30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 147)
  • Q:
    Bijdrager
    guus

Nieuwe Mac Pro dilemma

Mijn huidige macpro, 2008 2 x2,8 Ghz Quad core intel Xeon, 8 gb ram, staat na 3 jaar gebruik op de lijst om te worden vervangen.
    Normaal investeer ik na 3 jaar in nieuwe hardware.

Nu zit ik een vergelijkbare machine te bekijken en begin eigenlijk te twijfelen of die nieuwe mp wel zoveel meer te bieden heeft.
    ik zou normaal de middelste kopen, [ doe ik al jaren] dus de 2x 2,4 GHZ quad core intel Xeon Westmere met standaard 6 gig ram.

Wat ik me nu afvraag: ik heb nu ook een 8 core!!!, ca hetzelfde ram geheugen, maar wat bied een nieuwe me meer?
    Is dat de investering waard?

misschien wordt ik nu afgeschoten op het forum, maar probeer het toch.
    heeft iemand hier een antwoord op?

gebruik: fotografie/lightroom/photoshop.

dank.

Bijdrager
    kosters.mathijs

Volgens mij valt dat verschil nog wel tegen….
    Het is jammer dat één stap hoger direct 1500 euro meer betekent:(

Bijdrager
    guus

dat gevoel heb bekruipt mij ook

Bijdrager
    stijn23
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt: “Normaal investeer ik na 3 jaar in nieuwe hardware.”
    Ik heb in ± 30 jaar 5 Apple computers versleten. Ik ben nu dus sinds haast een half jaar aan mijn 6e Mac.
    Gemiddeld heb ik dus 6 jaar met elke computer gedaan. Ik kocht alleen een nieuwe als de oude het niet meer trok en ik dus niet meer tevreden was.
    Stel je zelf eens de vraag: heb ik een “nog snellere” nodig voor “fotografie/lightroom/photoshop” of wil ik hem omdat hij te koop is? Ik zat voor de keuze om een 27″ iMac quad core i7 te kiezen of een Pro. Het werd vanwege de prijs een iMac. Ook ik gebruik hem o.a. voor fotografie (geen beroeps) en ik kan niet zeggen dat ik er spijt van heb want de meerprijs van een Pro is een feit, maar de meerwaarde niet omdat er voor de doorsnee gebruiker nog steeds te weinig software is dat het onderste uit de kan haalt…

OK…. schiet maar …:wink:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik denk dat de 6-core 3,33 Ghz Westmere een betere koop is. Pomp er 12 GB RAM in en een SSD-bootschijf.

Bijdrager
    Bart Dekker

Ik kan dit alleen maar beamen. Ik heb nu enige maanden de 6-core met 12 gigabyte. Het is echt een geweldige machine voor foto- en videobewerking.

Bijdrager
    guus

@ hendrik,
    wat moet ik met een visie op jouw gebruik.
    jij doet 30 jaar met 6 mac’s.
    ik heb er 6 in gebruik in 3 jaar.
    wat moet ik hiermee. vroeg ik dat?

de man rijdend in een autootje van 1000 euro, zegt tegen de Maserati rijder: Ik kom er ook!
    sorry hoor.

Bijdrager
    guus

Bart, welke 6 core heb jij?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    guus

zag, het al.
    dank je.

Bijdrager
    Pieterr

En de 6 core versie lijkt momenteel de beste keuze voor programma’s als Photoshop CS.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Je kunt denk beter je huidige Mac pro upgraden met de Ati HD5870 (werkt ook in de 2008 mp’s) en ssd voor je boot & programma’s toevoegen. Koop evt nog 8 gig extra ram en je mac pro is weer helemaal bij de tijd (denk dat dit voor zo’n 1000 euro wel moet lukken)

Bijdrager
    Pieterr

Het grote voordeel van de Mac Pro is dat je componenten kunt toevoegen/verwisselen.

Zoals Pim zegt: heb je al overwogen om er een ATI Radeon HD 5870 Graphics Upgrade Kit en wat extra RAM in te stoppen? Je kunt tot 32GB in jouw Mac Pro gaan.

RAM: Kingston KTA-MP800K2/8G.

Zie ook Apple’s ATI Radeon HD 5870 Works in 2008 Mac Pro.

Bijdrager
    guus

mmmhh, nooit overwogen nee, maar een optie om te onderzoeken.
    dank hiervoor.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Is een ATI Radeon HD 5870 dan zo’n verbetering voor Photoshop en videobewerking in vergelijking met een stock-videokaart? Ik dacht dat het alleen voor games een merkbaar verschil gaf.
    Ik heb ook ergens gelezen dat de fans nogal luidruchtig zijn.
    In X-Bench merk je geen fenomenaal verschil met de stock-video-kaart, wel met Cinebench.

Sleutelbeheerder
    Night

Een uitgebreide stap Pim en Pieterr, maar je hebt wel gelijk, dan heb je gelijk de “top of the bill” qua snelheid. Je kan ook gewoon eerst eens alleen je geheugen uitbreiden van 8 die er nu inzit naar 16 of 32 Gb. Het is gewoon een bekend fenomeen bij Apple dat de snelheid voor een zeer groot gedeelte samenhangt met de hoeveelheid intern geheugen. En het scheelt een hoop kosten. Dan kan je altijd later nog naar een SSD disk en/of graphics card update kijken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat je met het upgraden van je huidige Pro (een van de grote voordelen er van) beter af bent.
    En wat die diglloyd benchmark betreft: daar heb je dus niets aan, want jou huidige MP staat er niet tussen. Anders had die grafiek gelijk antwoord op jou vraag kunnen geven he? Bovendien weerspiegelen dit soort extreme benchmarks absoluut de alledaagse situatie niet. Nu weet je alleen dat het verschil tussen de “traagste” (die ene iMac niet meegerekend) en de snelste 6 seconde is. (Wat overigens 1 seconde sneller is dan de tijd die voedsel nodig heeft om na het slikken je maag te bereiken):wink:

Van mij mag je best een nieuwe MP kopen hoor, maar ik betwijfel het of het verschil in performance het prijskaartje rechtvaardigt. Als je naar de echte verschillen gaat kijken tussen een 2008 MP en een 2010 MP dan zul je merken dat het grootste verschil de prijs is…

Bijdrager
    McLoe

Waardevolle tips om je Mac sneller te maken voor Photoshop: http://macperformanceguide.com/

Bijdrager
    iep

Ik kwam bij Anandtech een korte review tegen waarbij ze ook even snel wat performance zaken op een rij hebben gezet. In de vergelijking staan vergelijkbare configs van de Mac Pro uit 2008, 2009 en de nieuwe uit 2010. Daaruit blijkt dat je niet zo gek veel op schiet wat cpu’s betreft. Bij de al eerder genoemde macperformanceguide.com hebben ze wat meer van die dingen staan. Daaruit blijkt al snel dat een upgrade naar de AMD Radeon HD 5870 veel zinniger is omdat deze op zowel grafisch gebied als gpgpu gebied (denk aan OpenCL) veel krachtiger is dan voorgaande kaarten. Ook het zorgvuldig kiezen van je hoeveelheid geheugen kan bijdragen aan een beter presterende computer. Voor i/o gerelateerde taken is een ssd weer een aanrader maar let hierbij wel op, voor de 2,5″ ssd’s heb je een bracket nodig zodat je ‘m aan de hdd bracket van de Mac Pro kunt bevestigen. Inmiddels zijn er ook 3,5″ ssd’s waarbij je dat probleem niet hebt.

Maar ja, dit zijn alleen maar punten die gericht zijn op performance, niet op levensduur en ook niet op afschrijving. Qua performance heb je geen nieuwe nodig, qua afschrijving wellicht wel maar dat is een rekensom die je voor jezelf zult moeten maken. Levensduur kan daarin een rol spelen (nu upgraden kan de levensduur verlengen).

Bijdrager
    guus

ik denk inderdaad dat ik 8 gig ram bij ga prikken en de HD5870 erin ga stoppen.

heb dan nog 2 openstaande vragen:
    1 ik heb nu alle ram slots gevuld met 1 gig; welke 2 eruit voor 8 gig? de bovenste plaat en dan 1e 2 latjes?
    2 ik las op macperformanceguide dat je altijd de mp op 64 bits kernel moet zetten.
    kan dat met mijn model ook?

thnx

Bijdrager
    guus

nou wordt wel op mijn wenken bediend.
    dank allen daarvoor.

@Pieter; op je laatste post.
    kan er niet uithalen of het wat uitmaakt, welke paren ik eruit moet halen.
    kom op het web verschillende uitspraken tegen.
    de een zegt: de eerste 2 van de bovenste plaat.
    in het filmpje wat je me linkte, zette hij de fabrieks dimms in het 1e paar en plaatste hij de upgrade in de onderste lade.
    wat is bij mij wijsheid ivm alle dimms gevuld?

Bijdrager
    Pieterr

Guus, je kunt een tool gebruiken om te zien waar je welke RAM moet plaatsen:
    /System/Library/CoreServices/Memory Slot Utility.app

Ik kan dit tooltje niet draaien, want ik heb geen Mac Pro. :sad:

Bijdrager
    guus

vreemd, dat werkt bij mij ook
    niet

Bijdrager
    RobApple

Waarom Kingston KTA geheugen Pieterr? Koop geheugen, dat Apple zelf ook installeert. SAMSUNG, HYNIX, MICRON of NANYA. Deze 4 merken worden door Apple af fabriek geïnstalleerd. Past naadloos op reeds door Apple af fabriek geleverde geheugen. Alleen niet kopen via AppleStore, is veel te duur. Even googlelen. Wel FB-DIMM met ECC aanschaffen, niet non-ECC. Dat werkt niet samen.

Bijdrager
    Pieterr

@RobApple: Je hoeft niet persé van de preferred supplier van Apple zelf te kopen. De Kingston geheugenchips doen het ook prima.

Zie verder http://www.onemorething.nl/community/topic/macs-en-ram-veel-gestelde-vragen

Bijdrager
    MacMaccie

Ben zeer benieuwd, of je mp na de upgrade geheugen & vga kaartje aanzienlijk sneller geworden is:-)

Bijdrager
    strigoi

Als het goed is zal er toch een forse snelheidswinst moeten zijn. Zorg ook voor een goede Scratch Disk, zoals MacPerformance Guide aangeeft is een RAID optimaal. Zelf heb ik mijn Mac Pro ingericht met 12GB Ram, Vertex II als Boot en App Disk, een Samsumg Spinpoint F3 500GB HDD als Scratch Disk en de standaard 1TB HD als Data schijf en Boot Camp Disk. Vanwege de grote hoeveelheid geheugen vond ik een RAID setup niet nodig. Vaak worden er ook ‘wegwerp’ SSD’s gebruikt als Scratch Disk. Succes!

(Zoals iedereen hierboven al aan heeft gegeven zie ik ook geen reden om een nieuwe Mac Pro te kopen, mocht het toch zover komen ga dan voor de 6-Core. Dat is momenteel voor de zaken die je wilt doen de snelste optie.)

Bijdrager
    strigoi
    Pieterr op 14 november 2010

Guus, je kunt een tool gebruiken om te zien waar je welke RAM moet plaatsen:
    /System/Library/CoreServices/Memory Slot Utility.app
    Ik kan dit tooltje niet draaien, want ik heb geen Mac Pro. :sad:

Offtopic; Op mijn Mac Pro (2.8 4-Core 2010) staat dit tooltje niet eens.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 147)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.