22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    timmeke250

Nieuwe Mac Pro?

Aangezien mijn macbook flink traag begint te worden moet ik gaan kijken naar iets nieuws.
    Nu ben ik aan het kijken naar de MacPro. Volgens de buyersguide van macrumors komen er nieuwe updates.
    Wat denken jullie welke type processor ze gaan gebruiken, de Xenons of de sandy bridge?
    En hoe lang zal het nog gaan duren? Zag op diverse forums eind 2011.

Bijdrager
    Pieterr

De “Xeon Sandy Bridge”.

http://www.hardmac.com/news/2011/04/05/the-new-xeon-sandy-bridge-processors-are-coming-out-today

Volgens sommigen wordt het op z’n vroegst Q4 2011 dat we deze in de Mac Pro zullen zien.

Bijdrager
    Oppie
    timmeke250 op 13 april 2011

Aangezien mijn macbook flink traag begint te worden moet ik gaan kijken naar iets nieuws.

Zou je niet beter die traagheid oplossen, ipv duizenden euro’s uit te gaan geven?!

“James, haal eens een nieuwe Royce, want de asbak is vol.”:cool:

Bijdrager
    JBStudio

Aangezien de TS het over een MacBook heeft, is dit waarschijnlijk de witte of misschien nog de zwarte. Als je de stap naar een MacPro wilt maken, ga je dat niet doen om een beetje te internetten en word bestandjes in elkaar te flansen. Nee dan doe je dat om zwaar Grafisch werk te gaan doen, films monteren, HD materiaal klooien enz enz enz….. Voor die spullen is de MacBook (van welk jaartal dan ook) niet geschikt. Ik denk dat de TS een bewuste keuze maakt mbt de snelheid, dus ik vind het een beetje een rare aanname dat hij iets moet doen aan de snelheid. Ik geef toe dat mijn reactie ook een aanname is, daarom ook maar weer snel OT!

Ik denk ook de ‘Xeon Sandy Bridge’ en die verwacht ik eigenlijk ergens in 2012 in de MacPro (geen bronnen, gewoon een gevoel). Ik heb de machine hier staan met Twee 2,4-GHz quad-core Intel Xeon “Westmere”-processors en die bevalt me PRIMA. Dus als je niet kan wachten met aanschaf, raad ik je deze aan.

JBStudio

Bijdrager
    Pieterr
    timmeke250 op 13 april 2011

Aangezien mijn macbook flink traag begint te worden moet ik gaan kijken naar iets nieuws. Nu ben ik aan het kijken naar de MacPro.

De nieuwe MacBook Pro’s (Early 2011) zijn lekker snel. De 2.2GHz topmodellen doen niet onder voor een Quad-Core Mac Pro (Mid 2010).

Bijdrager
    Pieterr
    Oppie op 14 april 2011

Zou je niet beter die traagheid oplossen, ipv duizenden euro\’s te gaan geven?!

Inderdaad een goede tip (als de TS dat nog niet gedaan heeft).

Bijdrager
    timmeke250

Beetje internetten doe ik er niet mee. Ik maak veel gebruik van Adobe Indesign, photoshop, illustrator en ik fotografeer graag (spiegelreflex in RAW formaat). Deze programma’s gebruik ik ook nog eens tegelijkertijd. Ik heb overigens de Macbook Unibody late 2008 (cd2 2Ghz etc.) Deze is wel snel genoeg voor bijvoorbeeld alleen maar fotobewerking.

Bijdrager
    Pieterr

Zit er nog de standaard hoeveelheid geheugen in (2GB) of had je dat inmiddels al uitgebreid? Je kunt zelfs maximaal 8GB in jouw MacBook stoppen.

Bijdrager
    timmeke250

Tot nu toe 2 GB. Inderdaad erg weinig. Ik zal er zeker wel profijt bij hebben.
    Alleen dit zal alleen voor de korte termijn zijn. Alleen intern geheugen uitbreiden is niet voldoende. Ook je processor kracht moet voldoende zijn.

Bijdrager
    Pieterr

Voor €80 stop je er 8GB geheugen in. Altijd nog minimaal een factor 25 goedkoper dan een nieuwe Mac Pro. En met een grotere harde schijf (dan de 160GB die je nu hebt) valt ook nog veel plezier te behalen.

Laat je niet gek maken door die spierballenspecs van de Mac Pro. Verreweg het grootste deel van de tijd staat ie “idle” cycles te verstoken. Tenzij je natuurlijk dagelijks (voor je werk bv) met videobewerking bezig bent.

Bijdrager
    timmeke250

Heb je gelijk in. De 8 gb komt eraan en er zit nu al een hdd van 320gb 7200rpm. Voor de normale taken ben ik ook tevreden. Ik ga eerst 8gb erin stoppen en kijken wat er gaat gebeuren als ik weer flink ga bewerken. Bij mijn vaders imac loopt het op zich ook wel netjes maar je moet toch nog vaak wachten wanneer je echt flink tekeer gaat (imac 24 inch met 2,?? ghz (weet het niet meer precies), 4gb intern geheugen).

Bijdrager
    iep

Voordat je überhaupt iets gaat upgraden is het handig om eerst eens even met Activiteitenweergave te kijken hoe je cpu en geheugen gebruik is wanneer je een beetje aan het werk bent. Als je cpu steeds in gebruik is dan heeft het upgraden van het geheugen niet zo veel zin, dan is de upgrade naar de huidige MacBook Pro zinvoller. Is het alleen geheugengebruik dan kan het lekker goedkoop met alleen een geheugen upgrade. Mochten zowel cpu als geheugengebruik in orde zijn dan kon de videokaart wel eens de beperkende factor zijn (sinds CS4 maakt Photoshop ook veelvuldig gebruik van de videokaart). Dan is een upgrade naar de huidige 15″ of 17″ MacBook Pro een beter idee gezien de veel betere videokaart. Ik heb zelf ook gemerkt dat de 9400M een best behoorlijke videokaart is maar als je er een redelijk groot extern eraan hangt en dan ook nog eens grote jpg en RAW files wil gaan bewerken in het simpele iPhoto het al snel veel te weinig wordt. Niet alleen de snelheid van de videokaart maar ook het videogeheugen was niet voldoende.

Bijdrager
    Marco Handgraaf

Draai je Photoshop in 64bit ? Terugzetten naar 32bit scheelt voor Photoshop al een stuk.

Bijdrager
    timmeke250

Ja, Photoshop staat op 64 bit. Ik gebruik ook het cs5 pakket, deze vraagt al meer van de computer.
    Nu gaat het niet allemaal om een super snel systeem te hebben.
    Waarom wil ik nu een MacPro? Je hebt met een MacPro de zekerheid dat je over 5 a 6 jaar nog een acceptabele systeem heb. Door een nieuwe macbook te kopen is het probleem voor een aantal jaar opgelost. Hetzelfde geldt voor de Imac (zie ervaring met de 2 jaar oude imac van mijn vader)

Daarnaast moet je wel realiseren dat ik een “instap” macbook heb. Deze is gewoon gemaakt om te internetten en de basis grafisch werk. Een snelle imac is ook niet de oplossing omdat ik een 24 inch cinema display heb die ik gewoon niet kan verkopen omdat ik daar hard voor heb moeten werken.

Ik wacht af wat Apple met de nieuwe macpro’s gaan doen en wil jullie dan ook bedanken voor jullie moeite en tips.

Ik ga deze macbook uitbreiden met extra intern geheugen en ga dan gewoon goed sparen voor iets nieuws.

Bedankt,

Bijdrager
    strigoi

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar je realiseert je toch wel dat de instapprijs van een Mac Pro 2500 euro is? Wel een flinke slag duurder dan je ACD. Mocht het budget ongelimiteerd zijn dan kan je natuurlijk een Mac Pro kopen.

Waarom is het kopen van een nieuwe MacBook Pro of het verkopen van je ACD en de aanschaf van een iMac 27″ i7 geen optie? Qua prestaties liggen de iMac, Mac Pro en MacBook Pro aardig dicht bij elkaar in de buurt waarbij in alle gevallen de Mac Pro de duurste optie is. Bovendien heb ik je nog niet gehoord over de daadwerkelijk voordelen van de MacPro ten opzichte van de andere machines. Namelijk uitbreidbaarheid, meer harde schijven, vervangbare videokaart etc.

Bekijk de onderstaande grafieken van Barefeats, er staat meer tests en resultaten op de website.

GRAPH LEGEND
    MP 3.33 = ‘mid 2010’ Mac Pro 6-core Westmere with 24GB of RAM
    iMac 2.93 = ‘mid 2010’ iMac Quad-Core i7 2.93GHz with 16GB of RAM
    MBP 2.30 = 17″ ‘early 2011’ MacBook Pro Quad-Core i7 2.30GHz with 8GB of RAM
    MBP 2.66 = 17″ ‘mid 2010’ MacBook Pro Dual-Core i7 2.66GHz with 8GB of RAM
    MBP 2.70 = 13″ ‘early 2011’ MacBook Pro Dual-Core i7 2.70GHz with 8GB of RAM
    MBA 2.13 = 13″ ‘late 2010’ MacBook Air Core Duo 2.13GHz with 4GB of RAM

GRAPH LEGEND
    2.93 16G = ‘mid 2010’ iMac Quad-Core i7 2.93GHz with 16GB of RAM
    2.3 8G = ‘early 2011’ MacBook Pro Quad-Core i7 2.30GHz with 8GB of RAM
    2.2 8G = ‘early 2011’ MacBook Pro Quad-Core i7 2.2GHz with 8GB of RAM
    2.2 4G = ‘early 2011’ MacBook Pro Quad-Core i7 2.2GHz with 4GB of RAM
    2.66 8G = ‘mid 2010’ MacBook Pro Dual-Core i7 2.66GHz with 8GB of RAM
    2.7 8G = ‘early 2011’ MacBook Pro Dual-Core i7 2.70GHz with 8GB of RAM

Succes!

Bijdrager
    Oppie
    timmeke250 op 14 april 2011

Ja, Photoshop staat op 64 bit.

Dus? Heb je de tip van Marco opgevolgd en ‘m terug gezet op 32 bit?

Bijdrager
    iep
    strigoi op 15 april 2011

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar je realiseert je toch wel dat de instapprijs van een Mac Pro 2500 euro is? Wel een flinke slag duurder dan je ACD. Mocht het budget ongelimiteerd zijn dan kan je natuurlijk een Mac Pro kopen.

Waarom is het kopen van een nieuwe MacBook Pro of het verkopen van je ACD en de aanschaf van een iMac 27″ i7 geen optie?
    Dat kan zijn maar vergeet niet dat een MacBook Pro die hier aangeraden wordt ook al snel richting dat bedrag gaat. Een nieuwe Mac die wel snel is met fotobewerking kost nou eenmaal aardig wat duiten. Het verkopen van spullen levert ook de nodige problemen op, zeker vandaag de dag. Het trekt ongure types aan en het kan nogal wat rompslomp met zich meebrengen. Niet iedereen heeft daar zin aan. Geld heeft vaak niet de hoofdrol met dit soort dingen, gevoel wel. Waarom zou je iets wat nog prima werkt en waar je tevreden mee bent verkopen, waarom niet gewoon gebruiken?

Qua prestaties liggen de iMac, Mac Pro en MacBook Pro aardig dicht bij elkaar in de buurt waarbij in alle gevallen de Mac Pro de duurste optie is. Bovendien heb ik je nog niet gehoord over de daadwerkelijk voordelen van de MacPro ten opzichte van de andere machines. Namelijk uitbreidbaarheid, meer harde schijven, vervangbare videokaart etc.

Als je het verhaal beperkt tot alleen aanschafkosten heb je gelijk. Vanuit het groter geheel bekeken stellen aanschafkosten geen moer voor, het gaat om de overige kosten. Bij consumenten gaat het vaak zelfs niet eens om geld maar om het gevoel. Sommige mensen hebben liever geen laptop omdat het steeds weer zo’n gedoe is om allerlei kabels om te pluggen. Anderen vinden een desktop weer beperkend omdat je ‘m niet makkelijk kunt verhuizen. Performance is dus net als prijs maar een deel van het verhaal. De uitbreidbaarheid die je hier aanhaalt is ook onderdeel van het totale kostenplaatje. De Mac Pro is aan te vullen met uitbreidingskaarten middels PCIe en diverse onderdelen zijn te vervangen. Bij een iMac en een MacBook Pro is dit een heel ander verhaal. De kans dat je die moet vervangen om weer mee te kunnen doen is groter dan bij een Mac Pro. Dat zijn weer extra kosten bij een iMac/MacBook Pro.

Die benchmarks zijn trouwens wel dingen waarbij je moet oppassen. Realiseer je heel goed dat ze maar 1 applicatie tegelijk testen en de tests nogal theoretisch zijn. Ze testen dus niet de praktijk waarbij je meer applicaties open hebt staan dan alleen een Photoshop of een After Effects. Je moet wel gaan vergelijken met andere machines, dan krijg je een aardig idee hoe het met de performance van de machines is gesteld.

Maar goed, tegen de tijd dat er weer nieuwe Mac Pro’s zijn (eind dit jaar, begin volgend jaar is de verwachting) kan timmeke250 lijstjes gaan maken waaruit hij makkelijker z’n keuze kan maken:)

Bijdrager
    timmeke250
    iep op 16 april 2011
    strigoi op 15 april 2011

Waarom is het kopen van een nieuwe MacBook Pro of het verkopen van je ACD en de aanschaf van een iMac 27″ i7 geen optie?

Dat kan zijn maar vergeet niet dat een MacBook Pro die hier aangeraden wordt ook al snel richting dat bedrag gaat. Een nieuwe Mac die wel snel is met fotobewerking kost nou eenmaal aardig wat duiten. Het verkopen van spullen levert ook de nodige problemen op, zeker vandaag de dag. Het trekt ongure types aan en het kan nogal wat rompslomp met zich meebrengen. Niet iedereen heeft daar zin aan. Geld heeft vaak niet de hoofdrol met dit soort dingen, gevoel wel. Waarom zou je iets wat nog prima werkt en waar je tevreden mee bent verkopen, waarom niet gewoon gebruiken?

Qua prestaties liggen de iMac, Mac Pro en MacBook Pro aardig dicht bij elkaar in de buurt waarbij in alle gevallen de Mac Pro de duurste optie is. Bovendien heb ik je nog niet gehoord over de daadwerkelijk voordelen van de MacPro ten opzichte van de andere machines. Namelijk uitbreidbaarheid, meer harde schijven, vervangbare videokaart etc.

Als je het verhaal beperkt tot alleen aanschafkosten heb je gelijk. Vanuit het groter geheel bekeken stellen aanschafkosten geen moer voor, het gaat om de overige kosten. Bij consumenten gaat het vaak zelfs niet eens om geld maar om het gevoel. Sommige mensen hebben liever geen laptop omdat het steeds weer zo\’n gedoe is om allerlei kabels om te pluggen. Anderen vinden een desktop weer beperkend omdat je \’m niet makkelijk kunt verhuizen. Performance is dus net als prijs maar een deel van het verhaal. De uitbreidbaarheid die je hier aanhaalt is ook onderdeel van het totale kostenplaatje. De Mac Pro is aan te vullen met uitbreidingskaarten middels PCIe en diverse onderdelen zijn te vervangen. Bij een iMac en een MacBook Pro is dit een heel ander verhaal. De kans dat je die moet vervangen om weer mee te kunnen doen is groter dan bij een Mac Pro. Dat zijn weer extra kosten bij een iMac/MacBook Pro.

Die benchmarks zijn trouwens wel dingen waarbij je moet oppassen. Realiseer je heel goed dat ze maar 1 applicatie tegelijk testen en de tests nogal theoretisch zijn. Ze testen dus niet de praktijk waarbij je meer applicaties open hebt staan dan alleen een Photoshop of een After Effects. Je moet wel gaan vergelijken met andere machines, dan krijg je een aardig idee hoe het met de performance van de machines is gesteld.

Maar goed, tegen de tijd dat er weer nieuwe Mac Pro\’s zijn (eind dit jaar, begin volgend jaar is de verwachting) kan timmeke250 lijstjes gaan maken waaruit hij makkelijker z\’n keuze kan maken:)

Helemaal mee eens. Ik ben mijn macbook zeker niet beu en ga deze dan ook niet verkopen. het pluggen van kabels vind ik ook zeer vervelend. Het is zelf al zo erg dat de aansluiting van mijn cinema display bijna kapot is, dit terwijl ik wel super voorzichtig alles eruit haal.

Het is ook niet zo dat ik super veel geld heb om maar even een macpro te gaan kopen. Ik vraag nu al om informatie zodat ik tot het einde van het jaar kan gaan sparen, en ook weet wat ik koop. Combinatie die ik nu heb staan kosten toentertijd ook al zo rond de €2200 euro zonder de extra accessoires zoals een toetsenbord en een muis. Dus qua prijs vind ik het allemaal wel meevallen.

Bijdrager
    Pieterr

@timmeke250: Zo’n complete quote van de reactie boven je is enigszins overbodig.

Bijdrager
    timmeke250

sorry

Bijdrager
    Oppie

Blijf het anders vreemd vinden dat je je RAM niet voor een paar luttele euro’s al veel eerder naar zeg 4 GB hebt gebracht, ipv doorworstelen met de absoluut te karige 2 GB.

En heb je nou die tip van Marco uitgevoerd, want daar blijf je ook het antwoord schuldig.

:neutral:

Bijdrager
    timmeke250
    Oppie op 16 april 2011

Blijf het anders vreemd vinden dat je je RAM niet voor een paar luttele euro\’s al veel eerder naar zeg 4 GB hebt gebracht, ipv doorworstelen met de absoluut te karige 2 GB.

En heb je nou die tip van Marco uitgevoerd, want daar blijf je ook het antwoord schuldig.

:neutral:

nee nog niet gedaan.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.