig inhoud, vind ik.

Bijdrager
    meesje

Ik denk dat inderdaad de modem/routers van de providers nooit erg succesvol kunnen werken. Het probleem begint namelijk al dat dit apparaat in de meterkast geplaatst moeten. Daar gaat je wifi ontvangst……

Bijdrager
    computer space
    meesje op 29 januari 2017

Ik denk dat inderdaad de modem/routers van de providers nooit erg succesvol kunnen werken. Het probleem begint namelijk al dat dit apparaat in de meterkast geplaatst moeten. Daar gaat je wifi ontvangst……

Waarom in de meterkast? Bij glasvezel zit er gewoon een UTP kabel tussen router en glasvezelmodule. Kun je dus 100m tussen hebben.
    XS4All levert uitstekend modem, een behoorlijk vrij instelbare Fritzbox met VOIP en VPN mogelijkheden ingebouwd.
    Zelf zou ik altijd eentje kopen die goede online-support heeft, bijvoorbeeld een OpenWRT geschikt model.

Bijdrager
    essiw
    meesje op 29 januari 2017

Dat ligt er aan waar je aansluiting zich bevind. Dat die bij vele huizen in de meterkast zit, kunnen de providers van nu ook niet zoveel aan doen. Maar je kan ook gewoon die draden doortrekken en het buiten de meterkast zetten…

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.