30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Lid
    Pepperonie

Nieuwe MacBooks, geen FireWire, wat nu?

Ik ben dus van plan om een nieuwe macBook te kopen. Maar één nadeel, deze heeft geen FW poort meer.
    Maar ik wil dus wel een goede audio-interface hebben, ik moet namelijk geluid kunnen opnemen voor audioprojecten. Maar ik wil ook een goede kwaliteit hebben voor mijn output als ik op feesten draai.
    Dus ik wilde eerst voor de Duet van Apogee gaan, maar deze is helaas FW only. Dus weet iemand een goed alternatief?

Bijdrager
    sven-

Ja, een oude MacBook Pro.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer
    Bijdrager
    huinkroese

Inderdaad gewoon bij bv. http://www.mailamac.nl een ‘oude’ MacBook Pro kopen voor de prijs van ongeveer een MacBook

Bijdrager
    switched12

ik heb nog een mooie te koop

PM me maar

:D :D :D :D

Lid
    Pepperonie

Maar aangezien ik 12% studentenkorting krijg bij ons op de campus, is het gewoon niet te doen om voor dezelfde een EOL MBP te kopen. Dus daarom vraag ik me af of er goede audiointerfaces op usb zijn.

Bijdrager
    Ikreisrond

Optisch?

Lid
    Pepperonie

Optisch? Verklaar u nader.

Bijdrager
    MouseMighty

Sound… analoog/digital (optisch) :wink: je weet wel die twee kleine poorten op je notebook.

Bijdrager
    rotrax

ik was van de week in een applestore en die vertelde mij dat de de mbpro’s die er nu staan weg gaan voor een scherpe prijs omdat de nieuwe er komen. misschien een idee?

Bijdrager
    Ikreisrond

Volgens de Apple-website zit er een optische lijningang in (linkerkant Audio, derde blokje). Dat levert uiteraard veel beter geluid op dan analoog, want het is digitaal. Denk maar aan het verschil tussen Full HD en analoog beeld…

Wellicht dat daar iets mee te doen is? Al zal alles wat zodanig aangesloten wordt duurder zijn dan het analoge spul.

Bijdrager
    sven-

Die optische audio uitgang is wel leuk, maar als je daar voor kiest maak je gebruik van de geluidskaart IN de MacBook, en die is niet super. Het zou kunnen dat de TS daarom een aparte audio interface (geluidskaart) wil aansluiten via FireWire.

Toch blijf ik erbij dat hij beter kan kiezen voor een Mac met FireWire dan voor een Mac zonder FireWire.

Bijdrager
    MouseMighty

ingang de TS wil geluid opnemen, dat komt van buiten en dan via de audio ingang je Mac binnen. Dus ipv FW naar je Mac optisch kabeltje. Kwa interface’s en andere externe dingen heb ik er geen zak verstand van maar er zal wel wat te krijgen zijn.

Inactief
    Anoniem
    ”MouseMighty”

ingang de TS wil geluid opnemen, dat komt van buiten en dan via de audio ingang je Mac binnen. Dus ipv FW naar je Mac optisch kabeltje. Kwa interface’s en andere externe dingen heb ik er geen zak verstand van maar er zal wel wat te krijgen zijn.

Lees eens een post boven je. Ik wil ook binnenkort mijn Mac gebruiken om bassgitaar-muziek op te nemen. Maar mensen bij Staffhorst in Utrecht (gasten die er zeker verstand van hebben:) ) hebben mij ook een externe geluidskaart aanbevolen. Helaas moet je al die geluidskaarten via FW aansluiten.
    Je kan er ook een mixer tussen gooien, maar ook die moet je met FW aansluiten.
    De TS raad ik gewoon aan om de ‘oude’ MBP te kopen, dan heb je tenminste ook nog een FW400 om je instrumenten aan te hangen, en een FW800 om je externe HD aan te sluiten tijdens het opnemen van geluid (of je interne HD moet voldoende zijn natuurlijk:) ).

Bijdrager
    KarelWillem
    Bijdrager
    2xdutch

er zal toch wel ergens een firewire expres card te vinden zijn? Zoiets als dit: http://www.expansys.be/p.aspx?i=156841

Lid
    Pepperonie

Ik wil dus gewoon een extern dingetje, omdat ik de ingebakken geluidskaart echt 3 keer niks vind.
    Een express-kaartje, leuk bedacht. Maar gaat jammer genoeg niet werken. Op de gewone macbook zit geen express poort.

Dus ik ben even rond gaan kijken, en mijn keuze is nu op een interface van tascam gevallen.
    http://www.sweetwater.com/store/detail/US144
    Kwaliteit is wel minder, en het design is veel minder gelikt. Maar ik denk dat ik hier mee een heel eind ga komen. De ingebouwde midi-interface is ook wel fijn. Dan kan ik die ik nu heb gewoon er tussen uit laten.

Eigenlijk wil ik de 828mkII USB van MOTU, maar die is alleen een beetje duur. En ook te groot om zomaar mee te sjouwen.

Of heeft iemand anders nog een goed voorstel?

Bijdrager
    Durk

Eigenlijk te gek voor woorden dat deze vraag op een apple forum gesteld wordt.

Bijdrager
    bassmac

Misschien bedoel je dit:
    Je kunt een externe analoog-digitaal converter op je mac aansluiten. Er zijn FW uitvoeringen, en dus ook USB.

Behringer UCA202 kost 15 of 20 euro, m-audio heeft grotere met xlr enz enz. kijk eens op een site voor muzikanten of audio,
    vb nederland: bax-shop, Peter Verspuy, Feedback heeft weinig info, en duitsland, al die sites die met musik beginnen (world, produktiv, express musicstore enz enz)

NB DURK; Geen enkele Mac (of pc) heeft een professionele geluidskaart hoor, daarom moet je elkaar wel helpen met dit soort zaken. Je wilt toch niet alleen youtube kijken met je mac?

o ja, dat tascam ding, best o.k. ZOOM heeft ze ook, iets duurder, vanwege de soort ingebouwde microfoons natuurlijk.

Bijdrager
    bassmac

verders zijn tot zaterdag/zondag bij de mediamarkt (in ieder geval eindhoven) de mbp’s 2.4 en 2.5 misselijkmakend in de uitverkoop. Die hebben nog FW.
    specs zijn verder natuurlijk net iets minder als de nieuwe macbooks, zucht.

**
    dat bericht van Karel Willem, een usb-FW kabel voor 4,95—
    Om je camera op de usb van je mac aan te sluiten. Herkent je videoprogramma de camera dan met capturen??
    Zag ook zo’n kabel/converter, maar die was 109 dollar. was misschien andersom, FW-poort heeft een eigen conversieding ingebouwd…

Bijdrager
    sven-
    ”Durk”

Eigenlijk te gek voor woorden dat deze vraag op een apple forum gesteld wordt.

Eigenlijk te gek voor woorden dat jij dit post :sealed:

Bijdrager
    bassmac

@SVEN: Ach, iedereen moet eerst leren dat je met een mac de spil van een heel productief en creatief netwerk binnenhaalt.
    en dus je wereld wat breder gaat worden.

Bijdrager
    Durk

@ Bassmac & Sven het gaat mij niet om de geluidskaart, wat ik bedoel te zeggen is dat je van een merk dat zich van oorsprong in de creatieve (b.v. video) markt profileert toch een fw poort mag verwachten.

Bijdrager
    bassmac

A, zo zit dat. Klopt een heel eind, maar de techniek gaat hard. Apple vind dat consumenten SD-kaart camera’s moeten kopen, en alleen de pro’s hebben dan nog dure (2000+ ) camera’s met firewire.

Excuses als je je beledigd zou voelen.

Bijdrager
    Durk

Ik voel me niet beledigd maar ik vind apple soms iets te arrogant. want ik gebruik nog steeds FW om mijn filmpjes binnen te halen en ben eigenlijk niet van plan hier verandering in aan te brengen (Ik zat wel aan een laptop te denken)

Bijdrager
    MouseMighty

Ja ik vind het ook erg. Apple heeft ook zomaar de floppy disk gekilled en nu de nieuwe standaar mini displayport aangenomen. Stel je voor straks zit er nog een Blue Ray fikker in mijn mac terwijl ik graag cd’s fik want dat heb ik altijd al gedaan. Ok beetje sarcastisch maar misschien een teken aan de wand om eens te gaan kijken hoe je een en ander beter kan regelen/krijgen? De FW poort in de MBPro is FW800 dus zal je indien je gebruik maakt van 400 ook een verloopkabeltje moeten hebben. Tja, stilstaan is achteruitgang guys (and girls)

Bijdrager
    sven-

De vergelijking is niet goed gekozen. De floppydrive was niet meer nodig (er was passende vervanging –> CD-Rom’s en USB drives). FireWire is echter nog helemaal niet verouderd aan het raken en er is ook nog geen passende vervanging voor (want USB overtreft gewoon niet de prestaties / voordelen van FireWire).

DisplayPort is wél een passende vervanging (verbetering) van DVI, en tenslotte kun je met een Blu-Ray drive ook nog gewoon CD’s lezen.

Ik snap dus niet zo goed hoeveel waarde ik moet hechten aan jouw bericht. Lekker hoor dat sarcasme, maar FireWire is gewoon nodig, en ik heb liever een verloopkabeltje dan helemaal geen FireWire poort.

Bijdrager
    dspiers

volgens mij krijg je ook Studenten korting bij de Apple store, winkel etc op vertoon van je kaart. Dus je krijgt je 12% op de verlaagde prijzen van de EOL modellen.

Anders moet je een MB kopen. Ik denk dat een hoop mensen het zelfde probleem hebben. Ik heb ook alles FW, dus dan moet je wel een MB kopen (met een andere kabel voor 800 naar 400).

Inderdaad een super vervelend probleem.

Bijdrager
    recoiller

Als je dergelijk professioneel geluid wil hebben kun je ook een nieuwe Macbook Pro kopen en een 800-400 firewire kabel gebruiken.

Overigens ben ik het met (volgens mij iedereen) eens dat het op z’n minst wel erg onhandig is om de firewire uit de Macbook te halen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.