13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Broer T.

Nieuwe MBP aanschaffen. Nu, of wachten tot Q4?

Ik heb even ruggespraak nodig. De kwestie is namelijk deze: mijn 6 jaar oude MBP is aan vervanging toe. De keuze is gevallen op weer een MBP. Maar we krijgen dit jaar waarschijnlijk een opvolger (die met OLED-strip, als de geruchten kloppen).

Als mijn oude machine het volhoudt zou ik daarop kunnen wachten. Maar klopt het dat de betrouwbaarheid van de eerste generatie van een nieuwe serie meestal te wensen overlaat? Het gaat om een werk-machine, dus betrouwbaarheid is wel redelijk belangrijk.

En is er een prijsdaling van de huidige MBP’s te verwachten als de nieuwe serie is aangekondigd?

Kortom, zal ik nu kopen? Of kan ik straks een prijsdaling verwachten? Of is het beter om de MBP “Late 2016” af te wachten, dan heb ik het nieuwste van het nieuwste en met die betrouwbaarheid zal het wel loslopen?

Graag jullie gedachten.

Robert

Bijdrager
    Zwollywood

Let er wel op dat met ‘Q4′ ook het vierde kwartaal van Apple’s financiële jaar bedoeld kan worden. Dit zou dan halverwege juni tot halverwege september zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk wordt de nieuwe MacBook Pro over 12 dagen aangekondigd en heb je hem in huis een maand later.

Maar klopt het dat de betrouwbaarheid van de eerste generatie van een nieuwe serie meestal te wensen overlaat?

Nee dat is een dingetje voor nieuwe producten, dus de allereerste iPad, MacBook Air en Apple Watch die kun je beter later liggen omdat het dan allereerste producten zijn en Apple nog nooit zo’n product heeft gemaakt.

Als ze de MacBook Pro upgrade met nieuwe functies dan hebben ze ervaring genoeg om te weten wat wel of niet kan. Natuurlijk kun je altijd een model kopen met een defect of mankement waar iedereen last van krijgt maar dan lossen ze dat wel netjes op.

Bijdrager
    Hydræ

Ik denk even grof gezegd een afweging tussen prijs en toekomst. Je kunt wachten totdat het oudere model wat goedkoper wordt, maar vaak is dit het eenvoudige model met beperkte configuratie-opties. Naar mijn mening is het verstandiger om voor het nieuwste model te gaan, aangezien deze straks na -stel- 6 jaar beter is voorbereid op toekomstige versies van OS X en applicaties. Het lullige is alleen dat je hem niet tussentijds kunt upgraden voor een lagere prijs, zoals je nu wel kunt doen met je 2010 MacBook. Zelf denk ik niet dat je echt “bang” hoeft te zijn dat je een slechte serie zult krijgen. Ja, er zijn modellen in het verleden geweest, maar niet iedereen had daar problemen mee.

Bijdrager
    SvS
    Hydrae op 02 juni 2016

Ik denk even grof gezegd een afweging tussen prijs en toekomst. Je kunt wachten totdat het oudere model wat goedkoper wordt, maar vaak is dit het eenvoudige model met beperkte configuratie-opties. Naar mijn mening is het verstandiger om voor het nieuwste model te gaan, aangezien deze straks na -stel- 6 jaar beter is voorbereid op toekomstige versies van OS X en applicaties. Het lullige is alleen dat je hem niet tussentijds kunt upgraden voor een lagere prijs, zoals je nu wel kunt doen met je 2010 MacBook. Zelf denk ik niet dat je echt “bang” hoeft te zijn dat je een slechte serie zult krijgen. Ja, er zijn modellen in het verleden geweest, maar niet iedereen had daar problemen mee.

Hier helemaal mee eens! Zelf daarom nooit wat gekocht in de ‘opruiming’, maar gewoon nieuwste van het nieuwste van dat moment en soms ook BTO (build to order). En ja, mijn -spullen gaan allemaal met veel plezier erg lang mee. Maar afgezien hiervan, zou ik ook even wachten tot de komende event. Ik kijk hier eerst altijd ook op.

Inactief
    Anoniem

Wat is de “OLED strip”, is dat iets dat je nodig hebt voor je werk of studie?

Bijdrager
    janbertwedman

Ik wil ook een OLED strip, op mijn Mac Mini!

Bijdrager
    Broer T.

Een aluminium chassis toont plaats voor een OLED-strip in plaats van functietoetsen en uitsparingen voor vier USB-C-aansluitingen.

Dan is dat alvast uit de weg.

Let er wel op dat met ‘Q4′ ook het vierde kwartaal van Apple’s financiële jaar bedoeld kan worden.

Oké, maken we dus van ‘late 2016’ alvast ‘mid 2016’.

Waarschijnlijk wordt de nieuwe MacBook Pro over 12 dagen aangekondigd en heb je hem in huis een maand later.

Dat moet het oude beestje toch nog wel redden.

Je kunt wachten totdat het oudere model wat goedkoper wordt, maar vaak is dit het eenvoudige model met beperkte configuratie-opties.

Toch beter om dan te wachten, ook omdat ik er sowieso 16 gb in wil hebben.

gewoon nieuwste van het nieuwste van dat moment en soms ook BTO (build to order). En ja, mijn -spullen gaan allemaal met veel plezier erg lang mee.

Ik heb wel altijd nieuwe (en ook BTO) spullen gekocht, maar nooit meteen na de introductie.

Afijn, al met al denk ik dat ik jullie unanieme advies gewoon volg: niet miepen, maar gaan met die spreekwoordelijke banaan.

Dank weer, allen.

Robert

Bijdrager
    SvS

Ik heb wel altijd nieuwe (en ook BTO) spullen gekocht, maar nooit meteen na de introductie.

Heel verstandig.:)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik zat zelf ook al een tijdje wachten op een MBP met de nieuwe Intel skylake processors maar die kwam maar niet.

Toen ik een barst in mijn oude MBP kreeg heb ik toch maar een nieuwe gekocht. Inmiddels al weer driekwart jaar geleden en ik heb er elke dag plezier van. Maar als ik nu een nieuwe zou willen zou ik zeker wachten tot de nieuwste generatie uit is. Die gaat zeker komen. Op OLED strips zit ik persoonlijk niet te wachten, toetsen voor geluid harder of zachter lijken me veel handiger. Net als ik een touchscreen in een auto dramatisch vind voor de ergonomie (en veiligheid). Maar als de nieuwe sneller, lichter, zuiniger en dunner zal ik hem graag alsnog aanschaffen.
    Mijn advies is dus nog even te wachten. Betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen over maken.

Bijdrager
    Shmoo

Een punt is wel, als die foto’s van de nieuwe body waarheid zijn dan weet je wel al 100% zeker dat de nieuwe MBP 13 juni wordt aangekondigd. Als het pas in september zou zijn dan was die body natuurlijk op dit moment nog niet in productie of in Chinese handen. Ik ga er nog steeds van uit dat Jony de eerste testmodellen zelf maakt in zijn eigen fabriekje en dat daar weinig te lekken valt.

Bijdrager
    Shmoo
    koen op 02 juni 2016

Wat is de “OLED strip”, is dat iets dat je nodig hebt voor je werk of studie?

Een OLED strip is wat jij en ik op de magnetron hebben zitten en wat zo lekker goedkoop uitziet, zo’n digitaal display met een soort functietoetsen die piep, piep, piep doen als je ze aanraakt. Van die dingen waar van je denkt, je zou het maar ontworpen hebben en je moet dan gaan uitleggen op een verjaardag wat jij eigenlijk doet op het werk.
    :wink:

Bijdrager
    SunKeeper

*proest*:lol:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.