7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Zwamy

"Nieuwe" Macbook Pro voor producing.

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een nieuwe Macbook te kopen. Was de laatste tijd bezig met wat producing en ben dit nu ook gaan studeren. Helaas merk ik dat mijn Macbook Pro (2010, 2,4 Ghz i5, 8GB RAM) een beetje gedateerd is. Hij loopt vaak vast en ik denk dat hij het komende jaar voor nog meer problemen zal zorgen.

Werk zelf met Logic X, Maschine en Komplete Ultimate (plugins). Daar ik zelf wel al wat kennis heb van muziek en Logic, heb ik weinig kennis van Macbooks.

Wat ik zo goed vond aan mijn Macbook die ik nu heb is dat je er SSD kan bijsteken en een extra HDD met behulp van een caddy. Het softwarepakket van Komplete alleen is al 440 gig. En dan heb ik nog niet al mijn muziek, films en foto’s erop staan.

Dus wat zoek ik in een nieuwe Mac?
    – Snel (Logic draaien zonder probleem met plugins)
    – Veel ruimte (eventueel via een Caddy of SSD bijsteken)

Ik heb mijn Macbook zelf 2dehands gekocht. En dat ben ik nu ook van plan. Ik heb de indruk dat met de komst van de Flashopslag het aantal GB’s ook terug naar beneden is gegaan.

Wat lijkt jullie de beste optie? Ik wil dus een snelle Mac, met veel ruimte. Maar ik vrees dat deze twee niet meer samengaan. Voor de duidelijkheid: het moet geen nieuwe zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Waarom moet het geen nieuwe zijn? Voordat de nieuwe generatie MacBook Pro’s komen kun je nog even wat geld producen/sparen.

Bijdrager
    Zwamy

Hehe. Zal nog even duren voor mijn producties geld gaan opleveren ;-). En als student over de 2000 euro uitgeven aan een computer zal niet lukken. Moest ik werken, zou ik het nog veel te veel geld vinden voor een computer (maar dat is mijn mening).

Bijdrager
    fixar

Reken maar dat er flink wat MBP’s op de tweedehands markt gaan komen wanneer de nieuwe reeks er is (na 24 oktober, leveringen te verwachten vanaf nov/dec/jan?)

Dus nog even doorbijten en doorsparen voor een goede 2ehands i7 QC Retina…. uit te breiden met een Thunderbolt of USB3 HDD of SSD….voor de ruimte.

Nu nog investeren in een tweedehands MBP waar nog een superdrive in zit (modellen dus uit 2012…) lijkt mij niet echt verstandig meer (weinig verschil met je 2010 bakkie) en bovendien hebben die (15 & 17″) nog wel eens videokaart issues die nu nog wel in een reparatieprogramma vallen, maar eerdaags vast niet meer)

Bijdrager
    plonserd

Ik vrees dat je je met de “nieuwere” MBP’s toch zal moeten behelpen met een externe HD voor Komplete. Er zit geen DVD-drive meer in, dus die kan je logischerwijs ook niet meer swappen voor een extra interne HD. Ik zou idd wachten op de 2016 MBP’s om dan een goeie tweedehands quad i7 te kopen met 512GB SSD. Ik heb naast de 512GB in m’n Macbook Air nog een Samsung T1 USB3 SSD van 500GB om m’n libraries op te zetten. Ik kom ruimschoots toe met een Macbook Air (een 11″ zelfs) omdat ik niet zoveel met sample libraries werk, en als ik het wel doe freeze ik ondertussen wel wat tracks om wat processorkracht vrij te maken. Verder ben ik grotendeels overgeschakeld van Logic naar Ableton, en zijn de stockplugins (EQ,compressie, delays,..) daarvan al heel fijn en processorvriendelijk. Logic is gewoon een enorme CPU-vreter.

Bijdrager
    Tomac5

Ik produceer ook met Logic. Ik heb in 2013 een Macbook pro gekocht (retina, i7, 16 GB RAM en 500 GB SSD). Ik moet zeggen dat deze zonder enige problemen door Logic heen fietst. Ik heb er een externe HD aanhangen (USB 3) waar alle soundbanks opstaan.
    Ik kan je deze setup dus aanraden!

Geblokkeerd
    Humain

Ik heb 3 weken geleden de dikste versie MBP 15″ gekocht, waarom? Omdat het een bewezen model is waar de kinderziektes uit zijn EN ik hem bij for 350 euro minder kon kopen bij een niet Apple store. Ik weet dat er binnen 3 maanden een nieuwe zou zijn maar door het prijsverschil vind ik het ok en zeker ook om te weten dat hij betrouwbaar is.

Wat er gebeurt als de nieuwe dadelijk een paar maanden uit is, ligt er maar net aan. Ik kan deze dan snel weer kwijt en koop ik de nieuwe versie wel.
    Wat ik wil zeggen is, als je he direct nodig hebt, gewoon kopen. ik gebruik hem voor high end fotografie en editing van video, moet er van rond komen.

Logic doet hij ook zonder problemen met de dikste synths en sound banks.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.