6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Tom Goedhart

Nieuwe Mail-oplossing gezocht

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe mail oplossing. Nadat onze webhost gister onze email had afgesloten omdat we teveel serverload veroorzaken wordt het nu dringend tijd om een goede oplossing te zoeken. De situatie is als volgt:

We hebben hier in het bedrijf 5 mac’s staan. Elke mac ontvangt email in de mail-app via IMAP. Per mac staan er 6 IMAP accounts ingesteld zodat iedereen bij iedereen in het account kan komen (5 werknemers + [email protected] account). Dit betekend dus dat er continu 30 IMAP verbindingen open staan met de webserver. Dit veroorzaakt bij hun kennelijk zoveel verkeer dat hun server in de problemen komt. Ik zit bij sohosted.nl.

Nu kreeg ik de volgende opties aangedragen van hun:

Er zal 1, of meerdere van de volgende stappen moeten worden ondernomen
    om dit probleem structureel te verhelpen:
    – Minder activiteit richting de mailboxen, dus niet meer alle
    beschikbare mailaccounts op alle Macs activeren.
    – Gebruik van een andere mailclient zoals bijvoorbeeld Thunderbird.
    – Het aantal e-mails wat beschikbaar is via IMAP drastisch verminderen,
    bijvoorbeeld door ze naar een lokale (netwerk)schijf van de klant te
    verplaatsen.

Helaas is geen van de opties een oplossing.

Nu heb ik een macmini staan waar ik een mailserver op zou kunnen draaien. Ik heb hier alleen geen ervaring mee. Is een mailserver hiervoor de juiste oplossing? Of zijn er andere, makkelijkere oplossingen?

Bijdrager
    Ir.Bob

Om te beginnen zou ik een andere provider zoeken, het is absurd om dit als hoge load aan te duiden. Ik zie ik totaal niet waarom Thunderbird soelaas zou moeten bieden.

Je zou inderdaad (vrij gemakkelijk) je eigen mail kunnen hosten. Zorg dan wel dat je beschikt over een ‘BackupMX’ zodat als je mini uit staat er geen binnenkomende mail verloren gaat. Je kunt ook je mini zo inrichten dat alleen hij met fetchmail de mail ophaalt en dat de Macs alleen met de mini verbinding maken.

Bijdrager
    Tom Goedhart

De hoge load schijnt een probleem van Mac Mail te zijn. Deze schijnt door een fout continue verbinding te maken en in een soort van loop te blijven hangen. Dat heb ik me tenminste laten vertellen.

Dat fetchmail is inderdaad iets wat ik zoek. Dat lijkt mij de meest makkelijke en probleem-vrije oplossing. Hoe kan ik zoiets realiseren?

Bijdrager
    Gfive

Ik weet niet wat zij aan hardware hebben draaien (sohosted.nl) Maar ik vind het nogal onzin.

Ik draai zelf een MacMini 2011 server met o.a. email server.
    50 iMap accounts staan continue open (90% gebruiken mail.app) en een X aantal zware websites draaien. (veel bezoekers) Serverload komt niet boven de 1% (het is een quad-core dus theoretisch zou het 8% mogen zijn)

Kortom ik ben bang dat het de hardware van sohosted.nl is, of een erg slechte software installatie.

Zoals Ir.Bob als zegt, ga opzoek naar een nieuwe host.
    Zelf een mailserver draaien is mogelijk. (dan moet je hem wel zelf dichttimmeren ivm spam e.a.)

Bijdrager
    digi-nl

Mocht je bij je DNS kunnen komen dan kan je GooleApps instellen. Dan kan je 10 gratis accounts aanmaken.
    http://www.google.com/apps/intl/nl/group/index.html

En google zeurt tenminste niet:-)

Bijdrager
    Bodevinaat

Waarom zijn er op elke Mac 6 imap accounts? Dat is toch niet nodig?
    Wel eens van delegeren gehoord? Je kunt toch de mailbox delegeren, of inzichtelijk maken voor een ander zonder dat de ander via een aparte account in jouw mailbox moet kijken? Dat is basisfunctionaliteit van elke mailserver. Kijk eens naar hosted Zimbra. Gebruikt mijn bedrijf ook. Met één account, en dus ook één verbinding kijk ik in andermans mailbox, agenda en contactpersonen. Met 15 euro per maand ben je helemaal klaar. Alle functionaliteit via native OSX apps, of webclient.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.