5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Hydrarchos

Nieuwe MacBook(Pro)s: Waar ZIJN ze?

Hallo allen,

Ik zit in het hok in het Europese zuiden, het regent pijpestelen, dus waarom niet een vraag loslaten waarvan ik benieuwd ben hoe jullie erop zullen antwoorden?

Voor mijn werk reis ik redelijk veel – een baan in Nederland, een tweede in Portugal, hier en daar een conferentie. Afgelopen maandag kwam ik hier in Lissabon aan en viel het me op dat iemand een nieuwe MacBook Pro had – en het was opvallend dat het me opviel, als je snapt wat ik bedoel. Okee, ze zijn nieuw, maar ondertussen niet ZO nieuw meer; en oudere MacBook-types, vooral de Air, zie je werkelijk overal. De 12″ kom ik in het “wild” sowieso nooit tegen (behalve mijn eigen exemplaar). Als ik college geef wordt ik tegemoet gestaard door talloze lichtgevende Apple-logootjes, ook bij de eerstejaars. Hier en daar een rebel met een Acer of een Lenovo, maar zelden of nooit een nieuwer model MacBook(Pro). En ik let er echt op.

Toch horen we van Apple dat het fantastisch gaat met de verkoop van de laptops. Hoe zit dat? Is dat alleen de Air? Wordt de verkoop systematisch overdreven omdat het voor interne en externe consumptie niet acceptabel is dat de radicale keuzes die zijn gemaakt (vooral de overgang naar USB-c en het toetsenbord) minder gunstig uitpakken dan iedereen binnen het bedrijf had aangenomen? De toetsenborden schijnen vrij eenvoudig kapot te gaan (zelf nog niets van gemerkt) en dat kan een probleem zijn, maar het valt me vooral op dat het met de adoptie van USB-c nog absoluut niet opschiet (als ik de gemiddelde luchthaven-electronicawinkel als uitgangspunt neem). Wat zijn jullie observaties? Heb ik gewoon pech?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden geleden door  Hydrarchos.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden geleden door  Hydrarchos.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Nee, nog geen nieuwe Macbooks zonder lichtgevend appeltje gezien*. Iedereen die ik ken houdt voorlopig vast aan zijn “oudere” notebook.

De redenen zijn redelijk simpel denk ik.

1. Door SSD’s gaan de notebooks langer mee zonder echt trager te worden. Dus waarom upgraden als alles nog goed werkt?
    2. Oudere Notebooks hebben nog de “oude” aansluitingen. Waarom iets nieuws kopen als je erop “achteruit” gaat (terwijl alles nog goed werkt)?
    3. De prijzen zijn zo hoog dat je er wel even over nadenkt voor je iets nieuws koopt.

De échte pro’s zullen wel geüpgrade hebben, maar de gewone gebruiker? Nee, die wacht gewoon tot zijn computer versleten is.

Groetjes

Mondo

*Edit:

Even vergeten:

Ik ken toch twee mensen die een nieuwe MBP kochten. Maar één daarvan was een zelfstandige die hem van de belastingen heeft afgetrokken en de andere is een ICT’er, een pro dus.

Bijdrager
    Elduderino

De cijfers kunstmatig hoog houden gaat natuurlijk nooit werken voor een beursgenoteerd bedrijf als Apple, wat betreft sales doen ze het gewoon goed, vooral gezien de markt trend.

Het kan heel verschillend zijn per omgeving. In mijn omgeving zie ik regelmatig de nieuwe MacBook Pro voorbij komen. Dat je meer de oude ziet is niet verwonderlijk, die zijn al een flink tijd op de markt en zullen echt niet zomaar verdwijnen, velen zullen daar jaren op door werken of worden door verkocht. De optelsom is simpel. De nieuwe MacBook lijkt het prima in verkopen te doen, maar die oudere versie is in absolute getallen gewoon nog meer aanwezig.

MacBook Air blijft gewoon populair, volgens mij vooral bij studenten. Niet voor niks dat deze nog steeds verkocht wordt en waarschijnlijk een opvolger krijgt. De USB-C adoptie heeft gewoon zijn tijd nodig, ik heb niet het idee dat dit langzaam gaat, kijk maar eens wat je aan USB-C kan krijgen. Tot op heden zijn er nog meer devices welke het niet hebben en dan zie je dat logischer wijs terug in de accessoires welke in de winkel liggen. USB-C accessoires zijn er inmiddels genoeg, maar Apple is inderdaad een voorloper in de adoptie.

Bijdrager
    Hydrarchos

Zoals ik al schreef, verbaast het me niet dat ik meer van de oude zie, maar eerder hoe weinig ik van de nieuwe zie. En dat we USB-c “de tijd moeten geven” horen we ondertussen ook al twee jaar. De realiteit is dat andere fabrikanten zelden exclusief op USB-c overschakelen op de manier zoals Apple heeft gedaan.

Ik hoor vaak de vergelijking met de manier waarop Apple in 1998 met de iMac de floppy drive dumpte, maar ik denk dat die vergelijking op tenminste een cruciaal punt mank gaat. Velen waren het in 1998 al eens dat de floppy een onbetrouwbaar medium was – er was dus een probleem, dat voor het eerst met andere middelen (internet) kon worden opgelost. Op zich is er weinig mis met de USB-A plug, en je zou kunnen volhouden dat die connector ook veel sterker in ons dagelijks leven is geïntegreerd dan de floppy dat ooit was, omdat we domweg meer apparaten gebruiken dan twintig jaar geleden. De USB-A-connector is overal. Daarnaast wordt ondertussen duidelijk dat USB-c niet altijd een verbetering is en in veel gevallen juist nieuwe verwarring schept.

Met andere woorden: vanuit de consument is er voorlopig nauwelijks een meerwaarde te ontwaren in het adopteren van de USB-c connector – integendeel, vooralsnog compliceert het alles alleen maar. USB-c devices zijn weliswaar te krijgen via Amazon, maar zelfs bij de Mediamarkt en Coolblue is het zoeken, laat staan bij andere winkels waar je even kunt binnenlopen als je snel iets nodig hebt. Dan kun je nog zo vaak zeggen dat USB-c “de toekomst” heeft, maar in het heden is het nog steeds voor het leeuwendeel van de situaties een oplossing op zoek naar probleem.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  Hydrarchos.

Bijdrager
    ernst.

Ik was wel toe aan een nieuwe MBP maar ik wacht nu maar eventjes totdat ze er wel zijn want de huidige MBP’s verdienen geen aankoop.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.