17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    peter68

nieuwe PB 12″ met jaguar?

Vanmiddag mijn Powerbook G4 12″ opgehaald bij de dealer en bij het opstarten zie ik tot mijn verbazing dat de computer opstart met jaguar…in de doos zit wel een upgrade cd voor panther maar geen volledige versie op dvd maar 3 schijfjes dus ik zal in de toekomst altijd eerst jaguar moeten installeren en pas panther..ook ontbreekt de cd met appleworks en Ilife of staan deze op een andere schijf?

Voel me een beetje bekocht iemand advies?

Bijdrager
    Bob Ross

Ik kreeg bij m’n iMac ook geen DVD hoor, maar da’s als het goed is wel de full install versie. Weet je zeker dat het de upgrade is ?

Bijdrager
    peter68

ja dat weet ik zeker omdat nadat ik partities had aangemaakt en Panther wilde installeren kreeg ik als foutmelding dat panther geen oud systeem kon vinden en dus niet kon worden ingeinstalleerd dus eerst de herstel cd erin en dan pas panther installeren…koop ik een nieuw systeem ben ik nog ene paar uur bezig om hem helemaal up-to-date te krijgen…lijkt wel een wintel machine…

Bijdrager
    hydro

Ik had precies hetzelfde met mijn iMac, ik had wel verwacht dat Apple er meteen panther op zou zetten.

Bijdrager
    peter68

niet alleen kost het veel tijd maar je hebt dus gewoon niet de volledige versie van panther waar je volgens mij wel voor betaald en ook ilife 04 ontbreekt bij mij was deze bij jullie wel aanwezig?

Bijdrager
    apenstaartje

wat je kan doen is even zelf een dvd maken van de installatie cds voor je eigen gemak.. (geen idee waarom ze nog cds toevoegen bij een nieuwe mac met dvd lezer)

heb ik zelf ook gedaan, en er meteen wat van mijn utils en programma’s opgezet.. zo kunnen de originelen tenminste even goed opgeslagen worden..:) en ik hoef nu minder te herstarten tijdens een installatie..

http://www.macosxhints.com/article.php?story=2003120216030560

met even een kleine aanwijzing, het is makkelijker om wanneer je een image hebt gemaakt van de eerste cd, deze daarna te converteren naar read/write (of meteen al doen) en dan een resize vanuit Disk Utility (in die van Jaguar kon dat tenminste.. weet niet of dat nog zo makkelijk kan in Panther).

Bijdrager
    macpro

Je hebt waarschijnlijk een machine uit de oude voorraad gekregen.

Mijn PoBo 12″ heb ik vorige week gekregen en daar zat wel een DVD bij met Panther en een iLife ’04 upgrade.

Had wel bij de bestelling expliciet aangegeven dat Panther en iLife ’04 erbij moesten zitten.

Bijdrager
    peter68

tsja het lijkt erop dat ik inderdaad een oude machine heb meegekregen…valt me tegen, zal maandag nog even contact opnemen de tip om een dvd zelf te maken is inderdaad heel handig en zal ik ook zeker doen!

Bedankt iedereen

Bijdrager
    Panthertje
    ”peter68″

tsja het lijkt erop dat ik inderdaad een oude machine heb meegekregen…valt me tegen, zal maandag nog even contact opnemen de tip om een dvd zelf te maken is inderdaad heel handig en zal ik ook zeker doen!

Bedankt iedereen

moet niet gekker worden, hadden ze wel evn mogen melden dat het een “oude” nieuwe mac betrof!

Bijdrager
    tijn22
    ”peter68″

ook ontbreekt de cd met appleworks en Ilife of staan deze op een andere schijf?

Is het niet zo dat AppleWorks en iLife alleen bij Mac’s worden geleverd die voor de consumentenmarkt zijn gemaakt, dus de iMac en iBook, en niet de zwaardere en zakelijkere PowerMac en PowerBook?

Bijdrager
    peter68

Dat zou helemaal te gek zijn…ik betaal meer (zeg maar gerust veel meer) en ik krijg minder?….lijkt me wel een heel slechte deal…

Bijdrager
    macpro
    ”tijn22″
    ”peter68″

ook ontbreekt de cd met appleworks en Ilife of staan deze op een andere schijf?

Is het niet zo dat AppleWorks en iLife alleen bij Mac’s worden geleverd die voor de consumentenmarkt zijn gemaakt, dus de iMac en iBook, en niet de zwaardere en zakelijkere PowerMac en PowerBook?

iLife krijg je bij alle Mac’s.
    Dat is de basis voor de digitale hub van Apple.
    Alleen zijn de mogelijkheden met iLife afhankelijk van het wel of niet hebben van een SuperDrive.

Bijdrager
    apenstaartje

de installers van gebundelde programma’s kun je weer op je installatie cd/dvd terugvinden (dus wanneer je niet alleen een installer hebt van het OS upgrade, maar de dvd die bij je mac hoort).
    Wanneer je een software restore zou doen, dan krijg je deze er natuurlijk allemaal weer op, maar vaak wil je dat niet (die software restore)..

Via de terminal (zonder de $, staat hier even voor prompt..):
    $ cd /Volumes/<naam van cd>/.images/
    $ open .

of de naam echt images was weet ik niet meer zeker, maar het is er in iedergeval 1 met een ‘.’
    $ cd /Volumes/<naam van cd>/
    $ ls -la
    en dan kijk je wat er allemaal met een . begint… diegene die meest waarschijnlijk is, die is het waarschijnlijk ook..:)

Bijdrager
    peter68

korte update:
    Zoals bekend heb ik een paar dagen geleden een PB G4/12″ nieuw gekocht en helaas was de bijgeleverde software niet zoals deze had moeten zijn.

Vandaag contact gehad met Apple welke mij aanboden om tegen een gereduceerd tarief alsnog ilife 04 te kopen (het pakket dat officieel word meegeleverd mocht ik dus nu alsnog kopen voor €19,95…maar een dvd van Panther dat kon helaas niet…)

Mijn eerste contact met Apple service was dus niet echt bevredigend…advies was probeer de distributeur–> “ja dan had u dat ter plaatse maar moeten controleren…maar neem anders contact op met uw dealer” –> ” Als een Machine incompleet wordt afgeleverd dan moet Apple dat in orde maken daar staan wij als dealers buiten” –> Apple “tsja de distributeur heeft u een oude machine geleverd neemt u maar met hem contact op”

Enfin het beeld is duidelijk ik wordt gefucked waar ik bij sta…

Iemand nog advies?

Mijn advies aan toekomstige kopers: laat inderdaad expliciet op de bon vermelden wat je precies koopt dus ook meegeleverde software laten vermelden…

Ik hoop dat andere hier iets aan hebben!

Bijdrager
    macpro

Wettelijk gezien heb je met Apple niks te maken.
    Je hebt een overeenkomst gesloten met de leverancier.
    Dus dat je leverancier je terugstuurt naar Apple hoef je niet te accepteren.
    Daarnaast moet je even nagaan vanaf welke datum volgens Apple iLife ’04 standaard meegeleverd zou worden.
    Is dat een datum die ligt na jouw aankoop, dan mag je redelijkerwijs er van uit gaan dat jouw PowerBook dus ook met iLife ’04 zou worden uitgerust.
    En dan denk ik dat je wel een goede kans maakt om de leverancier hier op aan te spreken.

Bijdrager
    vogel

Heb je ‘m n ou bij de Applestore of bij een andere winkel (MacHouse, Mailamac e.d.) gekocht? Is mij niet duidelijk.

Bijdrager
    peter68

ik heb hem niet bij de apple store gekocht. Ik heb juist op de apple store gekeken om vast te stellen wat er nou bij geleverd moet worden…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.