17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Frabans

Nieuwe mbp 16” gisteren gekregen en vandaag teruggebracht.

Ik kreeg gisteren mijn nieuwe mbp 16”  met 1 TB SSD binnen. Vol goede moed dus begonnen met installeren. Ik vond dat hij al vrij snel wat warm werd maar omdat ik zo fanatiek bezig was dacht ik dat dat hoorde. In de avond Logic Pro opgestart en mijn muziek gecontroleerd. Al snel gingen de ventilatoren draaien. Vreemd.
    Vanochtend om 8.30 uur weer aangezet en gaan ontbijten terwijl de laptop de software aan het binnen halen was van sounds van Logic Pro.  Na 3 kwartier was de computer echt heet en de ventilatoren draaiden flink. Je kreeg gewoon warme handen terwijl je typte, niet normaal.
    ook vreemd was het dat als de computer uitstaat en je raakt een any toets aan dan gaat hij aan. Ik heb Apple helpdesk gebeld en na diverse testen besloten om mbp terug te brengen. Dat heet worden mag niet en dat any toets probleem vond hij helemaal vreemd. Toch is dat volgens mij wel normaal, want bij Apple in de winkel ging het idem dito.
    Nu helaas weer 2 weken wachten op een nieuwe. Iemand dezelfde ervaringen?

Bijdrager
    Vroegah

Hij van de helpdesk moet zich diep schamen!! Het aan gaan met any toets, dus geen echte fysieke aan-knop meer zit op alle macbook pro’s vanaf 2018 !

En het warm worden van een nieuwe macbook is meestal te wijten aan het indexeren, wat te zien is in de activiteiten app.

Ben benieuwd waar ze mee komen, of er daadwerkelijk een defect was.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Vroegah.
    Bijdrager
    Frabans

In de activiteiten app was niets geks te zien. Daar kon het probleem niet zitten. Wat ze vinden kom ik niet achter want ik krijg een nieuwe. Jammer dat we dat niet te weten komen. Van die Any toets was ook in de winkel een verrassing. Stom hoor.

Bijdrager
    Frabans

Ik denk toch dat dat warm worden niet normaal was, veel te snel, en veel te heet. Ook de batterij zag je bijna leeglopen.

Bijdrager
    Pietje13

Werk je met iCloud Drive/Dropbox/OneDrive? Vaak is dat op de achtergrond een enorme stroom/hitte vreter. Mocht het de volgende keer weer gebeuren: probeer je wifi eens 5 minuten uit te zetten om te zien of de fans dan wel uitgaan.

Bijdrager
    Triumph

Ik heb een tijdje geleden een MBP 16” i9 32 GB 8GB gfx getest met FCP X met een multicam (3 streams XAVC 10 bit 422 HD), vrij vlot gingen de ventilatoren heftig aan, naar mijn idee zelfs sneller dan mijn eigen 6 core i7. Dat heeft mij tot besluit gemakt dat ik voorlopig bij mijn 6 core i7 zou blijven.

Bijdrager
    Frabans

Ik gebruik inderdaad dropbox en iCloud. Maar de activiteiten app gaf bijna geen activiteit aan voor de processor, netwerk, geheugen of wat dat ook. Bovendien gaf mijn vorig mbp 13” nooit  problemen met normaal gebeuren. Zelfs met intensief gebruik van Logic Pro kon ik echt wel ca 5 uren werken voor de accu leeg raakte.

Bijdrager
    GoeieDag

Als ie nieuw is, moet ie natuurlijk wel ontiegelijk veel doen, met alle internet services, indexeringen en zo.

Hij kan natuurlijk niet heet worden van niks; dus heb je wel goed gekeken in Activiteitenweergave (o.a. op ‘Alle processen’)?

Bijdrager
    Frabans

Sterker nog, Apple keek mee. Ze hebben het zelf gezien.
    is er een mogelijkheid om de temperatuur van je processor te zien ?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Frabans op 25 juni 2020 om 15:23</p>
    <p class=”cite”>is er een mogelijkheid om de temperatuur van je processor te zien ?</p>

ja, bijv met het programma Macs Fan Control

https://crystalidea.com/macs-fan-control

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoewel elke nieuwe Mac op een gegeven moment ‘driftig’ gaat indexeren is dit op zich geen overdreven CPU intensieve taak waardoor het één en ander echt heet wordt. Wel is het op zo’n moment slim om niet volledig op de batterij te rekenen en gewoon de stekker in het stopcontact te houden.

In de App Store staan talloze programma’s die je systeem monitoren. Zoek maar eens op “system monitor”

Het eerste resultaat (dat dus “system monitor” heet) laat o.a. de CPU temperatuur zien.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Indexeren duurt lang en is heftig op elke nieuwe mac.

maar inderdaad, dat zie je in Activity, of bij de Spotlight voorkeuren

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS omschrijft een situatie waarbij deze Macbook gewoon ‘heet’ werd. Dat was bij het downloaden van Logic Pro materiaal. Dat zou niet mogen gebeuren want downloaden vraagt haast niets van de CPU. Indexeren vraagt wel iets van de CPU maar het is een achtergrond proces met een lage prioriteit. M.a.w: gebruikers handelingen krijgen voorrang. Het is dus niet zo dat als een Mac aan het indexeren is dit continue veel van de CPU vergt tenzij de Mac ‘idle’ is.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, daar heb ik toch wel andere ervaringen mee, Hendrik.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik had laatst een probleem dat pas opgelost was na een her-instal van het OS. Daarvóór liep de Mac door dit probleem vast en moest ik geregeld een geforceerde shutdown uitvoeren. Daarna liepen er 4 mdworker processen die alles weer gingen indexeren. En hoewel dat een zichtbare toename liet zien van het CPU verbruik was het dus niet zo dat mijn Mac daar moeite mee had of overduidelijk warmer werd laat staan heet.

En hoeveel draadjes ben je tegengekomen waarbij er iets soortgelijks aan de hand was? Als het iets structureels was kwam iedereen met een nieuwe Mac hier over klagen.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Frabans op 24 juni 2020 om 23:01</p>
    Ik denk toch dat dat warm worden niet normaal was, veel te snel, en veel te heet. Ook de batterij zag je bijna leeglopen.

Dat denk ik ook niet. Er loopt bij de Apple Support Communities al een ellenlange topic over, met duizenden posts. Een veel gehoorde suggestie is dat het probleem bij de grafische kaart ligt, al dan niet in combinatie met een extern beeldscherm. Ook virtualisatie software zoals Parallels schijnt problemen te kunnen geven. Maar ik gok dat er nog tientallen andere suggesties te vinden zijn in dit topic:

https://discussions.apple.com/thread/250878229

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    pruus

Nieuw MBP, heet ding joh!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.