4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    wouters

Nieuwe macbook, waar zit de snelheid?

Goedenavond,

Op dit moment gebruik ik een Macbook pro 13 inch. early 2015. Ik oriënteer mij op de nieuwe macbook pro 16 inch. Nu zie ik dat de laptop op alle gebieden veel betere specificaties heeft behalve in het aantal GhZ. Ik snap dat ik dat ook kan opschroeven. Het gaat mij echt er even om de vergelijking tussen deze twee modellen. Is het verschil van 2,3 tegen 2,7 merkbaar als er een 8-core ipv 6-core (zoals het andere model macbook pro) inzit. Ik ben er zelf niet in thuis dus hoop dat iemand mij meer kan vertellen. Veel dank.

Specificaties huidige macbook

2,7 GHz Intel Core i5

8 GB 1867 MHz DDR3

Intel Iris Graphics 6100 1536 MB

128 GB SSD

Ik ben aan het kijken naar de nieuwe macbook pro 16 inch

Wil nu deze bestellen:

2,3‑GHz 8‑core processor
    1 TB opslag
    AMD Radeon Pro 5500M
    2,3‑GHz 8‑core Intel Core i9-processor van de 9e generatie
    Turbo Boost tot 4,8 GHz
    AMD Radeon Pro 5500M met 4 GB GDDR6-geheugen
    16 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
    1 TB SSD‑opslag¹
    16‑inch Retina‑display met True Tone
    Touch Bar en Touch ID
    Vier Thunderbolt 3-poorten

Bijdrager
    Buzz

Ook het basismodel 16” zal al flink sneller zijn dan je huidige model door de extra cores, hogere turbo boost snelheid en betere architectuur (i9 vs i5 en nieuwere generatie). Staar je dus niet blind op dat GHz getal. Die upgrade naar het duurdere 16” model is alleen de moeite waard als je er een goede reden voor hebt

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Die upgrade naar het duurdere 16” model is alleen de moeite waard als je er een goede reden voor hebt

mmh, niet helemaal mee eens. Dat “goedkopere” model is inderdaad prima maar als je meer opslag wilt (1TB ipv 512GB) dan betaal je daar €250 voor. Dan zit je nog maar 250 van het duurdere model af. Ik zou die stap dan zeker maken. Dan heb je een duurdere videokaart (+125)  en hij heeft 8 cores ipv 6.

Die videokaart ga je waarschijnlijk niet merken, maar die 8 cores is gewoon sneller, zie de benchmarks. Verder ligt het er aan wat je ermee gaat doen, als je echt zwaar werk (video, animaties, whatever) gaat doen kan je eventueel ook nog meer geheugen overwegen. Voor mijzelf zou dat niet hoeven.

Al met al telt het lekker op maar ja, achteraf is zowel de opslag als het werkgeheugen niet meer uit te breiden. Beter gelijk goed doen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het hangt er helemaal vanaf wat je nu (of later) gaat doen met je Mac.

Uiteraard zal een huidige Mac (welk model-lijn dan ook) op alle fronten beter zijn dan een zelfde model van ± 5 jaar terug.

Als je nu (of later dus) geen ‘zware’ taken doet zoals videobewerking, bergen foto’s tegelijk, 3D rendering of een veeleisend (3D) spel e.d. dan is de verbeterde performance t.o.v. je huidige Mac enigszins overkill en hoef je dus niet het top-model van deze lijn te kopen. Maar doe je genoemde zaken wel geregeld dan kan een computer nooit snel genoeg zijn en nooit te veel RAM hebben.

Wat de klokfrequentie betreft: Dat is maar een onderdeel van het totaal. De CPU klokfrequentie en die van het RAM en de databus hebben een bepaalde balans nodig om er voor te zorgen dat er nergens een flessenhals ontstaat. Daarom is het vaak zo dat bij een toename van het aantal core’s de klokfrequentie iets lager kan zijn (met toch betere prestaties) en dat geldt dan vooral bij de laptops omdat daar ook de temperatuur een groter probleem kan worden dan bij een desktop.

Als je nu geregeld naar o.a. je geheugendruk kijkt via activiteitenweergave en het gebruik (en ruimte) van je SSD bij het doen van de dagelijkse taken dan heb je een indicatie van die zelfde gegevens op een nieuwe Mac met meer RAM e.d. Dus is b.v. je geheugendruk nu constant boven 40-60% dan is meer RAM een aanrader of zit je duimen te draaien bij het bewerken van foto’s dan heb je ook een veel betere CPU/GPU nodig. En anders koop je een nieuwe Mac voor het kopen of omdat je gewoon gebruik wilt maken van de nieuwere technologieën c.q. software. In dat opzicht is een Mac van ±5 jaar of ouder gewoon aan vervanging toe.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.