13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    SMac

Nieuwe MBP, installatie enkele programma’s

Kan het even niet meer voor de geest halen; ik ga vandaag nieuwe MBP gebruiken. Ik wil slechts enkele programma’s van mijn oude laptop (MBA) op de nieuwe zetten. Onder andere een boekhoudprogramma (mét bijbehorende database uiteraard). Hoe zet ik nou kleine delen van mijn huidige mac over naar de nieuwe?

Bijdrager
    KarelWillem

Volgens mij is het bij Migratie assistent nog steeds alles of niets voor wat betreft de programma-map.

Ik denk dat het compleet negeren van de programma-map (en het handmatig overzetten van de database) een stuk handiger zal werken. Dat programma kan je vast wel opnieuw installeren.

Bijdrager
    KarelWillem

Alternatief is gewoon eerst alle apps die je niet wilt overzetten verwijderen van je oude MacBook.

Bijdrager
    penseel

Met een usb-stick.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is wel heel erg vorig decennium. .;)

Dat gaat via je netwerk meestal aardig wat sneller.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    SMac

Ja ik kan hem natuurlijk 1 op 1 overnemen en dan weggooien wat ik niet wil hebben, maar gevoelsmatig leek het me lekkerder om clean te beginnen. Of is dat een achterhaald idee?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door SMac.
    Bijdrager
    SMac

@penseel: aardige usb stick, inderdaad mooie snelheid tegenwoordig… heb er meteen maar eentje besteld; de 128 Gb versie voor een paar euro extra:-)

Bijdrager
    penseel

👍🏿👍🏿👍🏿

Bijdrager
    KarelWillem

SMac op 10 juni 2020 om 13:20
    Ja ik kan hem natuurlijk 1 op 1 overnemen en dan weggooien wat ik niet wil hebben, maar gevoelsmatig leek het me lekkerder om clean te beginnen. Of is dat een achterhaald idee?

Nee hoor. Maar je kàn dus ook gewoon clean beginnen.

NIETS van de Programma-map overnemen is gewoon een optie.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Moderator
    Night

Maak eerst een TimeMachine backup.

Doe dan wat KW zegt: Gooi eerst alle apps, die je niet nodig hebt, weg van je oude MB

Dan alle overgebleven apps overzetten met de migratie-assistent. Dan neem je wel iets aan vervuiling mee, maar dat zou theoretisch minimaal moeten zijn.

Heb je al overwogen om die paar apps gewoon opnieuw te installeren? Waarschijnlijk biedt die boekhoud app wel de mogelijkheid om die database te exporteren en daarna op je nieuwe MBP weer te importeren. Gaat het mis, heb je altijd je Time Machine backup nog.

Bijdrager
    SMac

@Night, thanks ja ik heb TM backup en ook CCC (carbon copy cloner) kloon, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Ben inmiddels beetje begonnen met handmatig installeren. CCC en Dropbox is gelukt en alle mail accounts gingen vanzelf waaronder 2 Exchange accounts dus dat valt alles mee.

Denk alleen dat Office (voor Excel en mindere mate Word) lastig wordt. Ik wil sowieso de huidige versie houden want daar weet ik alles te vinden. Volgens mij is het de eerste versie van Office for Mac en heb geen idee hoe dit ook alweer is verkregen… volgens mij al voor de aanschaf van mijn Air.

Het boekhoudpakket kan overgezet worden door de map op te pakken uit de programma map (aldus de leverancier); daar zit alles in, dat is prettig maar dat doe ik als allerlaatste.

Bijdrager
    SMac

Ter info: inmiddels over op de ‘clean’ MBP. Office opnieuw gekocht, want mijn versie kon niet overweg met Catalina.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.