13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MabadosS

Nieuwe MB Air of toch MB Pro

Hoi,

Ik wil een nieuwe mac laptop kopen, maar heb gewacht op de wwdc in de hoop dat er nieuwe macbook pro modellen voorgesteld zouden worden.
    Helaas was dat niet het geval.

Er is wel een nieuwe Macbook air die ongeveer vergelijkbaar is met de MB Pro.

Mijn vraag.

De maximum processor bij de nieuwe air is een intel i7 van 1,7 GHz.
    Bij de Macbook pro is dat een i7 van 2,9 Ghz.

Ik ken er niet zoveel van, maar dat lijkt me een enorm verschil.

Zal dat een merkbaar verschil zijn?

Ik vroeg me ook af of er een mogelijkheid is (koppelstuk) om 1 thunderbolt poort te vermeerderen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Een verschil is dat de Macbook Pro’s standaard een traditionele harde schijf hebben, dus geen SSD. Dat maakt veel snelheid uit.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

1. wat wil je ermee doen ?
    onderweg: MacBook Air
    vooral thuis: Macbook Pro
    2. Doe je zwaar grafisch werk ?
    Nee: Macbook Air
    Ja: Macbook Pro
    3. Heb je veel muziek/film/grootte bestanden ?
    Ja: MacBook Pro
    Nee: Macbook Air
    4. Ben je bereidt meer geld te geven aan veel ssd geheugen ?
    Ja: Macbook Air (voor veel films/muziek/grootte bestanden) als je niet te zwaar grafisch werk doet
    Nee: Macbook Pro

Misschien helpt dit wel een beetje en de MacBook Air is niet zoveel trager dankzij het ssd.;)

Bijdrager
    MabadosS

Wel, laat ons zeggen dat ik de laptop zeer intensief zal gebruiken, zowel mobiel als thuis (aangesloten op groter scherm) dit omwille van een zelfstandig bijberoep.

Indien ik de air zou nemen, dan zou ik voor de zwaarste uitvoering op 13″ gaan (dus 8 GB RAM, i7, 512 GB flash geheugen)

Op dit moment werk ik voor mijn dagjob met de laatste generatie Macbook Pro ook zwaarste 13″ uitvoering (8 GB ram 1 TB hdd, i7).

Wat me aanspreekt in de air is vooral het nog slankere design omdat ik toch wel veel op de baan ben.

De nadelen tegenover de MPPro zijn het ontbreken van een dvd station, firewire en ethernet aansluiting, maar dit is allemaal op te lossen met externe aansluitingen.

Mijn grootste vraag blijft dus eigenlijk de snelheid i7 1,7 Ghz (wel nieuwste technologie) tegenover de i7 2,9 Ghz van de MPPro, maar die is dan niet van het nieuwe type hwell.
    Ik heb er echt geen idee van of ik dat ga voelen.

Wel rekening houdend met het feit dat ik toch enkele zware programma’s draai aka photoshop en audio video bewerkingssoftware.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Je zal niet zo heel veel verschil ondervinden bezit zelf een MacBook Air (2011) als ik die vergelijk met de MacBook Pro van mijn vriend is er haast geen verschil te merken !!! Als ik jou zou zijn kies ik de MacBook Air met max specs !

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Klein dingetje de processor klokt op 1,7GHz maar gaat tot 3,3GHz

Bijdrager
    MabadosS

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt en geen van beide gekocht.

Ik koos uiteindelijk voor een Retina Mackbook Pro, i7 3,0 Ghz en 768 GB flash geheugen.

Lijkt mij uiteindelijk een sterkere keuze dan de nieuwe MB air, enkel spijtig van de batterijduur, maar goed 7 uur max is toch ook al een goede prestatie.

Dank voor de commentaren!

Bijdrager
    bassbug
    Henk op 11 juni 2013

Een verschil is dat de Macbook Pro’s standaard een traditionele harde schijf hebben, dus geen SSD. Dat maakt veel snelheid uit.

Dit is geen antwoord op zijn vraag. Ging over clock snelheid van de CPU

Bijdrager
    bassbug
    MabadosS op 13 juni 2013

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt en geen van beide gekocht.

Ik koos uiteindelijk voor een Retina Mackbook Pro, i7 3,0 Ghz en 768 GB flash geheugen.

Da’s wel een heel ander beestje!:)
    (en prijskaartje)

Veel plezier ermee!

Bijdrager
    MabadosS

Da’s wel een heel ander beestje!
    (en prijskaartje)

Besef ik;-)

Maar het is de perfecte mix van de air en de pro.

Niet zo dun als de air, maar dunner dan de pro.
    Ook flash geheugen, dus sneller dan schijf van de pro.
    Snellere processor dan de pro, al scheelt het maar een klein beetje natuurlijk.

Wat me ook over de streep trok waren de twee thunderbolt poorten, dan was ook een minpunt aan de air.
    Zowel de air als de retina hebben geen ethernet/firewire/dvd station.
    Ik werk nog vaak met ethernet aansluiting in combinatie met een groot extern scherm.
    Dat was dus een probleem geweest met de air aangezien extern scherm via een thunderbolt connector moet en idem voor de ethernet en/of firewire.

Het prijskaartje, sja, hij is wat overpriced, dat is waar.
    Maar het is nu ook niet de bedoeling elk jaar een nieuwe te kopen, hier hoop ik toch enkele jaren zonder zorgen mee verder te kunnen.

Vroeger kocht ik telkens een windows laptop en die vernieuwde ik elk jaar.

Bijdrager
    MabadosS

Ondertussen is het toestel geleverd en ik moet zeggen dat ik blij ben met de keuze.

De werksnelheid ligt stukken hoger dan de gewone Macbook pro!
    Ook de beeldkwaliteit is merkbaar beter, je ziet het verschil beduidend als je de twee naast elkaar gebruikt.

Bijdrager
    applelover

Heeft u de 13″ variant of de 15″ variant?

Bijdrager
    MabadosS

Heeft u de 13″ variant of de 15″ variant?

13″

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.